علت دیرجوش خوردن استخوان‌ چیست؟

علت دیرجوش خوردن استخوان‌ها چیست؟

استخوان‌ها بافتی پروتئینی و محکم بوده، که درحرکت بدن نقش مهمی دارند. استخوان‌ها به علت ثابت بودن و عدم انعطاف‌پذیری معمولاً فوق‌العاده در معرض آسیب قرار می‌گیرند. به همین علت ممکن است در اثر ضرب‌دیدگی ترک‌خورده و شکسته شوند.

پس‌ازاینکه استخوانی شکسته می‌شود، پزشکان آن را گچ گرفته تا دو طرف آن به یکدیگر جوش بخورد. حال جوش خوردن و اتصال مجدد دو سر استخوان به هم، فرآیندی طولانی دارد. اما گاهی باوجوداینکه مدت‌زمان زیادی از درمان گذشته است، همچنان استخوان‌ها به همدیگر جوش نمی‌خورند. در صورت دیرجوش خوردن استخوان‌ها بدن بیمار در شرایط فوق‌العاده حساسی قرار می‌گیرد.

چراکه در این حالت معمولاً نمی‌توان ناحیه موردنظر را تکان داد و درحرکت آن اخلال زیادی به وجود می‌آید. درنتیجه  در چنین شرایطی نیاز به درمان جدی خواهد بود، تا از عوارض جدی‌تر در آینده جلوگیری شود. حال عدم جوش خوردن استخوان‌ها، دلایل فراوانی دارد. به همین علت مشکلی شایع تلقی می‌شود، و ممکن است  بسیاری از افراد آن ‌را تجربه کنند.

در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین دلایل بروز این مشکل اشاره نموده‌ایم:

بی‌ثباتی

در درجه اول برای اینکه استخوان‌ها بتوانند به‌خوبی جوش‌خورده و‌ به شکل گذشته دربیایند، باید حتماً تا مدت‌زمانی مشخص در حالتی ثابت قرار بگیرند.

درواقع به همین دلیل است که پزشکان استخوان شکسته شده را گچ می‌گیرند، یا توصیه می‌کنند بیمار از آتل استفاده کند‌. اگر به این مسئله به‌اندازه کافی توجه نشده، و استخوان در جای ثابتی قرار نگیرد، جوش خوردن آن کاملاً بعید خواهد بود.

خون‌رسانی ضعیف

دومین دلیل دیرجوش خوردن استخوان‌ها خون‌رسانی فوق‌العاده ضعیف آن‌ها می‌باشد. باوجوداینکه استخوان یک ساختار بسیار محکم پروتئینی است، برای رشد و بهبودی هرچه سریع‌تر به خون نیاز دارد. حال اگر خون‌رسانی به بافت استخوان‌ها به‌خوبی صورت نگیرد، قطعاً نمی‌توانند به‌خوبی جوش بخورند. پس باید روند خون‌رسانی بسیار سریع  بوده، تا امکان جوش خوردن استخوان‌ها وجود داشته باشد.

عفونت

همان‌طور که می‌دانید، گاهی شدت شکستگی استخوان‌ها به‌قدری زیاد است، که پزشک برای ترمیم انجام عمل جراحی را توصیه می‌کند. حال گاهی بعد از جراحی به‌ علت بهداشت نامناسب و تجمع میکروب‌ها در ناحیه زخم، ساختار استخوان نیز دچار عفونت می‌شود. در این صورت این مسئله می‌تواند موجب دیرجوش خوردن استخوان‌ها شود.

وزن‌ بالا

داشتم اضافه‌وزن برای استخوان‌ها بسیار زیان‌بار خواهد بود. حال اگر استخوان‌ها دچار شکستگی شوند، وزن بالا اجازه نمی‌دهد که  دو طرف شکسته شده به‌صورت ثابت بر روی یکدیگر قرار گیرند. به همین دلیل بالا بودن وزن موجب می‌شود‌، که استخوان‌ها امکان ترمیم و جوش خوردن مجدد را نداشته باشند.

سیگار کشیدن

شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما سیگار کشیدن نیز با دیرجوش خوردن استخوان‌ها رابطه مستقیم دارد. افرادی که مرتباً استعمال دخانیات دارند،  روند خون‌رسانی در بدنشان  با اخلال و ‌مشکل مواجه می‌شود. درنتیجه خون کافی به بافت استخوان نرسیده، و همین مسئله موجب می‌گردد که استخوان‌ها در زمان طولانی نیز جوش نخورند.

رژیم غذایی نامناسب

افرادی که دچار شکستگی استخوان می‌شوند، می‌بایست رژیم غذایی مناسبی داشته باشند.‌ درواقع این دسته از بیماران باید در وعده‌های غذایی خود به‌جای مصرف کربوهیدرات از پروتئین و کلسیم بیشتر استفاده کنند. چراکه ساختار استخوان برای جوش خوردن و ترمیم مجدد، به  این مواد‌ غذایی و‌ املاح معدنی مفید نیاز خواهد داشت.

پوکی استخوان

پوکی استخوان نیز می‌تواند از اصلی‌ترین‌ عوامل و علت‌های دیرجوش خوردن استخوان‌ها به شمار آید. اگر فرد مبتلابه این ‌عارضه باشد، قطعاً استخوان‌ها توان‌ کافی برای جوش خوردن مجدد را نخواهند داشت. درنتیجه پوکی  از  ترمیم و جوش خوردن آن‌ها جلوگیری خواهد کرد.

