دوره نقاهت عمل و درد بعد از تعویض مفصل زانو

دوره نقاهت عمل زانو چه مدت است؟

عمل تعویض مفصل زانو، یکی از جراحی‌هایی است که به منظور رفع درد زانو و جایگزینی مفصل انجام می گیرد. این جراحی که باید حتما توسط بهترین دکتر ارتوپد در تهران انجام شود، ممکن است دو ساعت به طول بینجامد و برای انجام آن از بی‌حسی یا بیهوشی استفاده می‌شود. ابتدا پزشک برشی در ناحیه پا ایجاد نموده، و مفصل آسیب دیده زانو را به طور کامل خارج می‌کند. سپس یک مفصل مصنوعی که معمولا فلزی می‌باشد را، درون استخوان زانو جاگذاری خواهد کرد. در مرحله آخر نیز پوست بخیه زده شده و جراحی به پایان می رسد. حال وقتی صحبت از جراحی تعویض مفصل زانو می‌شود، اولین مسئله‌ای که ممکن است ذهن بیمار را درگیر کند دوره نقاهت آن است.

معمولا بیماران تمایل دارند که این‌ عمل دوره نقاهت طولانی مدتی نداشته باشد، تا بتوانند پس از مدت زمان کوتاهی به سر کار رفته یا به انجام امور روزمره خود بپردازند. اما اگر بخواهیم دوره نقاهت عمل زانو را کلی در نظر بگیریم، می تواند شش ماه به طول بینجامد. یعنی بعد از گذشت شش ماه فرد به طور کامل بهبود یافته و می تواند ورزش کند، راه برود، کار کند که باید در این شش ماه نیز تحت مراقبت هایی قرار گیرد. نقاهت این عمل مراحل مختلفی دارد. در مرحله اول بیمار باید حدود یک‌ هفته بعد از جراحی در بیمارستان بستری شود، تا پزشک‌ مرتبا وضعیت او را برسی کند.

بعد از گذشت یک‌ هفته بیمار مرخص می شود، اما تا سه هفته اول باید از واکر استفاده کند. به این علت که در راه رفتن، رانندگی و‌ مواردی از این‌ قبیل معمولا با مشکل مواجه می شود. از هفته سوم تا ششم بیمار باید تمرینات حرکتی را انجام دهد و در طول روز کمی راه برود. سپس بیمار باید بتواند در هفته ششم تا دوازدهم بدون استفاده از ابزار کمی راه برود و ورزش‌های سبک‌ انجام دهد.

در این مدت انجام امور روزانه مشکلی نخواهد داشت. از هفته دوازدهم به بعد بیمار می تواند به امور شغلی پرداخته،  به تفریحات رفته و تقریبا دیگر هیچ دردی را احساس نخواهد کرد. در نهایت بعد از پنج الی شش ماه نقاهت عمل زانو به پایان رسیده و دامنه حرکتی مفصل زانو افزایش خواهد داشت. این عمل معمولا موفقیت آمیز بوده و ۹۸درصد افرادی که آن‌ را انجام می دهند می‌توانند مانند گذشته راه بروند و به زندگی عادی خود ادامه دهند. اما دو درصد افراد نیز بعد از این جراحی ممکن است دچار برخی عوارض خفیف شوند، که با مراجعه به پزشک برطرف خواهند شد.

مراقبت‌های لازم در دوران نقاهت عمل زانو

بعد از انجام این جراحی، معمولا زانو در حالت حساسی قرار داشته و‌ باید بیمار تحت مراقبت قرار گیرد. به این علت که اگر مراقبت‌های لازم جدی گرفته نشوند، ممکن است بیمار دچار برخی عوارض شود. در زیر مراقبت‌های لازم در دوره نقاهت جراحی زانو را شرح داده‌ایم:

• برنامه منظم توانبخشی یا فیزیوتراپی

در مرحله اول فرد باید برنامه توانبخشی که فیزیوتراپ برای او تعیین نموده است را، به طور کامل دنبال کند. در این برنامه معمولا از بیمار خواسته می شود که، در طول روز برخی حرکات تمرینی را انجام دهد. همچنین بیمار باید طبق این برنامه مدت زمانی را در خانه راه برود، تا دامنه حرکتی مفصل زانویش گسترش یابد.

• مراقبت از زانو

در دوره نقاهت عمل زانو، این ناحیه بسیار حساس می شود. به این علت که هنوز مفصل مصنوعی به استخوان طبیعی زانو‌ پیوند نخورده است و هر لحظه ممکن است جا به جا شود. به همین علت بیمار باید تا حد امکان از زانو مراقبت‌ نموده، تا کوچکترین آسیبی به آن وارد نشود.

• برنامه غذایی سرشار از فیبر، ویتامین و املاح معدنی

بعد از عمل تعویض مفصل زانو دارا بودن برنامه غذایی نیز بسیار مهم بوده و می تواند باعث بهبودی هرچه سریع تر بیمار شود. معمولا بیمار باید در این‌ دوران تا حد امکان از مواد غذایی سرشار فیبر و ویتامین مثل میوه‌ها استفاده کند و مصرف مواد غذایی حاوی املاح معدنی مثل حبوبات، لبنیات نیز فراموش نشود.

• مصرف دقیق و منظم دارو

در دوره نقاهت عمل زانو پزشک‌ برای بیمار برخی داروها را تجویز خواهد کرد. این داروها باید به طور دقیق و منظم مصرف گردیده، تا روند بهبودی سریع تر شود. داروهای تجویز شده باید کاملا استفاده شوند و بیمار نباید بدون‌ مشورت پزشک مصرف آن‌ها را قطع کند.

بهترین  کاندیدای عمل تعویض مفصل زانو چه‌ کسانی هستند؟

عمل تعویض مفصل زانو ممکن است برای هر فردی گزینه مناسبی به نظر برسد. حتی فرقی نمی کند که فرد در چه سنی است، و اگر بیمار بسیار جوان باشد نیز امکان دارد نیاز به انجام این جراحی داشته باشد. اما برخی از افراد به علت شرایط خاصی که دارند، کاندیدای مناسب تری برای انجام این عمل به شمار می‌روند. دوره نقاهت عمل زانو نیز در این افراد متفاوت خواهد بود. در زیر بهترین‌ کاندیدای عمل تعویض مفصل زانو را نام برده‌ایم:

۱.کسانی که تمام گزینه‌های درمانی مثل اوزون تراپی، پی آر پی، تزریق ژل را امتحان نموده باشند، اما نتیجه مطلوبی کسب نشده باشد.

۲.افرادی که به علت های مختلف درد شدیدی را در ناحیه زانو احساس می کنند، و قادر به حرکت مفصل خود و راه رفتن بدون درد نیستند‌.

۳.فرادی که به علت انجام ورزش سنگین، تصادف مفصل زانویشان دچار ضرب دیدگی شده و یا اینکه شکسته باشد.

۴.کسانی که ناحیه زانوی آن ها دچار تورم‌ و قرمزی شده باشد، و یا در این ناحیه احساس گرمای غیر طبیعی داشته باشند.

۵.افرادی که مبتلا به آرتروز بوده، و غضروف مفصل زانویشان به دلایل مختلف از بین رفته است، که معمولا دوره نقاهت عمل زانو نیز در آن‌ها بلند مدت خواهد بود.

۶.کسانی که دچار ساییدگی در ناحیه زانو شده‌اند.

اگر میخواهید بدانید جدیدترین روش تعویض مفصل زانو چیست؟ کلیک کنید