Search
Close this search box.
عقب زدگی زانو

عقب زدگی زانو چیست و چه علائمی دارد؟

عقب زدگی زانو، همانگونه که از اسم آن پیداست، عارضه ای است که سبب متمایل شدن زانو به عقب می‌شود. کسانی که به این عارضه مبتلا هستند، درد بسیاری تحمل می‌کنند و شکل ظاهری زانوهایشان از حالت طبیعی خارج می‌شود. اگر چنین بیماری دارید یا احتمال می‌دهید که داشته باشید، در ادامه همراه ما باشید تا راه های درمان و پیشگیری از بیماری را به طور کامل شرح دهیم.

عقب زدگی زانو چیست؟

در عقب زدگی زانو، دفرمگی زانو که به آن ژنورکورواتوم یا هایپر اکستنشن زانو نیز می‌گویند، استخوان زانو (پاتلا) در جای خود قرار نمی‌گیرد و به‌ جای آن به سمت عقب مفصل زانو متمایل می‌شود. این عارضه، بیشتر در زنان و ورزشکاران قابل مشاهده است. در این حالت فشار بیشتری روی زانوها وارد می‌شود و احتمال بروز بیماری های مفصلی بیشتر است.

دلایل عقب زدگی زانو

عقب زدگی زانو دلایل مختلفی دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

وراثت

یکی از اصلی ترین دلایل عقب زدگی زانو، ضعیف بودن مادرزادی رباط های مفصل زانو است. این عضلات سبب استحکام و جلوگیری از حرکت زانوها حین انجام فعالیت های روزانه است.

ضعف ماهیچه ها

ضعیف بودم ماهیچه های گاستروکنمیوس، پاپلیتیس، فموریس، اکستانسوز، عضلات پشت ران و عدم تناسب در اندام تحتانی بدن عامل دیگری برای عقب زدگی زانو به حساب می‌آید.

عادات نادرست

انجام نادرست حرکات ورزشی، خم شدن بیش از حد زانو و عدم نشستن به درستی می‌تواند در طولانی مدت فرد را دچار این بیماری کند.

عقب زدگی زانو چه نشانه هایی دارد؟

عوامل و نشانه های مختلفی باعث می‌شود تا متوجه این بیماری در زانوها شویم.

  • درد و تورم زانو : اگر در زانوهای خود احساس درد می‌کنید و این درد تا چند روز ادامه پیدا کرد و مزمن تر شد.
  • بروز مشکلات حرکتی: عدم توانایی در تحرک یا سخت انجام دادن فعالیت های روزانه خود می تواند نشانه ای برای ابتلا به عقب زدگی زانو باشد.
  • کبودی یا تغییر رنگ زانوها: در صورتی که عقب زدگی زانو، حاد شود، فرد در زانوهای خود تغییر رنگ و کبودی را مشاهده می کند.
  • شنیدن صدا در زانو: هنگامی که فرد آسیب می‌بیند، صدایی را از داخل زانوهای خود می‌شنود، در چنین حالتی احتمالا فرد علاوه بر عقب زدگی زانو، دچار پارگی رباط هم شده است که با درد زیادی همراه است.

در صورت مشاهده هر یک از این مشکلات، حتما به پزشک مراجعه کنید تا با استفاده از روش های تشخیصی از بروز مشکلات دیگر جلوگیری کند.

تشخیص عقب زدگی زانو

با مراجعه فرد آسیب دیده به پزشک، سوابق شما از جمله سابقه تصادف، دلایل بروز بیماری و …. بررسی می‌شود. سپس پزشک برای شما عکس ام آرآی تجویز می‌کند که با استفاده از آن می‌تواند اطلاعات مفیدی، نظیر: میزان مورب بودن زانو جلو و خم شدن به عقب را کسب نماید. هر چه میزان مورب بودن، استخوان جلویی زانو کمتر باشد احتمال ابتلا به عقب زدگی زانو بیشتر است.

عقب زدگی زانو چه عوارضی دارد؟

با توجه به درجات مختلف ابتلا به عقب زدگی زانو (خفیف، متوسط، حاد)، فرد می تواند دچار عوارض مختلفی شود. از جمله این عوارض می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. عقب زدگی زانو می تواند زمینه ای برای ابتلا به آرتروز زانو باشد.
  2. بروز مشکل در راه رفتن و حرکت
  3. آسیب های شدید مفصل زانو
  4. ایجاد مشکلات لگنی
  5. کوتاهی قد فرد
عقب زدگی در زانو

درمان عقب زدگی زانو

بعد از تمام این توضیحات، حال به طور کامل با عقب زدگی زانو، آشنا شدیم و نوبت به درمان بیماری می‌رسد. برای درمان این بیماری پزشک موارد مختلفی مانند شدت عقب زدگی زانو، سن بیمار و غیره را در نظر می‌گیرد سپس درمان موثر را پیشنهاد می‌دهد.

فیزیوتراپی

اگر شدت بیماری خفیف یا متوسط  باشد، می توان تا حدودی آن را با فیزیوتراپی بهبود یا حتی درمان کرد، با انجام نرمش های مخصوص در فیزیوتراپی، عضلات چهارسر ران تقویت می شود و ممکن است عقب زدگی زانو برطرف شود. در صورت حاد بودن شدت عقب زدگی، بعد از عمل جراحی از فیزیوتراپی نیز برای بهبود کامل بیمار کمک گرفته می‌شود.

جراحی عقب زدگی زانو

در مواردی که شدت بیماری حاد است، آسیب زیادی را به مفصل زانو وارد کرده است. جراح ارتوپد از تکنیک های جراحی تهاجمی مانند استئوتومی پروگزیمال استفاده می‌کند. یکی دیگر از تکنیک های مورد استفاده آرتروسکوپی زانو است که برای برخی بیماران تجویز می‌شود.

آنچه که بسیار مهم است، انتخاب پزشک خوب و دلسوز برای درمان بیماری است. یکی از بهترین جراح ارتوپد در تهران، دکتر فرشید راعی هستند که می‌توانید در صورت بروز هر گونه مشکل و بیماری به ایشان مراجعه کنید. جهت رزرو نوبت با شماره های ۰۲۱۶۶۲۵۹۱۳۰ تماس بگیرید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *