خطرات احتمالی آرتروسکوپی زانو

با اینکه آرتروسکوپی زانو عملی بسیار بی‌خطر و غیر‌تهاجمی به‌حساب می‌آید اما مانند هر عمل دیگر دارای عوارض بعد از عمل می‌تواند باشد. عمل آرتروسکوپی بین ۹۰ تا ۹۷ درصد نتایج موفقیت‌آمیز دارد. این عمل ممکن است عوارض بعدی به همراه داشته باشد که به برخی از آن‌ها اشاره می‌گردد اما در موارد کمی این عوارض مشاهده می‌گردد.

عوارض بعد از عمل آرتروسکوپی زانو:

ورم

از شایع‌ترین عوارض بعد از عمل آرتروسکوپی زانو تورم است. وقتی تورم روی می‌دهد نشان از این دارد که داخل مفصل التهاب ایجاد شده است. گاهی این تورم به‌وجود‌آمده تا ۶ ماه بعد از عمل ادامه می‌یابد. این تورم زمانی می‌تواند نگران‌کننده باشد که با درد شدید و ترشحات بی‌رنگ از محل زخم عمل همراه باشد. برای اینکه تورم بعد از عمل کاهش پیدا کند لازم است به‌خوبی استراحت انجام شده و فشار به زانو‌ها وارد نگردد و نیز با یخ‌درمانی، استفاده از باند‌های فشاری و قرار‌دادن پا بالاتر از سطح بدن این درد و التهابات را تسکین داد.

سفتی

اگر بعد از عمل آرتروسکوپی زانو بافت اسکار در اطراف محل زانو به‌وجود آید می‌تواند منجر به سفت‌شدن مفصل زانو گردد. تورم مداوم مفصل زانو می‌تواند از عوامل به‌وجود‌آمدن سفتی در این ناحیه باشد. با انجام توصیه‌های درست و دقیق بعد از عمل با توصیه پزشک می‌توان از سفتی زانو‌های عمل‌شده جلوگیری کرد. این احتمال وجود دارد که بیماری‌ای با نام استئونکروز خود به خود و بی‌دلیل در زمان جراحی آرتروسکوپی زانو رخ دهد که باعث می‌شود غضروف مفصل زانو به‌سرعت دچار زوال شده و حتی بیمار مجبور به تعویض زانو گردد.

خطرات نادر آرتروسکوپی زانو

وقوع خطرات سخت و غیرمعقول در عمل آرتروسکوپی زانو حدود ۱ درصد است و جای نگرانی به‌هیچ‌وجه وجود ندارد، اما با‌این‌حال ممکن است این خطرات احتمالی به‌وقوع بپیوندند که عبارت‌اند از:

– عفونت:

ایجاد عفونت در ناحیه عمل آرتروسکوپی زانو پدیده‌ای نادر است اما در برخی موارد این اتفاق می‌افتد. این عفونت‌ها می‌تواند در اطراف ناحیه برش یا در محل مفصل زانو رخ بدهد که این عفونت در اطراف برش به‌صورت سطحی و در مفصل زانو یک عفونت جدی و عمیق است.

– لخته‌شدن خون:

احتمال بروز لخته خون در رگ‌های عمیق در اندام تحتانی بسیار کم است، اما افرادی هستند که فاکتور‌های خطر لخته‌شدن خون را دارند و ممکن است به این عارضه دچار شوند. از عوامل خطرناک برای ایجاد لخته‌های خون بعد از انجام جراحی آرتروسکوپی زانو بی‌حرکت‌بودن به مدت طولانی است.

بروز خطرات جدی بعد از آرتروسکوپی زانو

به‌طور کلی خطرات بعد از عمل آرتروسکوپی زانو شدید و خطرناک نیست و زندگی فرد را تحت‌تأثیر قرار نخواهد داد و می‌شود به‌خوبی با رعایت نکات اساسی این عوارض و درد‌های بعدی را کنترل کرد. اگر به دستورات پزشک عمل شود مشکلات جدی برای زانو بعد از این عمل به‌وجود نخواهد آمد، اما در صورت بروز علائم زیر بعد از انجام عمل آرتروسکوپی زانو ، حتماً به پزشک مراجعه کنید:

– در صورت بروز علائمی که نشان از ایجاد عفونت دارد. این علائم می‌تواند به‌صورت تب، لرز و یا تعریق باشد.

– در‌صورتی‌که از محل‌های برش عمل خون جاری شود باید حتماً پزشک را مطلع نمود.

– اگر تورم و قرمزی اطراف زانو به مرور زمان کمتر نشد و افزایش پیدا کرد حتماً به پزشک مراجعه کنید.

– در صورت بروز درد در ناحیه ساق پا و دیده‌شدن ورم در منطقه پایینی پا آن را جدی گرفته و به پزشک مراجعه کنید.

– اگر در قراردادن وزن پا و بدن روی زانو دچار دشواری هستید می‌توانید پزشک خود را مطلع گردانید.

نتیجه‌گیری

عمل جراحی آرتروسکوپی زانو ۱ تا ۲ ساعت به طول می‌انجامد و بیمار مدت ۱ ساعت را در اتاق ریکاوری خواهد بود. پس از تحت‌نظر‌بودن و معاینات پزشکی فرد بیمار می‌تواند به بخش و سپس به منزل مراجعه کند. این نشان از بی‌عوارض‌بودن این عمل دارد. جزو معدود عمل‌هایی به‌حساب می‌آید که دوره نقاهت بسیار کوتاهی داشته، به‌نحوی‌که در بیشتر موارد شخص می‌تواند همان روز از بیمارستان مرخص گردد و به منزل برود. در دوران کوتاهی فرد می‌تواند فعالیت‌های روزمره خود را آغاز کرده و خیلی از امور شخصی را بدون کمک دیگران انجام دهد که در بسیاری از عمل‌ها و شیوه باز این عمل این امر امکان‌پذیر نخواهد بود.

اگر مراقبت‌های درست و اصولی بعد از عمل آرتروسکوپی زانو انجام شود این عمل مشکل خاصی را برای فرد ایجاد نخواهد کرد و به‌راحتی و کمترین مشکل می‌تواند سلامتی زانو‌ها را به فرد بازگرداند.

تشخیص سریع و شروع درمان و عمل آرتروسکوپی زانو می‌تواند روند درمان فرد را به‌خوبی پیش برده و عمل با موفقیت بیشتری به‌انجام برسد.

برای کسب اطلاعات بیشتر از نحوه عمل جراحی آرتروسکوپی زانو توسط بهترین پزشک جراح آرتروسکوپی زانو می‌توانید به دکتر راعی مراجعه کنید.

تخصص و تبحر دکتر فرشید راعی متخصص آرتروسکوپی در تهران عملی موفقیت‌آمیز را برای شما به‌ارمغان خواهد آورد. تجربه مجدد سلامتی زانو‌ها امری محال نخواهد بود.