علت ورم پا در بیماران کلیوی

علت ورم پا در بیماران کلیوی چیست؟

ورم پا عموماً بانام ورم محیطی نیز شناخته می‌شود. درصورتی‌که شخصی به این عارضه مبتلا شود، پای او به شکل واضحی بادکرده و حجم پیدا می‌کند. ورم پا ممکن است در هر فردی رخ دهد، اما این عارضه در افراد سالخورده بیشتر دیده می‌شود. زمانی که مایعاتی مثل آب، خون، عفونت چرکی در پا جمع شوند، موجب تورم در این ناحیه خواهند شد. تورم پا معمولاً با درد همراه نبوده و پس از گذشت مدتی برطرف می‌شود. این عارضه به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. یکی از این دلایل نارسایی کلیه است. اکثر بیماران ‌کلیوی دچار تورم در ناحیه پای خود خواهند‌ گردید. ورم پا در بیماران کلیوی نشانه نارسایی کلیه بوده و می‌تواند فوق‌ العاده خطرناک باشد.

به همین علت باید سریعاً درمان شود. حال شاید برایتان سوال شود علت باد کردن پاها در بیماران کلیوی چیست؟ که پاسخ ساده است. در بدن انسان دو کلیه وجود داشته، که فعالیت آن‌ها کاملا با یکدیگر مرتبط است.‌ حال کلیه‌ها وظیفه‌ دارند خون را در بدن تصفیه کنند و مایعات اضافی مثل ادرار را از بدن خارج سازند. به همین دلیل است که مایعات اضافه بدن از کلیه‌ها وارد مثانه می‌شوند. حال اگر فردی دچار نارسایی کلیه شود، به این معناست که کلیه‌های او در خارج‌ نمودن مایعات از بدنش ناتوان هستند.

در این صورت مایعات اضافه در پاها جمع گردیده و موجب تورم در ناحیه پاها خواهند گردید. به همین دلیل می‌توان گفت ورم پا در بیماران کلیوی، به علت نارسایی کلیه‌ها و جمع شدن آب در بدن رخ می‌دهد. اگر دلیل تورم پاها نارسایی کلیه باشد، بیمار باید سریعاً به پزشک رجوع نماید.

نحوه تشخیص ورم پا در بیماران کلیوی

ورم پا در بیماران کلیوی معمولاً به‌راحتی قابل‌تشخیص خواهد بود. به‌این‌علت که در صورت بروز این عارضه سایز پا به شکل قابل‌توجهی افزایش می‌یابد. حال وقتی به پزشک برای تشخیص ورم که بانام آدم پا نیز شناخته می‌شود رجوع کنید، از روش‌های مختلفی برای انجام این کار استفاده خواهد نمود. در درجه اول با معاینه فیزیکی و ایجاد کمی فشار می‌توان تورم پاها را تشخیص داد. چون در این حالت معمولاً پای بیمار بسیار نرم شده و حتی گرمای زیادی خواهد داشت. اما از دیگر روش‌های تشخیص ورم پا در بیماران کلیوی، می‌توان‌ به عکس‌برداری اشاره‌ نمود. لذا بهتر است به یک پزشک ارتوپد در تهران مراجعه نموده و اقدام به تشخیص و درمان آن نمایید.

پزشک در این صورت ام آر آی یا تصویربرداری‌ از پا را برای بیمار توصیه می‌کند. درنتیجه با مشاهده عکس‌ها می‌توان‌ به‌راحتی این مشکل را تشخیص داد. پس از تشخیص این عارضه از شیوه‌های مختلفی برای درمان آن استفاده خواهد شد. در درجه اول باید نارسایی کلیه بهبود یابد، تا این‌ عارضه نیز درمان گردد. اما با این‌ وجود پزشک‌ برای بهبود ورم برای بیمار برخی داروها را نیز تجویز خواهد کرد. حتی گاها پزشک‌ با استفاده از سرنگ سعی می‌کند آب اضافه درون پا را تخلیه کند، تا ورم آن بخوابد.

مراقبت‌های لازم برای بهبود سریع‌تر ورم پا در بیماران کلیوی

با وجود اینکه باد کردن پا در بیماران کلیوی به‌راحتی قابل‌ درمان است، بیمار می‌بایست تحت برخی مراقبت‌های ویژه نیز قرار گیرد. این مراقبت‌ها موجب می‌شوند که افراد سریع‌تر بهبود یابند. در زیر مراقبت‌های لازم جهت درمان هرچه سریع‌تر ورم پاها در بیماران کلیوی را شرح داده‌ایم:

• ماساژ پاها

پایی که ورم نموده است، می‌بایست حتماً ماساژ داده شود. ماساژ موجب می‌شود‌ که آب اضافه از ناحیه پاها به قسمت‌های دیگر منتقل شود. البته ماساژ دادن‌ پاها زمانی که ورم دارند، باید با نهایت دقت انجام شود، تا پا تحت‌ فشار بیش‌ از حد قرار نگیرد.

• بالا گرفتن پاها

در صورت بروز ورم پا در بیماران کلیوی جاذبه زمین برای آن‌ها بسیار مضر خواهد بود. به همین علت می‌بایست بیمار در بازه‌های زمانی مختلف پا‌های خود را بالا بگیرد، و زیر آن‌ها بالش قرار دهد. پاها‌ باید در سطح بالاتری از قلب قرار گیرند.

• محدود نمودن مصرف نمک

دیگر نکته مهمی که در صورت ابتلا به این عارضه باید مدنظر قرار دهید، محدود نمودن مصرف نمک است. سعی کنید تا‌ حد امکان مصرف نمک در وعده‌های غذایی‌تان را کاهش دهید.

• پرهیز از پرخوری

پرخوری و ریزه‌خواری از علت‌های اصلی اضافه‌ وزن می‌باشد. باد کردن پاها در بیماران کلیوی که وزن بالایی دارند، شدیدتر خواهد بود. به همین علت تا حد امکان باید از پرخوری پرهیز کنید، تا وزنتان کاهش یابد.

• فشار دادن

شاید کمی عجیب باشد، اما برای بهبود ورم پا در بیماران کلیوی می‌بایست محل موردنظر را فشار دهید. این کار موجب می‌شود که از گسترش ورم جلوگیری شود، و بیمار سریع‌تر بهبود یابد. البته فشار نباید بیش‌ از اندازه باشد. برای مثال تنها پوشیدن جوراب تنگی که کمی به پا فشار وارد کند، کافی است.

• پیاده‌روی

پیاده‌روی نیز به بهبود هرچه سریع‌تر ورم پاها کمک می‌کند‌. به‌ این‌ علت که موجب می‌شود خون ذخیره‌ شده در پاها به قلب بازگردد. به همین دلیل پیاده‌ روی در درمان این عارضه بسیار کمک‌ کننده خواهد بود. همچنین اگر دچار ورم مچ پا شده‌اید می‌توانید با ورزش و تمرین کمی آن را بهبود ببخشید.

• نوشیدن مایعات

نوشیدن مایعات نیز از جمله مراقبت‌هایی است که در صورت تورم پاها باید حتماً جدی گرفته شود. به‌این‌علت که مصرف آب سموم و التهاب را از بدن دفع و به رفع تورم کمک می‌کند‌‌. بیماران کلیوی برای بهبود ورم‌ پای خود، می‌بایست روزانه هشت لیوان آب بنوشند.