دکتر فرشید راعی
Search
Close this search box.
مزایای آرتروسکوپی نسبت به عمل باز

مزایای آرتروسکوپی نسبت به عمل باز

مزایای آرتروسکوپی نسبت به عمل باز

مزایای آرتروسکوپی نسبت به عمل باز

علت این که مهم است مزایای آرتروسکوپی را بدانیم چیست؟ ممکن است بدن شما در هر نقطه‌ای دچار آسیب شود و اگر این آسیب در مفاصل شما باشد، پزشک برای جراحی پیشنهادات متفاوتی را برای شما مطرح می‌کند. درست است که پزشک بنابر صلاح‌دید خود می‌تواند گزینه‌های بهتر را انتخاب کند اما شما هم حق دارید راجع به انواع راه‌های درمانی خود اطلاعات کافی را داشته‌باشید.
با آگاهی از برتری روش‌های گوناگون جراحی، می‌توانید تصمیم بهتری بگیرید. برای به دست آوردن این آگاهی می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید تا از تفاوت و مزایای آرتروسکوپی نسبت به عمل باز دانا باشید.

تعریف آرتروسکوپی و عمل باز

برای دانستن مزایای آرتروسکوپی بهتر است ابتدا با تعریف و چگونگی انجام آن آشنا شویم. نام این عمل را از وسیله‌ی کوچکی به نام آرتروسکوپ که قابلیت تصویربرداری دارد می‌گیرند. پزشک در طی انجام این عمل، جراحت کوچکی را روی زانو ایجاد می‌کند و از طریق آن آرتروسکوپ را وارد کرده و میزان آسیب را بررسی می‌کنند.
تصویر روی یک مانیتور درست در کنار پزشک ایجاد می‌شود و اگر اختلال و یا آسیبی در بافت شما مشاهده شود، یک جراحت دیگر به اندازه‌ی یک سوراخ برای ورود ابزار مناسب ترمیم و جراحی وارد بدنتان می‌شود. در کل طی این عمل حدود ۲ تا ۳ جراحت ایجاد می‌شود که می‌توان آن را به عنوان یکی از مزایای آرتروسکوپی در نظر گرفت.
در عمل جراحی باز حداقل یک جراحت نیاز است که قسمت رویی مفصل آسیب دیده را به طور کامل باز کرده تا پزشک بتواند به اعمال ترمیمی خود بپردازد. اما خب اینگونه نیست که عمل باز هیچ پیامد مثبتی نداشته باشد. در حقیقت گاهی نیز لازم است فضای بیش‌تری برای انجام عمل ایجاد شود و جراحی باز به پزشک شما اجازه می‌دهد که با یک دید وسیع و کلی به مفصل آسیب‌دیده نگاه کند.

آرتروسکوپی زانو چیست؟

تفاوت‌های آرتروسکوپی و عمل باز

همان‌گونه که در قسمت پیش اشاره کردیم، یکی از واضح‌ترین تفاوت‌های بین این دو روش در میزان جراحت ایجاد شده روی مفصل شما است. اما تفاوت‌های دیگری نیز وجود دارند که از آن‌ها می‌توانیم به مزایای آرتروسکوپی در انجام اعمال جراحی روی مفاصل پی ببریم.

میزان خونریزی:

در آرتروسکوپی به علت جراحات کوچک‌تر و البته تهاجم کمتر به بافت بدن، میزان خونریزی هم کمتر خواهد‌بود. پس می‌توان گفت از مزایای آرتروسکوپی خونریزی کمتر و در نتیجه نیاز کمتر به انتقال خون به افراد است.

به جا گذاشتن اسکار:

در توضیحات نوع عمل‌ها گفتیم که عمل باز حداقل یک جراحت بزرگ نیاز دارد چرا که پزشک باید بدون استفاده از دوربین، دید مناسبی به مفصل داشته باشد. در طرف دیگر آرتروسکوپی قرار دارد که با حدود ۲ تا ۳ سوراخ کوچک و به کمک دوربین، جراحات کمتری نیز به جا می‌گذارد. پس در نتیجه زخم‌های باقی‌مانده از عمل نیز در آرتروسکوپی کمتر خواهند‌بود. به عبارتی دوره‌ی ترمیم زخم‌ها در آرتروسکوپی بسیار کوتاه‌تر از عمل باز است.

دوره‌ی بهبودی:

قطعا حالا می‌دانید که با وجود میزان و تعداد جراحات در هرکدام از اعمال جراحی، کدام روش دوره‌ی ریکاوری سریع‌تری را دارد. در حقیقت یکی از مواردی که می‌توان در مزایای آرتروسکوپی مشاهده کرد، عدم نیاز به بستری طولانی مدت در بیمارستان پس از عمل جراحی است. در صورتی که افراد پس از انجام عمل باز نیاز دارند که حداقل چند شب را در بیمارستان بگذرانند.

