بی حرکتی مفصل زانو

خشکی، سفتی و بی حرکتی مفصل زانو

بی حرکتی مفصل زانو

مهم‌ترین دلایل خشکی، سفتی و بی ‌حرکتی مفصل زانو

همان‌طور که می‌دانید زانو ساختار بسیار پیچیده‌ای دارد. این ناحیه از انواع رباط و تاندون‌ها، غضروف‌ها، استخوان تشکیل شده است. مفصل زانو بیشترین نقش را در حرکت پاها دارد. برای حرکت دادن پا چهار رباط اصلی و دو غضروف کوچک، مفصل زانو را حمایت می‌کنند.

حال اگر هرگونه آسیبی به این ساختار پیچیده وارد شود، قطعاً بی‌حرکتی و خشکی مفصل زانو را به همراه خواهد داشت. خشکی مفصل زانو معمولاً در اثر التهاب و آسیب دیدگی رخ می‌دهد. حال معمولاً افراد تا زمانی که این عارضه جدی نشود، برای درمان آن اقدام نمی‌کنند.‌

در حالی که‌ اگر این عارضه پیشرفت کند، می‌تواند موجب ناتوانی ما در حرکت و کاهش دامنه حرکتی زانو شود. در این صورت حتی ممکن است در هنگام راه رفتن، برخاستن از زمین نیز فرد درد بسیار غیر قابل تحملی را احساس نماید. حال اصلی‌ترین علت خشکی و بی‌ حرکتی مفصل زانو چیست؟ این عارضه می‌تواند به دلایل مختلف رخ دهد.

اما به‌طور کلی هر عاملی که موجب آسیب دیدگی ناحیه زانو شود، می‌تواند علل اصلی بروز خشکی و بی حرکتی در این قسمت تلقی شود. در ادامه مهم‌ترین دلایل و علل بی حرکتی و خشکی مفصل زانو را نام‌برده‌ایم:

• بیماری‌های خود ایمنی

یکی از اصلی‌ترین علت‌های بروز این عارضه، بیماری‌های خود ایمنی در ناحیه زانو می‌باشند. بی حرکتی مفصل زانو گاهی ممکن است در اثر واکنش سیستم ایمنی بدن و ابتلا به بیماری‌هایی همانند رماتیسم رخ دهد. در برخی موارد سیستم ایمنی بدن اشتباه به مفصل و بخش‌های دیگر زانو حمله می‌کند و سعی می‌نماید بافت آن‌ها را تخریب کند. در این صورت زانو در اثر آسیب دیدگی شدید، دچار التهاب شده و همین مورد خشکی و سفتی این ناحیه را به دنبال خواهد داشت.

• شکستگی استخوان

همان‌طور که می‌دانید، مفصل زانو ساختار کاملاً استخوانی دارد. همچنین کشکک زانو نیز از بافت استخوانی می‌باشد. حال اگر ضربه‌ای به این قسمت وارد شود، احتمال شکستگی بافت استخوانی زانو وجود دارد. در این صورت بازهم به علت آسیب دیدگی، خشکی و بی حرکتی مفصل زانو اتفاق می‌افتد.

• تشکیل تومور

تومورها غده‌های ریز و درشت خوش‌خیم یا‌ بدخیمی هستند که می‌توانند در بافت زانو نیز تشکیل شوند. تومورها معمولاً موجب بروز درد شدیدی شده و شما را از حرکت دادن زانو باز می‌دارند. اگر در زانو تومور به وجود بیاید، قطعاً مفصل بسیار سفت و خشک شده و امکان حرکت دادن آن نیز وجود ندارد.‌

علت تشکیل تومور رشد غیر قابل کنترل سلول‌های استخوانی با بافت گوشتی زانو می‌باشد. معمولاً تشکیل تومور در زانو می‌تواند خطرناک محسوب شده و اگر درمان نشود به عارضه‌ای جدی تبدیل خواهد شد.

