علائم اسکولیوز را بشناسیم

علائم اسکولیوز

اسکولیوز انحراف چیست و باعث چه مشکلاتی میشود؟

اسکولیوز انحراف همان خمیدگی یک طرفه ستون فقرات می‌باشد و به آن انحراف جانبی ستون فقرات نیز گفته می‌شود. معمولاً قبل از زمان بلوغ ایجاد می‌شود. می‌تواند باعث مشکلات دیگری مثل فلج مغزی نیز شود.

انواع مختلفی دارد و بزرگسالان یا حتی کودکان نیز ممکن است به آن مبتلا شوند. با شناخت علائم اسکولیوز می‌توان آن را درمان کرد. در این مطلب سعی کردیم علاوه بر علائم این بیماری در رابطه با درمان اسکولیوز و پیشگیری از اسکولیوز نیز اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اینکه آیا آرتروز ستون فقرات هم داریم کلیک کنید.

پیشگیری از اسکولیوز

به دلیل علائم اسکولیوز و وخامت برخی از بیماران، بسیاری از افراد به دنبال روش‌هایی برای پیشگیری هستند. این بیماری جزء بیماری‌هایی است که علت آن مشخص نمی‌باشد. بنابراین نمی‌توان راه حلی برای پیشگیری از آن در نظر گرفت. افرادی که به بیماری‌هایی مثل پوکی استخوان، نوروفیبروماتوز و سندرم مارفان مبتلا هستند بیشتر در معرض علائم آن قرار می‌گیرند.

با روش‌هایی می‌توان از وخامت این بیماری جلوگیری کرد.همچنین این بیماری به‌طور مادرزادی اتفاق می‌افتد و معمولاً تا آخر عمر فرد وجود دارد. گاهی اوقات افرادی که دارای سابقه خانوادگی هستند دچار این بیماری نیز می‌شوند. همان‌طور که گفته شد علت مشخصی برای علائم آن نمی‌توان در نظر گرفت.

پزشکان احتمال می‌دهند که بیماری‌های عصبی- ماهیچه‌ای مثل تروفی عضلانی، نقص‌های مادرزادی که رشد استخوان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، آسیب و عفونت ستون فقرات می‌تواند در ایجاد این بیماری مؤثر باشند. افرادی که قصد پیشگیری از اسکولیوز دارند می‌توانند از وقوع این بیماری‌ها جلوگیری کنند تا دچار اسکولیوز نشوند.

علائم اسکولیوز

علائم اسکولیوز به صورتی است که معمولاً همراه با درد نیست و تنها با بررسی‌های دقیق‌تر توسط پزشک می‌توان آن را تشخیص داد. با توجه به علائم می‌توان درمان اسکولیوز را شروع کرد. علائمی که بدون درد هستند عبارتند از:

• انحراف ستون فقرات
  • هم محور نبودن سر با بقیه بدن
  • هم ارتفاع بودن شانه‌ها باهم
  • هم عرض نبودن شانه‌ها
  • هم ارتفاع بودن مفصل‌های ران
  • جلوتر بودن یک مفصل ران از مفصل دیگر
  • هم اندازه نبودن پا‌ها
  • برجسته بودن دنده‌های یک سمت
  • جلوتر قرار گرفتن سر از بدن

این علائم به نحوی هستند که حتی در اکثر موارد خود فرد و اطرافیان وی متوجه موضوع نمی‌شوند و زمانی که فرد به پزشک مراجعه می‌کند می‌تواند متوجه این بیماری شود.اسکولیوز علائم دیگری نیز دارد. مثل درد، افسردگی، مشکلات تنفسی، کاهش عملکرد و محدود شدن فعالیت اجتماعی. افراد می‌توانند با استفاده از این علائم متوجه این بیماری شوند. برای تشخیص صحیح این بیماری باید معاینه و ویزیت توسط پزشک صورت گیرد.

انواع اسکولیوز

علاوه بر علائم اسکولیوز این بیماری انواع مختلفی دارد. اسکولیوز خفیف، متوسط و شدید. در نوع خفیف انحراف ستون فقرات کمتر می‌باشد و باعث می‌شود که فرد نتواند توانایی جسمی زیادی برای انجام کار‌های خود داشته باشد. همچنین می‌تواند علائم و درد‌هایی نیز داشته باشد. برای درمان نوع خفیف ورزش‌هایی به فرد داده می‌شود.

همان‌طور که گفته شد پیشگیری از اسکولیوز امکان‌ پذیر نیست اما می‌توان با استفاده از تصویربرداری‌های سه بعدی آن را تشخیص داد. در صورت عدم درمان اسکولیوز این بیماری وخیم‌تر می‌شود و به اسکولیوز شدید تبدیل می‌شود. معمولاً این بیماری در زنان بیشتر دیده می‌شود.نوع بعدی اسکولیوز متوسط است.

در این نوع انحراف ستون فقرات بیشتر است و در حدود ۲۰ تا ۴۰ درجه می‌باشد. در تشخیص این نوع نیز از اسکن‌های سه بعدی استفاده می‌شود. حرکات اصلاحی و ورزش‌ها روش‌هایی برای درمان اسکولیوز هستند. علائم اسکولیوز متوسط تا حدودی قابل شناسایی است و به دلیل انحراف زیادی که نسبت به نوع خفیف دارد می‌توان از شکل ستون فقرات و انحرافات آن متوجه شد.

در اسکولیوز شدید انحراف در حد ۴۰ تا ۵۵ درجه می‌باشد. در بزرگسالان انحراف بیشتر است و باعث بیماری‌های ریوی و قلبی نیز می‌شود. برای درمان این نوع از اسکولیوز حتماً باید جراحی صورت بگیرد تا از وقوع بیماری‌های دیگر جلوگیری شود.

آیا با استفاده از لیزر تراپی می‌توان اسکولیوز را درمان کرد؟

همان‌طور که در متن بالا اشاره شد پیشگیری از اسکولیوز امکان پذیر نیست؛ اما روش‌های زیادی برای درمان اسکولیوز وجود دارد. پس از اینکه متوجه شدید علائم اسکولیوز در شما وجود دارد می‌توانید توسط دکتر فرشید راعی بهترین متخصص ارتوپد در تهران به دنبال راه درمان باشید.

یکی از روش‌های درمان این بیماری لیزر‌‌تراپی است. این روش باعث می‌شود که تورم و التهاب کاهش یابد. همچنین باعث تسکین درد نیز می‌شود. پزشکان لیزر درمانی را در محیط‌های بیمارستانی انجام می‌دهند. همچنین می‌توان با استفاده از دستگاه‌های خانگی این کار را در منزل انجام داد.

این روش از روش‌های کم‌خطر و ایمن می‌باشد و به راحتی درد را کنترل می‌کند.بسیاری از افراد در جلسه اول درد‌‌شان کمتر می‌شود. بسته به نوع اسکولیوز و توان بدنی و جسمی فرد، ممکن است مدت زمان درمان متفاوت باشد. پزشکان لیزر درمانی را در کنار سایر روش‌های درمانی توصیه می‌کنند.

آیا می‌توان با حرکات ورزشی اسکولیوز را درمان کرد؟

همان‌طور که اشاره شد با توجه به نوع آن علائم اسکولیوز نیز متفاوت می‌باشد. با توجه به علائم، درمان اسکولیوز نیز متفاوت خواهد بود. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند نیاز به جراحی ندارند و می‌توانند با استفاده از تمرین‌ها و حرکات ورزشی علائم و درد را کاهش دهند.