دکتر فرشید راعی
Search
Close this search box.
درمان بیماری آرتریت با جراحی چگونه است؟

درمان بیماری آرتریت با جراحی چگونه است؟

درمان بیماری آرتریت با جراحی چگونه است؟

التهاب مفصل یا آرتریت (Arthritis) به التهاب مفصل که با ورم و درد و سفتی مفاصل  توأم  است، گفته می‌شود. این التهاب و مشکل، می‌تواند دلیل  عفونی داشته باشد. مانند آرتریت عفونی توسط استافیلوکوک طلایی و تب حاد روماتیسمی (استرپتوکوک) یا عاملی مزمن مثل استئوآرتریت. آرتریت نوع غیر عفونی در آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) و نقرس، آرتریت ری‌اکتیو و استئوآرتریت  نیز مشاهده می‌شود. درمان‌های مختلفی با توجه به وضعیت بیمار انجام می‌شود. از جمله درمان بیماری آرتریت با جراحی، که بسته به نیاز انجام می‌شود.

 آرتریت قادر است یک مفصل یا هم‌زمان چند مفصل (پلی آرتریت) را درگیر کند. آرتریت می‌تواند در یک مفصل عودکننده باشد یا مرتب از مفصلی به مفصل دیگری تغییر مرکزیت  دهد. گاهی آرتریت زمانی  است، یعنی صبح‌ها موقع بیدارشدن از خواب مفصل خشک و دردناک و سفت است. معمولاً مفصل درگیر دردناک، متورم و ملتهب و قرمز است و محدودیت حرکتی دارد. در آرتریت غالباً سطح مفصلی و غضروف مفصلی درگیر هستند.

 

انواع آرتریت

آرتریت التهاب یک یا چند مفصل است که موجب درد، سفتی، ورم و التهاب می‌شود. در حالی که آرتریت به طور کلی  بیماری بزرگسالان شمرده  می‌شود، اما برخی از انواع آن کودکان را درگیر می کند. طبق گفته مؤسسه آرتریت (Arthritis Foundation)، بیش از ۵۰ میلیون بزرگسال و ۳۰۰ هزار کودک آمریکایی به بیماری آرتریت دچار اند. عوامل ایجاد آرتریت و شیوه  درمان (از جمله درمان بیماری آرتریت با جراحی ) آرتریت به نوع آن وابسته است. به همین دلیل برای یافتن بهترین درمان باید نوع آرتریت خود را بدانید. آرتریت دارای انواع بسیار متفاوتی است. برخی از آن‌ها شامل این موارد است: استئوآرتریت ، آرتریت روماتوئید، آرتریت بعد از تروما، و آرتریت پسوریاتیک. در ادامه با چند نوع شایع این بیماری آشنا می‌شوید.

 

استئوآرتریت

استئوآرتریت یا آرتروز یکی از  شایع‌ترین بیماری‌های مزمن مفصلی است که با تخریب غضروف و تخریب مشخص می‌شود، و می تواند هر مفصلی را مورد حمله قرار دهد . در این صورت گفته می‌شود که فرد به آرتروز دچار شده است. بروز این بیماری یا مشکل در هر مفصلی می‌تواند رخ دهد اما در  مفصل دست، زانو، لگن و ستون فقرات شایع‌تر رخ می‌دهد .

بیماری استئوآرتریت زمانی رخ می‌دهد که غضروف محافظ در انتهای استخوان از بین می‌رود. این مشکل میلیون‌ها نفر را در سراسر دنیا تحت تاثیر قرار داده است. علائم آرتروز قابل مدیریت هستند؛ اما آسیب‌دیدگی مفاصل را نمی‌توانیم جبران کنیم . اگر حتی این اختلال باعث التهاب مفصلی مثل روماتوئید آرتریت در شما نگردد، می‌تواند به اندازه زیادی بر روی فعالیت‌های شما تاثیرگذار باشد.

آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید (RA) یک بیماری التهابی مزمن است که به علت نقص در سیستم ایمنی بدن رخ می‌دهد و باعث درد، تورم و سفتی (کاهش انعطاف) مفاصل بدن می‌شود. این بیماری یکی از انواع مختلف بیماری آرتریت است؛ علت دقیق RA و اینکه چرا سیستم ایمنی بدن به مفاصل آن، حمله می‌کند، تا الان ناشناخته است. شیوع جهانی آن حدود یک درصد گزارش شده‌است. زنان، سیگاری‌ها و افراد دارای سابقه خانوادگی مثبت بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

آرتریت روماتوئید درمرحله اول مفاصل ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما می‌تواند اضافه بر مفاصل بسیاری از قسمت‌های دیگر بدن را نیز ملتهب کند. باید به خاطر داشته باشیم که آرتریت روماتوئید با استئوآرتریت که شایع‌ترین نوع آرتریت است، متفاوت است. این امکان هست که یک نفر همزمان به هر دوی این اختلالات مبتلا باشد. علائم RA به طور طولانی مدت ایجاد می‌شوند.