• کار کشیدن بیش از حد از زانو

دیگر دلیلی که می‌تواند موجب سفتی و بی حرکتی مفصل زانو شود، کار کشیدن بیش از حد از زانو می‌باشد. در برخی موارد فرد به دلایل مختلفی ازجمله موقعیت شغلی، انجام تمرینات ورزشی به ناچار باید مدت زیادی از زانوها کار بکشد. در این صورت معمولاً فشار غیر قابل تحملی به زانو‌ وارد شده و این‌ احتمال وجود دارد که در اثر التهاب زانو بی حرکت‌ شده و ثابت بماند.

• عفونت

یکی از مهم‌ترین علت‌هایی که می‌تواند سبب خشکی و سفتی زانو شود، بروز عفونت در این قسمت می‌باشد. عفونت ‌می‌تواند از سایر نقاط بدن به بافت زانو‌ گسترش یافته و منتقل شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص درمان خشکی مفصل زانو کلیک کنید.

بی حرکتی مفصل زانو با چه علائمی همراه است؟

سفتی و بی حرکت شدن مفصل زانو می‌تواند با برخی علائم همراه باشد. این نشانه‌ها معمولاً در همان روزهای اولیه مشاهده می‌شوند. به همین دلیل معمولاً تشخیص بی حرکتی و سفتی مفصل زانو‌ کار دشواری نیست. در زیر مهم‌ترین علائم این عارضه را نام‌برده‌ایم:

• درد

درد معمولاً اولین علامتی است که با این عارضه همراه خواهد بود. بیمار در درجه اول در زانوی خود درد شدیدی را احساس کرده و به همین علت نمی‌تواند آن را حرکت دهد. این درد به‌مرور شدیدتر شده و‌ به حدی می‌رسد که زانو کاملاً ثابت و بدون حرکت خواهد شد.

• تورم

بی حرکتی مفصل زانو به هر دلیلی که رخ داده باشد، معمولاً با تورم‌ همراه خواهد بود. تورم‌ به علت تجمع مایعات مفصلی در زانو رخ می‌دهد که واکنش طبیعی این ناحیه در مقابل آسیب دیدگی است. تورم ناشی از این عارضه معمولاً شدید نیست.

• گرما و سوزش

زانو معمولاً در اثر خشکی ممکن است حرارت بالاتری داشته باشد. به گونه‌ای که وقتی به این ناحیه دست می‌زنید، یک گرمای کاملاً غیر طبیعی را احساس خواهید کرد. ممکن است حتی در قسمت زانو سوزش زیادی را نیز احساس کنید. سوزش معمولاً زمانی احساس می‌شود که بی حرکتی مفصل زانو در اثر عفونت رخ داده باشد.

عوارض عدم درمان به موقع بی حرکتی مفصل زانو

همان‌طور که در بالا نیز اشاره نمودیم، درمان به‌موقع این بیماری اهمیت فراوانی دارد. چرا که اگر درمان جدی گرفته نشود، ممکن است خشکی زانو‌ به عارضه‌ای جدی تبدیل شده و برخی عوارض را به همراه داشته باشد. عوارض ناشی از عدم درمان به موقع این بیماری، شامل موارد زیر می‌شوند:

• تخریب بافت زانو

اگر بی حرکتی و خشکی در اثر عفونت یا رشد تومور رخ دهد، به مرور زمان می‌تواند موجب تخریب بافت زانو شود.‌ در این صورت معمولاً درمان ناحیه زانو، می‌تواند بسیار دشوار و زمان‌بر باشد.

• فلج یا ناتوانی دائمی

اگر بی حرکتی مفصل زانو جدی گرفته نشود، می‌تواند فلجی یا ناتوانی دائمی این ناحیه را نیز به همراه داشته باشد.‌ چرا که ساختار زانو‌ در گذر زمان ضعیف‌تر شده و ممکن است دیگر توانایی گذشته خود را نداشته باشد.

• خونریزی شدید

خونریزی شدید از دیگر علائم جدی نگرفتن درمان این عارضه می‌باشد. معمولاً خونریزی زمانی رخ می‌دهد که زانو در شرایط حادی قرار گیرد. این مورد می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد.

دکتر فرشید راعی متخصص آرتروسکوپی در تهران در کنار شماست تا دوباره به دوران سلامتی بازگردید.