تزریق پی آر پی (PRP) به آرنج دست و مزایا و عوارض احتمالی

اکثر ورزشکاران به‌خصوص بازیکنان تنیس، پس از مدتی فعالیت تخصصی، دچار درد در نواحی مختلف عضلانی و غضروف‌های بدن می‌شوند، که این مورد برای بازیکنان تنیس آرنج دست است. ازاین‌رو به این بیماری tennis elbow pain  نیز می‌گویند. بیش‌تر این درد به علت ورم در رباط‌های ناحیه‌ی آرنج ایجاد می‌شود و تزریق پی آر پی (PRP) به آرنج دست یکی از راه‌های درمان است.

پی آر پی چیست؟

تزریق پی آر پی (PRP) به آرنج دست یک درمان ایمن و مؤثر است و باعث کاهش بسیار زیاد درد افراد می‌شود. PRP  یا همان Platelet_rich Plasma ، ماده‌ای غنی از پلاکت است که به آرنج دست آسیب‌دیده تزریق می‌شود. اما چگونه؟ برای تسریع درمان و بهبودی آسیب عضلانی، مفاصل و رباط‌ها، ابتدا از خون فرد متقاضی استفاده می‌شود. حدود ۱۵ میلی‌لیتر خون لازم است و سپس ظرف نمونه در دستگاه سانتریفیوژ آزمایشگاهی قرار داده‌می‌شود. پس‌ازآن پلاکت جداشده از خون را خارج می‌کنند و برای تزریق از آن استفاده می‌کنند. تزریق پی آر پی (PRP) به آرنج دست، در حقیقت با استفاده از خون خود شخص و بهبود طبیعی تا زمان بهبودی کامل بافت آسیب‌دیده است. علاوه بر این، وجود فاکتور رشد در این ماده سبب کاهش درد و کمک به تسریع بهبودی بافت می‌شود.

در تحقیقات مربوط به تزریق پی آر پی، از گروه‌های مختلف آزمایشی استفاده‌شده است که تمامی آن‌ها یک دوره‌ی بهبودی نسبتاً طولانی اما با نتیجه‌ی بسیار عالی را گزارش کرده‌اند. اما درهرصورت این درمان با یک‌بار انجام قابل نتیجه‌گیری نیست و طبق تحقیقات، حدود ۳ بار تزریق برای کاهش درد و بهبودی بافت آرنج در نظر گرفته شد.

دوره‌ی درمان با تزریق پی آر پی (PRP) به آرنج دست

در تمامی بیماری‌ها، مشکلات عضلانی و… دوره‌ی درمان در افراد مختلف، متفاوت است. تزریق پی آر پی (PRP) به آرنج دست، با توجه به سن فرد، میزان و شدت آسیب‌دیدگی و همین‌طور مدت آسیب‌دیدگی دارای طول درمان متفاوت است. حتی ممکن است در برخی افراد با شرایط بسیار خوب بدنی و سیستم ترمیم قوی، مدت درمان به میزان قابل‌توجهی کوتاه‌تر از مابقی افراد باشد. در کل باید بدانیم تزریق پی آر پی (PRP) به آرنج دست به‌دفعات متفاوتی بسته به شرایط بدنی فرد آسیب‌دیده انجام می‌شود. با توجه به فاصله‌ی موردنیاز بین تزریق‌ها و همچنین مؤثرتر بودن حدود ۳ تزریق، این پروسه حدود ۲ الی ۴ هفته به طول می‌انجامد. در کنار مدت‌زمان موردنیاز برای تزریق، به زمان برای کاهش درد و شروع روند بهبودی نیازمندیم. پس از شروع دوره‌های درمانی، درزمانی حدود ۳ الی ۴ هفته، بیمار کاهش درد را احساس می‌کند.

در طی مطالعات و تجربیات کسب‌شده، پس از گذشت این مدت‌زمانی و شروع روند بهبودی، طی ۶ هفته‌ی آتی می‌توانیم شاهد پیشرفت سریع روند بهبودی و کاهش هرچه بیش‌تر درد باشیم. تزریق پی آر پی (PRP) به آرنج دست، روی بعضی از افراد بهتر از دیگران اثر می‌کند که این مورد نشان‌دهنده‌ی وابستگی بسیار زیاد عملکرد این درمان به شرایط حال حاضر فرد آسیب‌دیده است.  تمامی روند درمانی با توجه به وضعیت موجود و روند بهبودی فرد، حدود ۴ تا ۶ ماه می‌تواند زمان لازم داشته‌باشد.