خطر عفونت:

بدیهی است که هرچقدر اعمال جراحی تهاجمی‌تر باشند و تعداد و اندازه‌ی برش‌ها بیش‌تر باشند، احتمال عفونت‌های پس از عمل نیز بیش‌تر خواهد بود. پس در انجام آرتروسکوپی احتمال ایجاد عفونت در فرد بسیار کمتر از عمل باز است.

شرایط پس از عمل آرتروسکوپی نسبت به عمل باز

با تمامی اطلاعاتی که راجع به نحوه‌ی انجام هر دو روش به شما داده‌شد می‌توانید حدس بزنید که چه تفاوتی میان شرایط پس از عمل هرکدام از روش‌ها وجود دارد. باتوجه‌ به تعداد و اندازه‌ی برش ایجاد شده در هرکدام از راه‌های گفته شده می‌توان نتیجه گرفت که از مزایای آرتروسکوپی تنها خونریزی کمتر در حین عمل نیست بلکه پس از عمل نیز احتمال خونریزی از زخم و یا باز شدن آن کمتر است.
مورد مهم دیگر در این جراحی، نیاز به بستری شدن در بیمارستان است که در افراد تحت عمل باز، نیاز است که حدود یک الی دو شب حداقل در بیمارستان بمانند. اما افرادی که تحت عمل آرتروسکوپی بودند می‌توانند پس از پایان عمل و ویزیت کامل پزشک، از بیمارستان ترخیص شوند. البته که این افراد نیز باید فردی را به همراه خود داشته باشند که به علت بی‌حسی در مفاصل به آن‌ها کمک کند.
مورد دیگر مراقبت‌های پس از جراحی است که به علت برش بزرگ‌تر در عمل باز، می‌توان گفت که زمان و مراقبت بیش‌تری نیز برای آن لازم است. امکان عفونت زخم در عمل باز باعث می‌شود که فرد نیازمند تعویض مرتب و مصرف بیش‌تر داروهای آنتی‌بیوتیک جهت جلوگیری از بروز عفونت باشد. اما از مزایای آرتروسکوپی نیاز کمتر به بانداژ و مراقبت از زخم‌ها است.

آرتروسکوپی شانه

آیا پس از آرتروسکوپی درد کمتری ایجاد می‌شود؟

در طی هر دو عمل عضو بدن شما بی‌حس است و طبیعتاً چیزی احساس نمی‌کنید. اما پس از هردو عمل جراحی چه به روش آرتروسکوپی و چه عمل باز، درد در مفصل شما شروع خواهد‌شد. علت این درد آن است که مفاصل در حال ترمیم و بازگست به عملکرد پیشین خود هستند و این پروسه علاوه‌بر ایجاد درد، به زمان کافی نیز احتیاج دارد.
تنها تفاوت در این زمینه ممکن است طول دوره‌ی تحمل درد باشد و این امر کاملا مشخص است. باتوجه به برش بزرگی که طی عمل باز ایجاد می‌شود، زمان بیش‌تری نیز برای ترمیم نیاز دارد پس درد در قسمت زخم شما تا زمان ترمیم باقی خواهد بود. در کنار این‌ها لازم است که فیزیوتراپی و روش‌های توانمندسازی دیگر نیز به‌کار گرفته‌شوند تا مفاصل به قدرت مناسب خود دست یابند که باز هم دوره‌ی درمانی در عمل باز بسیار طولانی‌تر است.
پس با این توصیف می‌توان گفت از مزایای آرتروسکوپی کمتر بودن طول درمان است اما نمی‌توان گفت درد کمتری را تحمل خواهید کرد. ممکن است در مقایسه با عمل باز زودتر از درد رها شوید اما بدن هر فرد می‌تواند متفاوت پاسخ دهد.

جمع بندی

برای ترمیم و رفع مشکل در مفاصل ممکن است نیازمند عمل جراحی باشید که به دو روش آرتروسکوپی و عمل باز انجام می‌شود. هرکدام از این روش‌ها مزایای خاص خود را دارند که با مشورت پزشک می‌توانید به آن‌ها آگاه شوید. اما در این مقاله سعی کردیم راجع به مزایای آرتروسکوپی صحبت کنیم و این روش مدرن را بیش‌تر بشناسانیم.
اگر دچار آسیب مفصلی شدید و نیاز داشتید که عمل جراحی انجام دهید، نگران نباشید و تمامی سوالات خود را از پزشک بپرسید. با انتخاب روش بهتر می‌توانید بازگشت به فعالیت‌های پیشین خود را نیز تسریع ببخشید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *