ورم زانو

نشانه‌های ورم‌ زانو چیست؟

ورم زانو

ورم زانو چه نوع بیماری است؟

حتماً شما نیز بارها نام عارضه آب آوردن زانو را شنیده‌اید. تورم زانو یکی از مشکلات شایعی است که به علت‌های مختلفی رخ می‌دهد. این‌ عارضه در افراد با سنین بالا و جوانانی که ورزش‌های حرفه‌ای انجام می‌دهند بیشتر رخ می‌دهد.‌ درون مفصل زانوی انسان مایع غلیظ و زرد رنگی وجود دارد که به آن‌ مایع درون‌ مفصلی گفته می‌شود.

این مایع نقش مهمی داشته و وجود آن موجب نرم شدن استخوان و بخش‌های مختلف مفصل زانو‌ خواهد گردید. این مایع همیشه به یک‌ اندازه خاص تولید می‌شود و پس اینکه به مقدار کافی شرح شد تولید آن متوقف می‌شود؛ اما گاهی به علت‌های مختلف، این مایع بیش از حد نیاز ترشح می‌شود.

در این صورت زانوی بیمار دچار ورم شده و دیگر نمی‌تواند پای خود را به راحتی حرکت دهد. این مایع در صورتی بیش از حد تولید می‌شود که آسیبی به مفصل زانو وارد گردیده باشد.‌ اما ورم زانو همیشه هم به علت ترشح بیش از حد این مایع رخ نمی‌دهد. به این علت که گاها زانو دچار آسیب شدیدی می‌شود و ناحیه مفصل دچار خونریزی می‌گردد.

‌ درنتیجه وقتی خون درون مفصل جمع گردد، موجب تورم آن خواهد گردید. حال وقتی بیمار دچار این عارضه می‌شود، باید سریعاً به پزشک رجوع کند تا درمانش آغاز گردد. درمان زودهنگام این عارضه از اهمیت زیادی برخوردار است.

به این علت که اگر سریعاً بهبود نیابد مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند. در درجه اول این عارضه موجب می‌شود که استخوان مفصل تحلیل رفته و کم‌ کم از بین برود. علاوه بر این ورم زانو غضروف مفصل را نیز از بین برده، در نتیجه موجب ساییدگی زانو خواهد شد.

پس در صورت تشخیص پزشک ارتوپد، بیمار باید سریعاً برای درمان خود اقدام‌ کند. درمان تورم زانو به روش‌هایی مثل جراحی، تخلیه آب اضافه از زانو، اوزون تراپی انجام می‌گیرد؛ اما اگر عارضه خیلی شدید نباشد، با استراحت‌ کافی و درمان برخی داروها نیز بهبود خواهد یافت.

علت ورم زانو چیست؟

هرنوع بیماری به علت‌های مختلفی رخ می‌دهد. بروز تورم زانو نیز علت‌های زیادی دارد.‌ به همین علت دلیل بروز این عارضه. ممکن است در بدن هر بیماری متفاوت باشد.

در زیر مهم‌ترین علت‌های بروز این عارضه را نام‌ برده‌ایم:

• ورزش

امکان بروز بیماری تورم زانو در افراد ورزشکار بسیار بیشتر است. به این علت که در حین انجام ورزش‌هایی مثل فوتبال، تکواندو، ژیمناستیک ممکن است آسیب مستقیمی به زانو وارد شود.‌ در این صورت زانو دچار ورم و التهاب خواهد شد.

• ابتلا به برخی بیماری‌ها

ابتلا به برخی بیماری‌ها نیز می‌توانند، سبب بروز عارضه ورم زانو گردد. برای مثال اگر بیمار به عارضه‌هایی مثل عفونت، آرتروز، روماتیسم مفصلی، تومور مبتلا شود، ممکن است زانوی او نیز دچار التهاب و ورم گردد.

• چاقی

چاقی از علت‌های اصلی بروز بیماری تورم زانو به حساب می‌آید. اگر دچار اضافه وزن باشیم، زانو‌ نمی‌تواند وزن را تحمل کند و فشار بسیار زیادی به آن‌ وارد خواهد گردید. در نتیجه افرادی که وزن زیادی دارند، بیشتر از سایرین به این‌ عارضه مبتلا می‌شوند.

• بالا رفتن سن

طبق تحقیقات بیماری تورم زانو، در افرادی که بالای ۵۰ سال سن دارند، بیش از سایرین رخ می‌دهد. وقتی سن بالا برود استخوان مفصل زانو تحلیل رفته و ضعیف می‌شود. درنتیجه احتمال بروز تورم زانو بسیار افزایش می‌یابد.

شایع‌ترین علائم ورم زانو

ورم زانو یک بیماری شدید و نسبتاً خطرناک است. به همین دلیل همواره با علائم زیادی همراه خواهد بود. البته این علائم نیز در بدن هر شخص متفاوت بوده و ممکن است هر فردی علامت و نشانه‌های خاصی را مشاهده کند.

اما به طور کلی موارد زیر شایع‌ترین علائم بروز تورم زانو می‌باشند:

• خشکی و بی‌حرکتی مفصل زانو

اولین علامت بروز این‌ عارضه خشکی و بی‌حرکتی مفصل زانو می‌باشد. در صورت ابتلا به این‌ بیماری، زانو بسیار خشک شده و‌ اگر فرد بخواهد آن را تکان دهد، درد شدیدی را احساس می‌کند.

• درد شدید

درد شدید نیز از دیگر علائم بروز تورم زانو به حساب می‌آید. بیماران مبتلا به این بیماری به قدری در ناحیه زانو درد احساس می‌کنند که حتی قادر به صاف کردن پاهای خود نیز نخواهند بود. حتی گاها برخی بیماران به علت درد شدید و غیر قابل تحمل تورم زانو، از خواب بیدار می‌شوند. این درد در برخی افراد حتی با مصرف مسکن‌ها نیز بهبود نخواهد یافت.

• قرمزی پوست

معمولاً در صورت ابتلا به تورم‌ زانو، پوست این‌ ناحیه بسیار قرمز می‌شود. مخصوصاً اگر تورم زانو به علت تجمع خون‌ رخ داده باشد، این علامت بیشتر دیده می‌شود.

• احساس گرما در ناحیه زانو

برخی بیماران در ناحیه زانوی خود گرمای زیادی را حس می‌کنند‌. این گرما ناشی از التهاب بوده و از نشانه‌های مهم تورم زانو محسوب می‌شود.‌

• سوزش یا بی‌حسی زانو

از دیگر علائم ورم زانو می‌توان به سوزش این ناحیه اشاره کرد.‌ سوزش ممکن است خیلی شدید نباشد، اما به‌خوبی احساس می‌شود. گاهی نیز برعکس بوده و زانو‌ کاملاً بی‌حس می‌شود؛ اما در هر صورت سوزش و بی‌حسی هردو از علائم شایع این عارضه محسوب می‌شوند.