دکتر فرشید راعی
Search
Close this search box.
ساییدگی مهره‌های کمر

علت آرتروز یا ساییدگی مهره‌های کمر چیست؟

ساییدگی مهره‌های کمر

در قسمت کمر ستون مهره قرارگرفته است. ستون مهره همان‌طور که از نامش مشخص است از چندین مهره استخوانی که کنار یکدیگر قرارگرفته‌اند تشکیل شده است. مهره‌های کمر ساختاری پیچیده دارند. در قسمت داخلی این مهره‌ها مایعی ژلاتینی با نام دیسک وجود دارد؛ اما در لابه‌لای هر یک از این مهره‌های استخوانی یک پوشش غضروفی قرار گرفته است.

 این پوشش غضروفی از ساییدگی مهره‌های کمر به یکدیگر جلوگیری خواهد کرد؛ اما اگر فردی مبتلا به آرتروز در ناحیه کمر شود، این پوشش غضروفی به‌طور کامل از بین خواهد رفت. در این صورت دیگر چیزی میان مهره‌های کمر وجود ندارد که از ساییدگی آن‌ها به یکدیگر جلوگیری کند. در این صورت فرد دچار ساییدگی مهره‌های کمر خواهد شد.

این عارضه می‌تواند خطرات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. از آنجا که وقتی مهره‌های کمر دچار ساییدگی شوند، به‌مرور زمان تحلیل رفته و از بین خواهند رفت. حال ساییدگی یا آرتروز کمر می‌تواند به علت‌های مختلفی رخ داد. در درجه اول این عارضه ممکن به علت وارد آمدن ضربه به ناحیه کمر رخ دهد.

اما گاهی نیز اضافه وزن، انجام حرکات ورزشی سنگین نیز از عوامل مهم بروز این نوع آرتروز می‌باشند؛ اما حتی اگر هیچ ضربه یا آسیبی نیز به کمر وارد نشود، این عارضه ممکن است در سنین بالای ۵۵ سال رخ دهد. چرا که وقتی سن بالا می‌رود، بدن آسیب‌پذیرتر خواهد بود.

 همچنین در طی گذر، این احتمال وجود دارد که غضروف مهره‌های کمر رفته‌رفته از بین برود. در این صورت علت ساییدگی مهره‌های کمر را می‌توان پیری و افزایش سن بیان نمود. علت بروز این عارضه بسیار مهم است، زیرا پزشک و متخصص ارتوپد برای تشخیص و درمان باید از دلیل ابتلای بیمار به این نوع آرتروز مطلع شود.‌

نحوه تشخیص ساییدگی مهره‌های ‌کمر

تشخیص این عارضه کار سختی نیست و در همان مراجعه اول به پزشک این نوع آرتروز به‌صورت قطعی تشخیص داده می‌شود. به همین دلیل شما با مشاهده علائم اولیه نیز باید به پزشک مراجعه نمایید تا در صورت ابتلا، این عارضه فوراً تشخیص داده شود. در زیر به بیان‌های روش‌های تشخیص آتروز کمر پرداخته‌ایم:

  • بررسی سابقه پزشکی

ابتدا سابقه پزشکی بیمار مورد بررسی قرار می‌گیرد. برای مثال پزشک بررسی می‌کند که او سابقه خانوادگی بروز این بیماری را دارد یا خیر و همچنین در خصوص آسیب‌دیدگی‌های قبلی او در ناحیه کمر نیز اطلاعات کسب خواهد نمود.

  • ارزیابی علائم و نشانه‌های بیماری

دیگر روش تشخیص قطعی ساییدگی مهره‌های کمر ارزیابی علائم این بیماری می‌باشد. چون آرتروز کمر معمولاً با نشانه‌هایی همراه خواهد بود که پزشک با بررسی آن‌ها نیز می‌تواند این بیماری را تشخیص دهد.