پوکی استخوان چیست؟

علائم و نشانه‌های دیرجوش خوردن استخوان‌ها

جوش نخوردن استخوان‌ها همواره با علائم فراوانی همراه بوده، که در همان ده روز اول قابل‌رؤیت خواهند بود. این علائم مهم را در زیر ذکر نموده‌ایم:

درد

درد اولین علامتی است که نشان می‌دهد، استخوان‌ها هنوز به‌درستی جوش نخورده‌اند. این درد در هنگام راه رفتن بسیار شدیدتر می‌شود، و حتی ممکن است در حین خواب نیز احساس شود. درد ناشی از دیرجوش خوردن استخوان‌ها فوق‌العاده شدید است، و‌ چون در اثر یک مشکل جدی رخ می‌دهد، حتی با مصرف دارو نیز بهبود نمی‌یابد.

تورم

وقتی در ناحیه استخوان‌ها مشکلی مثل دیرجوش خوردن به وجود می‌آید، معمولاً بدن در یک واکنش التهابی، مایعاتی تولید می‌کند. این مایعات زیرپوست در ناحیه استخوان‌ موردنظر جمع گردیده، و موجب بروز تورم خواهند شد.

حساسیت به لمس

دیگر‌ نشانه دیرجوش خوردن استخوان‌ها حساسیت به لمس می‌باشد. وقتی این اتفاق رخ می‌دهد، افراد هرگاه که پوست ناحیه موردنظر را لمس می‌کنند، سوزش یا درد فراوانی را احساس خواهند کرد.

ایجاد نقص در عملکرد

وقتی استخوان‌ها مجدداً ترمیم نشده و جوش نخورده باشند، قطعاً عملکرد مناسبی نخواهند داشت. برای مثال اگر این مشکل در ناحیه پا رخ دهد، بیمار ممکن است به علت درد شدید و عدم ثبات استخوان، حتی امکان ایستادن نیز نداشته باشد.

درمان دیرجوش خوردن استخوان‌ها با اوزون تراپی و طب سوزنی

امروزه با پیشرفت و گستردگی علم پزشکی، می‌توان جوش نخوردن استخوان‌ها را به روش‌های مختلفی درمان کرد. اما قطعاً انتخاب یک روش مناسب برای درمان می‌تواند از اهمیت بسزایی برخوردار باشد. دو روش اوزون تراپی و طب سوزنی را، می‌توان‌ از بهترین شیوه‌های بهبود این‌ عارضه به‌حساب آورد. چراکه‌ کاملاً غیرتهاجمی بوده، و هیچ خطر خاصی را به همراه نخواهند داشت.

در ادامه به بررسی این دو روش پرداخته‌ایم:

طب سوزنی

طب سوزنی روشی قدیمی و‌ البته بسیار اصولی بوده، که می‌تواند‌ دیرجوش خوردن استخوان‌ها را تا حد زیادی بهبود بخشد. در این روش که حتماً باید توسط افراد متخصص انجام گیرد، سوزن‌های زیادی وارد پوست می‌شوند.

این سوزم ها تورم و التهاب را بسیار کاهش می‌دهند. همچنین بافت گوشتی اطراف استخوان راکمی باز و گستره تر می‌نمایند، تا جریان خون در آن قسمت افزایش یابد. درنتیجه به این شیوه می‌توان روند جوش خوردن بافت استخوان رخ تسریع بخشید.

اوزون تراپی

اوزون تراپی از دیگر شیوه‌هایی است، که برای درمان دیرجوش خوردن استخوان‌ها بسیار توصیه می‌شود. اوزون تراپی شیوه‌ای فوق‌العاده قدیمی بوده، و ماده اوزون حدود هفتادسال است که در صنعت پزشکی مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این روش پزشک ماده اوزون را با استفاده از سرنگ به درون بافت ناحیه موردنظر تزریق می‌کند.

این کار موجب می‌شود که استخوان‌ها به یکدیگر نزدیک‌تر شده و  در تایم کوتاه‌تری جوش بخورند. روش اوزون تراپی در حدود‌ هشتاد درصد از موارد، مؤثر واقع می‌شود. این شیوه درمانی هیچ‌گونه عوارضی را به همراه نداشته، و معمولاً نیاز به گذراندن دوره نقاهت نیز نخواهد بود. در این روش چون تنها از یک سرنگ ساده  استفاده می‌شود، هیچ برشی نیز ایجاد نخواهد شد.

خطرات شکستگی استخوان ران

شیوه تشخیص دیرجوش خوردن استخوان‌ها

برای تشخیص این مشکل نیاز به گذراندن پروسه پیچیده‌ای نخواهد بود. چراکه معمولاً پزشک‌ با انجام یک معاینه فیزیکی چنددقیقه‌ای نیز، می‌تواند تشخیص دهد که استخوان‌ها حالت طبیعی نداشته و قطعاً جوش نخورده‌اند.

حال اگر پزشک در این مورد دچار تردید شود، یا احتمال بدهد که مشکل دیگری رخ‌داده است، روش تصویربرداری را توصیه خواهد کرد. در این روش از ناحیه موردنظر تصاویری تهیه‌شده، و پزشک با مشاهده آن‌ها به‌راحتی دیرجوش خوردن استخوان‌ها را تشخیص خواهد داد.