 ناتوانی تدریجی در این بیماری شایع و قابل توجه است. به گونه‌ای که در یک مطالعه گروهی در آمریکا ۳۵٪ افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید، بعد از ۱۰ سال دچار ناکارآمدی در انجام کار شده بودند. بسیاری از مبتلایان علائمی دارند که به طور همیشگی وجود دارند. برخی دیگر دوره‌های متناوب داشتند، علائم و بی‌علامتی دارند. زمان شروع، شدت بیماری، علائم و عوارض این بیماری می‌تواند از بیماری به بیمار دیگر بسیار متفاوت باشد.

 

درمان‌های غیر جراحی بیماری آرتریت

یکی از درمان‌های بیماری آرتریت با جراحی، جراحی تعویض مفصلاست که غالباً راه‌حل در دسترس برای کاهش درد و عدم تحرک ناشی از التهاب مفاصل است. اما اگر جزء میلیون‌ها بزرگسال مبتلا به این بیماری شایع هستید، خیلی مهم است که درمان بیماری آرتریت با جراحی تشخیص داده شود. در بسیاری از موارد، حتی لازم نیست که  اولین انتخاب شما باشد و بسیاری از روش‌های درمان غیر جراحی برای درمان  مفاصل آسیب‌دیده وجود دارد.

در بحث درمان بیماری آرتریت با جراحی، یکی از بیماری‌های شایع آرتروز است که درمان غیرجراحی آرتروز که به آن مراقبت محافظه‌کارانه نیز می‌گویند، از قبیل استفاده از ورزش درمانی، مدیریت درد و داروهای ترمیمی برای کاهش ناراحتی و افزایش حرکت است. در مقابل (درمان بیماری آرتریت با جراحی )، جراحی آرتروز، این روش خطر بالقوه ، استرس و هزینه فوق‌العاده بالاتر از عمل را از بین می‌برد. همچنین زمان بهبود را به شدت کاهش می‌دهد.

 

 

درمان بیماری آرتریت با جراحی

آرتریت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مفصلی و حرکتی به حساب می‌آید.  معمولا برای درمان آرتریت مفصلی از روش‌های دارودرمانی و فیزیوتراپی بهره می‌برند. همچنین ، درمان بیماری آرتریت با جراحی ،  یکی دیگر از روش‌های مهم است که برای درمان آرتریت به کار می‌برند. پزشک ممکن است درصورت ایجاد درد فوق شدید حاصل از آرتریت و عدم تسکین آن، به روش درمان بیماری آرتریت باجراحی را توصیه کند. روش  درمان بیماری آرتریت با جراحی برای درمان بیمارانی مفید است که از درمان‌های ساده‌تر نظیر استراحت و دارو درمانی پاسخ قانع کننده‌ای دریافت نکرده باشند.

درمان بیماری آرتریت با جراحی  با روش‌های متفاوتی انجام می‌گیرد. هر فرد بنا بر شدت بیماری خود به یکی از روش‌های درمان بیماری آرتریت باجراحی  نیاز پیدا می‌کند. روش‌های جراحی ساده‌تر برای افرادی مناسب هستند که شدت بیماری آرتریت آن‌ها خیلی زیاد نیست. اما برای کسانی که آرتریت زانوی شدید دارند، جراحی تعویض کامل مفصل نسخه می‌شود.

 

چه کسانی به درمان بیماری آرتریت با جراحی نیاز دارند ؟

به طور کلی پزشکان متخصص، برای درمان آرتریت مفصلی از روش‌های محافظه‌کارانه و ساده‌تر کمک می‌گیرند. در واقع تا زمانی که بیماران به آرتریت‌های شدید یا به طور جدی آسیب نبینند، روش‌های ساده مانند دارو درمانی برای درمان آرتریت مفصلی موثر واقع خواهند شد؛ در مواردی که آرتریت ملتهب شده و یا هیچ یک از این روش‌ها برای درمان بیماری آرتریت موثر واقع نشود، پزشک انجام درمان بیماری آرتریت با جراحی را به بیمار توصیه خواهد کرد. جراحی آرتریت در این گونه افراد کمک می‌کند تا عملکرد مفصل بهتر شود و در نهایت درد و آسیب وارد شده به مفصل کاهش یابد.

 

جمع بندی

در هر بیماری، راه‌های بسیاری برای درمان آن، وجود دارد. که با توجه به وضعیت بیمار باید توسط پزشک متخصص به بهترین صورت انتخاب شود تا در بهترین کیفیت ممکن درمان انجام شود؛ بیماری آرتریت هم یکی از آن‌هاست که درمان بیماری آرتریت با جراحی ، با وجود سختی و ترس زیاد، برای برخی  بیماران،  خیلی مفید ونجات‌بخش واقع می‌شود.  افراد زیادی سالانه به این بیماری دچار می‌شوند که با درمان‌های متفاوت سعی می‌کنند زندگی خود را بهبود بخشند. اما هر درمانی نمی‌تواند برای هرکس مفید واقع شود. پس با مشورت پزشک متخصص باید تک تک گام‌های درمان را پیمود تا به یک زندگی عادی بازگردیم.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *