آرتروز زانو،علائم،درمان جراحی و درمان خانگی

آرتروز زانو,علائم,درمان جراحی و درمان خانگی

آرتروز زانو،علائم،درمان جراحی و درمان خانگی

یکی از جدی ترین و دردناک ترین بیماری ها آرتروز مفصل زانو است که علائم آن با افزایش سن تشدید می شود. آرتروز شایع ترین نوع است و شما می توانید آن را در یک یا هر دو زانو ایجاد کنید. شایع ترین علائم آرتروز زانو درد، تورم و سفتی مفصل زانو است. درمان های زیادی وجود دارد که ممکن است با علائم کمک کند.

دکتر فرشید راعی متخصص ارتوپدی در تهران با بیش از ۱۵ سال سابقه تخصصی پزشکی و تجارب ارزشمند در زمینه درمان بیماری‌های استخوان و مفاصل، شانه و زانو میتوانند با تشخیص صحیح بیماری  و موثرترین روش درمان به شما در بهبود هرچه سریع تر کمک شایانی نمایند.

آرتروز زانو چیست؟

آرتریت یا  آرتروز زانو بیماری است که باعث درد، تورم و سفتی در مفاصل شما می شود. این بیماری می تواند روی قوی ترین و بزرگترین مفاصل بدن شما تاثیرگذار باشد. در زانو شایع است. آرتروز زانو می تواند یک بیماری جدی باشد و مانع از ادامه ی حرکت و فعالیت های فیزیکی شما شود.اگرچه هیچ درمانی برای آرتریت زانو وجود ندارد، اما اقداماتی وجود دارد که می توانید انجام دهید که ممکن است علائم شما را کاهش دهد و به طور بالقوه پیشرفت بیماری شما را کاهش دهد.

علت آرتروز زانو چیست؟

متخصصان ژن هایی را شناسایی کرده اند که ممکن است باعث آرتریت شوند، از جمله آرتروز زانو. آنها پیش بینی می کنند که ژن های بیشتری هنوز کشف نشده اند. شما ممکن است بدون اینکه بدانید ژنی مرتبط با آرتریت داشته باشید و یک ویروس یا آسیب می تواند باعث ایجاد آرتروز زانو شود.با وجود علل ناشناخته، متخصصان عواملی را به عنوان افزایش دهنده ی احتمال بروز آرتریت زانو  معرفی کرده اند . عواملی که خطر آرتروز را افزایش می دهند، به طور خاص، عبارتند از:

سن

احتمال بروز استئوآرتریت در افراد کهنسال بسیار بیشتر از کودکان و جوانان است.

ناهنجاری های استخوانی

اگر استخوان ها یا مفاصل شما به طور طبیعی کج هستند، در معرض خطر بیشتری برای آرتروز هستید.

نقرس

یکی از انواع بیماری های آرتریت التهابی که باعث بروز آرتروز می شود نقرس است.

صدمات

آسیب دیدگی در مفصل زانو منجر به آرتروز زانو می شود.

فشار

وارد کردن فشار زیاد بر روی زانوها به وسیله ی کارهایی مانند دویدن، ورزش یا انجام یک کار فعال می تواند منجر به آرتروز زانو شود.

وزن

هر چه قدر وزن شما بیشتر باشد مسلما زانوهای شما باید فشار بیشتری که ناشی از اضافه وزن شماست تحمل کنند.

علائم و نشانه های آرتروز زانو چیست؟

علائم و نشانه های آرتروز زانو عبارت اند از:

_صداهای  کلیک کردن، ساییدن، خرخر کردن  یا ضربه خوردن (کرپیتوس).

_مشکل در راه رفتن.

_درد مفاصل که بسته به آب و هوا تغییر می کند (بهتر یا بدتر می شود).

_سفتی مفصل.

_کمانش زانو.

_نوعی درد در مفصل زانو که ممکن است به تدریح افزایش یابد یا دردی که به شکل ناگهانی احساس می شود.

_قرمزی پوست.

_تورم.

_زمانی که زانوی شما می خواهد حرکت کند قفل می شود یا می چسبد.

_پوست گرم.

_درد و تورم شایع ترین علائم آرتریت زانو هستند.

تعدادی از درمان ها در کاهش علائم و حتی جلوگیری از پیشرفت آرتریت بسیار موثراند. در صورت مشاهده ی علائم آرتریت زانو، مراجعه به پزشک بسیار ضروری است.

علت صدا دادن زانو چیست و چگونه درمان میشود؟

آرتروز زانو چگونه تشخیص داده می شود؟

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما احتمالاً عکسبرداری با اشعه ایکس از زانوهای شما را برای بررسی آرتریت زانو تجویز می کند. اشعه ایکس باید نشان دهد:

_نوع آرتریت

_هر گونه تغییر در استخوان های شما

_خارهای استخوانی

_چقدر فاصله بین استخوان ها باریک است. هرچه غضروف کمتر باشد، فضا باریکتر می شود. هر چه فضا باریکتر باشد، درد بیشتر می شود.

