جدیدترین روش تعویض مفصل زانو

آسیب دیدگی مفصل زانو

مفصل زانو یکی از مهم‌ترین بخش‌های بدن بوده و مراقبت از آن در برابر آسیب‌های احتمالی ضروری است. اما گاهی مفصل زانو نیز به علت‌های مختلفی دچار درد می‌شود. از علل‌های مهم زانو درد می‌توان به تصادف، ورزش‌های سنگین، بیماری آرتروز اشاره کرد. در این صورت زانو دچار درد شدیدی شده و بیمار قادر به حرکت دادن آن‌ نخواهد بود. در اینجاست که تعویض مفصل زانو ضروری خواهد بود. حال برای تعویض و جایگزینی مفصل زانو روش های زیادی وجود دارد. اما در حال حاضر جدیدترین روش برای جایگزینی مفصل زانو، جراحی آرتروپلاستی می‌باشد. اگر فرد دچار زانو‌ درد شدیدی شود، پزشک از روش‌هایی مثل فیزیوتراپی، ورزش، مصرف دارو برای بهبود او استفاده خواهد کرد.

حال اگر آسیب دیدگی مفصل زانو شدید باشد و این روش‌ها تاثیری در درمان درد این ناحیه نداشته باشند، انجام جراحی تعویض و جایگزینی زانو‌ ضروری خواهد بود.‌ در این‌ جراحی ابتدا از بی حسی موضعی استفاده شده و سپس برشی در پوست ناحیه زانو‌ ایجاد می‌شود.‌ در مرحله بعد پزشک یک مفصل مصنوعی که‌ عموما از جنس فلز می‌باشد را، به استخوان زانو متصل نموده و مفصل آسیب دیده را خارج می‌سازد. سپس پوست برش خورده بخیه زده شده و جراحی تعویض مفصل زانو‌ به پایان می‌رسد.

مفاصل مصنوعی که در این نوع جراحی به استخوان زانو‌ پیوند زده می‌شوند، حدود بیست الی بیست و‌ پنج سال دوام‌ خواهند داشت. اگر زانوی فرد حرکات غیر طبیعی داشته و این مفاصل دچار آسیب شوند، جراحی باید مجددا انجام گیرد. جراحی در بهترین حالت بهتر است بعد از پنجاه سالگی انجام شود. جراحی آرتروپلاستی با وجود اینکه یک ‌عمل تهاجمی است، درد زیادی نداشته و دوره نقاهت کوتاه‌ مدتی دارد.

مزایای انجام جراحی تعویض  مفصل زانو

انجام جراحی آرتروپلاستی توسط بهترین ارتوپد در تهران، مزایای زیادی خواهد داشت. به همین‌ علت‌ اکثر پزشکان انجام این روش را بیشتر از سایر شیوه‌های جایگزینی مفصل زانو توصیه می‌کنند. در زیر برخی مزایای مهم این‌ جراحی را نام برده‌ایم:

• از بین‌ بردن درد زانو

قطعا اولین مزیت انجام عمل مفصل زانو از بین بردن درد در این‌ ناحیه می باشد. زانو‌ معمولا در صورت آسیب، درد بسیار شدیدی داشته و‌ گاها حتی با استراحت و‌ مصرف دارو نیز بهبود نخواهد یافت. حال طبق تحقیقات بیش از ۹۰درصد از افرادی که جراحی آرتروپلاستی را انجام داده‌اند، درد زانویشان به سرعت تسکین یافته است.

• تغییر شکل مفصل

از دیگر مزایای جراحی تعویض مفصل زانو، می‌توان به اصلاح فرم ضربدری و پرانتزی استخوان پا اشاره کرد. با انجام این عمل شکل مفصل ران به مرور زمان اصلاح می شود و استخوان پا بسیار صاف‌تر از گذشته خواهد شد.

• دوره نقاهت کوتاه مدت

انجام این جراحی به طور کلی حدود دو الی سه ساعت به طول می‌انجامد. دوره نقاهت این عمل بسیار کوتاه مدت بوده و بیمار نهایتا پنج روز در بیمارستان بستری خواهد بود. به همین علت دوره نقاهت کوتاه نیز، می‌تواند از مهمترین مزایای انجام این عمل محسوب شود.

• نتیجه عالی

از دیگر مزایای انجام جراحی تعویض مفصل زانو می‌توان به نتیجه عالی آن اشاره نمود. با انجام این جراحی علاوه بر اینکه درد زانو برطرف می‌شود، فرد می‌تواند مانند‌ گذشته به فعالیت‌های روزمره خود ادامه دهد و زانوی او ناتوان نخواهد بود.

نکات مهم بعد از انجام جراحی آرتروپلاستی

بعد از انجام جراحی آرتروپلاستی رعایت برخی نکات و انجام مراقبت‌های مهم، ضروری خواهد بود. انجام این مراقبت‌ها باعث جلوگیری از بروز عوارض بعد از انجام این عمل خواهد گردید. در زیر به این نکات و مراقبت‌های مهم اشاره نموده‌ایم:

• ورزش

انجام ورزش‌های سبک ۱۵ روز بعد از جراحی بلامانع است. اما بیمار باید از انجام ورزش‌های سنگین به شدت خودداری نماید و به هیچ عنوان، حرکاتی که باعث ایجاد فشار بر روی زانو می‌شوند را انجام ندهد.

• تغذیه

بعد از جراحی تعویض مفصل زانو فرد باید همواره میوه و سبزیجات را در سبد غذایی خود قرار داده و از مواد غذایی مقوی مانند لبنیات استفاده کند. نکته مهم دیگر نیز این می‌باشد که مصرف آب در دوران نقاهت باید بیشتر شود. بهتر است بیمار روزانه ده لیوان آب بنوشد.

• بالا رفتن از پله

همانطور که می‌دانید هرگاه از پله بالا می‌رویم فشار بسیار زیادی به زانو وارد می‌شود و این کار موجب درد در این ناحیه خواهد شد. به همین علت افرادی که جراحی مفصل زانو را انجام داده‌اند، بهتر است تا چند ماه از بالا رفتن از پله خودداری نماید.

• استفاده از واکر

تا یک هفته الی ده روز بعد از عمل تعویض مفصل زانو بیمار باید از عصا و واکر هنگام راه رفتن استفاده کند. این کار فشار روی زانو حین راه رفتن را کاهش می‌دهد.

• رانندگی

انجام رانندگی نیز تا یک هفته الی ده روز بعد از عمل مجاز نخواهد بود. بعد از گذشت این‌ مدت نیز بیمار می‌تواند با تایید پزشک خود، به رانندگی بپردازد‌.

• انجام حرکات و نرمش ها

فیزیوتراپ به بیمار انجام برخی حرکات و نرمش‌ها را توصیه می‌کند‌. این حرکات باید به طور مرتب انجام شوند. همچنین بیمار باید بعد از عمل راه برود و هر روز دامنه حرکت و راه رفتن خود را افزایش دهد.

• تعویض پانسمان

پس از جراحی تعویض مفصل زانو محل برش پانسمان می‌شود. پانسمان محل زخم باید در بازه‌های زمانی مشخص تعویض شود، تا از تجمع باکتری‌ها در این ناحیه جلوگیری گردد. پانسمان‌ جای برش جراحی بهتر است روزی یک‌ بار تعویض شود.