تعویض کامل مفصل آرنج

مزایای تزریق پی آر پی

در ابتدا از این روش به‌عنوان یک درمان خاص، محبوب، امن و البته مؤثر نام بردیم، اما باید بدانیم هر بدنی می‌تواند به درمان پاسخ متفاوتی بدهد. درهرحال در این روش شما درحال کاهش ریسک استفاده از مواد مصنوعی و شیمیایی هستید از طرفی به بدن اجازه می‌دهید تا به صورت طبیعی خود را بازسازی کند. یکی از مزایای بسیار گران‌بهای تزریق پی آر پی (PRP) به آرنج دست، آن است که از خون بدن خودتان استفاده می‌شود، این امر موجب کاهش ریسک عدم پذیرش ماده توسط سیستم ایمنی بدن خواهد شد. به‌عبارتی‌دیگر شما درمانی طولانی‌مدت اما ایمن خواهید داشت که به علت طبیعی بودن آن، دارای عوارض جانبی بسیار کمی است. علاوه بر موارد گفته‌شده، این درمان بهتر از روش جراحی است، به این منظور که ریسک انجام جراحی روی ناحیه‌ی حساس آرنج، می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری ایجاد کند.

عوارض تزریق پی آر پی به آرنج دست

یکی از موارد آزاردهنده در مورد تزریق پی آر پی (PRP) به آرنج دست، طولانی‌مدت بودن روند درمان و تزریق است. این درمان می‌تواند بسیار دردناک باشد به‌این‌علت که پروسه‌ی تزریق و بهبودی طولانی‌مدت و تهاجمی هستند. اما این مورد کاملاً نرمال است و شما می‌توانید پس از هر  تزریق از کیسه‌ی یخ برای کاهش درد و تورم استفاده کنید. همچنین می‌توانید از داروی استامینوفن و یا داروهای مسکن (حتماً به آلرژی‌ها و عوارض مصرف مسکن دقت کنید.) برای کاهش دردتان استفاده کنید. بعد از هر تزریق بهتر است حدود یک هفته استراحت کنید و از انجام حرکات ناگهانی و کششی با آرنج خود به‌صورت جدی پرهیز کنید. حتی در حین تزریق نیز شما احساس درد می‌کنید به‌این‌علت که در ناحیه‌ی آرنج نمی‌توان از مواد بی‌حسی با دوز بالا استفاده کرد.

علاوه بر احساس درد در حین بهبودی، قبل از شروع روند نیز به مدت ۴ هفته احساس درد شدید خواهید داشت که با توجه به توضیحات پیشین این مورد کاملاً طبیعی و قابل کنتراست. یکی از عوارض ناراحت‌کننده‌ی تزریق پی آر پی (PRP) به آرنج دست، احساس بدتر شدن وضعیت آرنج پس از تزریق است. این مورد را می‌توانید با گذاشتن کیسه‌ی یخ روی آرنج به مدت ۴۸ ساعت رفع کنید. توجه داشته باشید که به علت حضور درد‌های تشدید شونده و احساس کشش در آرنج، حداقل به مدت ۱۲ ساعت کامل از رانندگی کردن خودداری کنید.

سخن آخر

تزریق پی آر پی (PRP) به آرنج دست، یک روش کاملاً تائید شده از طرف سازمان‌های پزشکی و دانشگاه‌های معتبر جهانی است؛ اما باکمی شرایط مهم. انتخاب این روش به‌عنوان درمان برای بهبودی آسیب‌های عضلانی و رباط‌ها، یک انتخاب عاقلانه است که با مشورت پزشک و سنجیدن شرایط بدنی قابل انجام می‌باشد. درهرصورت توجه داشته باشید پیش از نیاز به هر درمانی، بهتر است در حین ورزش و یا استفاده از نیروی دستتان در حین کار‌های ناگهانی و کششی، موارد امنیتی و سلامتی را رعایت کنید. به‌طور مرتب از سلامت مفاصلتان مطمئن شوید و در صورت نیاز از دارو‌های مکمل برای تقویت مفاصل خود استفاده کنید.

دکتر فرشید راعی متخصص ارپوپدی در تهران با بیش از ۱۵ سال سابقه تخصصی پزشکی و تجارب متعدد در خصوص بیماری های مربوط به استخوان و مفاصل آرنج و زانو هستند.شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به مطب ایشان بهترین تشخیص برای بیماری خود را داشته و اقدام به درمان نمایید .