گاهی اوقات ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی آزمایش تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) یا اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) را برای تشخیص آرتروز زانو سفارش می دهند.

درمان جراحی آرتریت زانو

انواع مختلفی از جراحی برای درمان آرتروز زانو ارائه می شود. اینکه کدام جراحی، در صورت وجود، توصیه می‌شود، به عوامل متعددی مانند سن، آناتومی، سلامت عمومی، سبک زندگی و ترجیحات شخصی و همچنین تجربه و ترجیحات جراح بستگی دارد.بیماران مبتلا به آرتریت زانو متوسط ​​تا شدید که گزینه‌های درمانی غیرجراحی را خسته کرده‌اند، ممکن است جایگزینی کامل مفصل زانو را در نظر بگیرند. این جراحی شامل بریدن انتهای آسیب دیده استخوان درشت نی (استخوان ساق پا) و استخوان ران (استخوان ران) و بستن هر دو با پروتزها (مانند پوشاندن دندان) است.

درمان خانگی آرتریت زانو

بسیاری از درمان های خانگی یا بدون نسخه می توانند به طور موثر درد آرتریت زانو را درمان کنند و زندگی روزمره را آسان تر و راحت تر کنند. برخی از درمان‌های خانگی، درمان‌های یک‌باره‌ای هستند که تسکین سریع و کوتاه‌مدت را فراهم می‌کنند. درمان های دیگر شامل تغییر عادات روزانه است.

درمان های خانگی برای تسکین درد آرتریت زانو عبارتند از:

کمپرس گرم یا سرد

گرما یا سرما درمانی ممکن است درد کوتاه مدت و فوری آرتریت زانو را تسکین دهد.

گرما درمانی

گرما درمانی ممکن است درد آرتریت زانو را کاهش داده و گردش خون را در داخل و اطراف مفصل زانو بهبود بخشد. استفاده از کمپرس گرم روی زانو همچنین می تواند سفتی عضلات و مفاصل را تسکین دهد و به گرم کردن زانو قبل از فعالیت کمک کند.گرمایش را می توان با استفاده از بطری های آب گرم، بسته ها / بسته های گرم شده، حوله های داغ و پدهای گرمایش الکتریکی به دست آورد.

سرما درمانی

سرما درمانی التهاب، درد و تورم را کاهش می دهد. همچنین هدایت عصبی را کاهش می دهد و به طور بالقوه سیگنال های درد به مغز را کاهش می دهد. کمپرس سرد ممکن است به صورت دوره ای و/یا بعد از فعالیت بدنی روی مفصل  دارای آرتروز زانو اعمال شود.یک بسته بندی سرد، بسته ژل، یک کیسه یخ، یا یک کیسه سبزیجات منجمد (مانند نخود فرنگی) ممکن است به عنوان کمپرس سرد استفاده شود.

نقرص زانو چیست و چگونه علائم آنرا تشخیص دهیم؟

استراحت دادن به زانو

آرتریت زانوی دردناک می تواند به دنبال افزایش فعالیت بدنی یا ورزش شدید «شعله ور شود». گاهی اوقات چنین شعله وری با یک دوره استراحت کوتاه، برای چند ساعت یا حتی یک روز بهتر درمان می شود. (به طور کلی، اگر درد زانو تشخیص داده نشده شدید است یا بیش از دو هفته طول می کشد، توصیه می شود با پزشک مشورت کنید.)

داروهای مسکن بدون نسخه

مسکن های خوراکی مانند ایبوپروفن (ادویل) و ناپروکسن (Aleve) ممکن است به طور موقت درد آرتریت زانو را تسکین دهند. این داروها دارای عوارض جانبی هستند و برای استفاده طولانی مدت روزانه توصیه نمی شوند.

به طور خاص، NSAID ها می توانند باعث ناراحتی معده شوند، و استفاده منظم می تواند منجر به زخم خونریزی شود، که به طور بالقوه می تواند تهدید کننده زندگی باشد. استامینوفن همچنین ممکن است برای تسکین درد آرتریت زانو استفاده شود و ممکن است در صورت استفاده مناسب عوارض جانبی کمتری داشته باشد (متخصصان بهداشت معمولا کمتر از ۳۰۰۰ میلی گرم روزانه را توصیه می کنند).

آرتریت زانو ممکن است اشخاص را در سنین مختلف درگیر خود کند. دردناک است، حرکت را مختل می کند و باعث تورم مفصل می شود. آرتروز زانو در کاهش کیفیت زندگی شما را موثر است. خوشبختانه روش های درمانی باعث کاهش علائم در شما می شوند. درد و تورم ممکن است بد نباشد. اگر علائمی دارید برای ارزیابی و درمان به پزشک مراجعه کنید.