  • معاینه جسمانی

معاینه جسمانی شامل مواردی مثل فشار وارد کردن به کمر، بررسی تورم و قرمزی کمر، حرکت دادن مهره‌های کمر می‌شود. در این صورت نیز پزشک می‌تواند این عارضه را تشخیص دهد.

  • عکس‌برداری با اشعه ایکس

در مرحله آخر پزشک از روش عکس‌برداری با اشعه ایکس استفاده می‌کند. این روش معمولاً بسیار ساده است. چون به‌واسطه اشعه ایکس از کمر تصاویری گرفته می‌شود؛ اما عکس‌برداری اشعه ایکس تقریباً دقیق‌ترین روش تشخیص این عارضه می‌باشد. چون در تصاویر ساییدگی مهره‌های کمر کاملاً قابل تشخیص است.

  • آزمایش خون

آزمایش خون ربطی به این عارضه ندارد؛ اما چون گاهی علائم این عارضه شباهت زیادی به دیگر بیماری‌ها دارند و پزشک برای اینکه فرضیه ابتلا به بیماری‌های دیگر را رد کند، انجام آزمایش خون را برای بیمار تجویز خواهد کرد.

درمان ساییدگی مهره‌های کمر با چند روش عالی

درمان ساییدگی و آرتروز مهره‌های کمر معمولاً می‌تواند امری بسیار دشوار باشد. دلیل آن‌هم کاملاً واضح است. مهره‌های کمر بخش حساسی از بدن هستند و ساختار پیچیده‌ای دارند. به همین دلیل درمان آرتروز در این قسمت می‌تواند کمی سخت باشد.

 اما در حالت کلی این عارضه نیز با رشد روز افزون علم پزشکی در دنیا قابل درمان است. در زیر چند روش عالی و تأثیرگذار در درمان آرتروز کمر را نام‌برده‌ایم:

  • جراحی

معمولاً اکثر افراد مبتلابه این عارضه بدون انجام جراحی نیز بهبود می‌یابند. به‌گونه‌ای که از هر سه نفر تنها یک نفر نیاز به جراحی خواهد داشت‌؛ اما اگر آرتروز بسیار شدید باشد و در ساختار مهره‌های کمر مشکلاتی جدی به بار آورده باشد، فرد نیازمند جراحی خواهد بود.

در این عمل جراحی متخصص با ایجاد برخی تغییرات و قرار دادن غضروف مصنوعی در قسمت مهره‌های کمر، این بیماری را بهبود خواهد بخشید.

  • کنترل استرس

معمولاً افرادی که دچار ساییدگی مهره‌های کمر می‌شوند، همواره استرس و اضطراب خواهند داشت. این مسئله می‌تواند وضعیت بیماری آن‌ها را حادتر کند؛ اما اگر استرس آن‌ها کنترل شود، در درمان آرتروز کمر نیز تأثیرگذار خواهد بود. به همین علت بیمار می‌بایست بتواند با وقت گذراندن با دوستان، تفریح و گردش استرس را به‌طور کامل از خود دور کند. برای کاهش استرس گاها برخی داروها نیز برای بیمار تجویز خواهند شد.

  • ماساژ درمانی

ماساژ دادن می‌تواند یکی از سودمندترین روش‌های درمان آرتروز کمر محسوب شود. به‌گونه‌ای که اکثر مبتلایان به ساییدگی مهره‌های کمر بعد از این روش تا حد زیادی بهبودی را احساس می‌کنند. فرد و اطرافیان او می‌توانند ماساژ کمر را برایش انجام دهند؛ اما در بهترین حالت اگر به افراد متخصص رجوع کند، قطعاً نتایج مطلوب‌تری دریافت خواهد کرد.

  • تزریق دارو

تزریق دارو به‌منظور جلوگیری از پیشرفت و بهبود این بیماری صورت می‌پذیرد. در این روش به‌جای اینکه فرد دارو را مصرف کند، پزشک برخی داروهای خاص را به داخل کمر او تزریق خواهد کرد.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *