دکتر فرشید راعی
Search
Close this search box.
All about Dupuytren's contracture

همه چیز راجب انقباض دوپویترن

All about Dupuytren's contracture

همه چیز راجب انقباض دوپویترن

همه روزه شاهد این موضوع هستیم که بدن انسان درگیر بیماری‌های گوناگون می‌شود. بیماری‌هایی که در بدن بوجود می‌آید اغلب در قسمت‌های مهم و جدی هستند. اما گاهی اوقات ممکن است در اعضای جزئی بیماری‌هایی به وجود بیایند و انسان را اذیت کنند. یکی از این بیماری‌های کوچک انقباض دوپویترن است که مانند کیست گانگلیون تقریبا بدون درد است، که کف دست و انگشتان را درگیر می‌کند. فعلا برای این بیماری درمان مشخصی پیدا نشده است اما به هر حال دارو می‌تواند بیماری را تا حدی کنترل کند. در این مقاله می‌خواهیم بدانیم که انقباض دوپویترن چیست؟ پس با ما همراه باشید.

 

فهرست مطالب

۱. توضیحات راجب انقباض دوپویترن

 ۲. علائم و عوامل ایجاد انقباض دوپویترن چیست؟

۳. درمان بیماری انقباض دوپویترن چیست؟

۴. تشخیص انقباض دوپویترن چگونه است؟

 

توضیحات راجب انقباض دوپویترن

انقباض دوپویترن چیست؟ این سوالی است که شاید خیلی کم آن را شنیده باشید و یا هرگز حتی اسم این بیماری هم به گوش شما نخورده باشد! اما به راستی انقباض دوپویترن چیست؟

انقباض دوپویترن یا Dupuytren’s Contracture یک بیماری کوچک است که در بخش کف دست و انگشتان دست رخ می‌دهد. هنگامی که به این بیماری مبتلا شوید بافت زیر پوست شما ضخیم شده و زخم‌های کوچک و بزرگی روی پوست دست به وجود می‌آید. با این‌حال این بیماری معمولا دردناک نیست اما تا حدی حرکات ناحیه دست را محدود می‌کند. هنگامی که بافت دست ضخیم شوید باعث می‌شود انگشتان دست کم کم به سمت کف دست کشیده شود و در گذر زمان بیماری وخیم تر می‌شود.

 

علائم و عوامل ایجاد انقباض دوپویترن چیست؟

برای اینکه با بیماری انقباض دوپویترن بهتر آشنا شوید. خوب است تا بدانید علائم و عوامل ایجاد انقباض دوپویترن چیست؟ این بیماری عموما با ایجاد یک توده در کف دست آغاز می‌شود و به مرور زمان وضعیت آن وخیم‌تر می‌شود و بیماری رشد می‌کند. البته این بیماری دردناک نیست اما خب حرکات دست را محدود می‌کند. این بیماری در هر دو دست اتفاق می‌افتد و اکثرا دوتا انگشت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در ابتدا در کف دست تنها گره‌هایی وجود دارد اما با گذر زمان گره‌ها به طناب‌هایی تبدیل می‌شوند که انگشتان را به سمت کف دست می‌کشند. هرچقدر زمان بیشتر بگذرد کشیدگی هم بیشتر خواهد شد. علائم این بیماری شامل موارد زیر است:

۱. نمی‌توانید دست‌هایتان را روی میز یا جاهای صاف قرار دهید.

 ۲. گره‌های صفت و سخت را در ناحیه کف دست و زیر پوست آن احساس خواهید کرد.

‌ ۴. انگشتان شما به سمت کف دستتان کشیده خواهد شد.

۵. عموما کف دست ملتهب شده و ورم می‌کند.

۶. در کف دست خود احساس خارش یا سوزش یا شاید کمی احساس درد بکنید.

۷. شاید در ناحیه کف دست شما شیارهایی به وجود بیایند که ممکن است دردناک باشد.

 

عوامل موثر بر انقباض دوپویترن چیست؟

امروزه به طور دقیق نمی‌توان گفت که عوامل موثر در ایجاد بیماری انقباض دوپویترن چه چیزهایی هستند. اما خب تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده نشان می‌دهند که افرادی که زمینه‌های ابتلا به صورت ارثی را دارا هستند بیشتر درگیر این بیماری می‌شوند. علاوه بر این مورد محققان پی برده‌اند که این انقباض در آقایان شایع‌تر است. عوامل موثر بر انقباض دوپویترن که تا کنون کشف شده است شامل موارد زیر است:

  1. بالا بودن سن مخصوصا سنین بالاتر از پنجاه سال
  2. افراد دارای زمینه‌های ارثی و مردان
  3. افرادی که شاغل هستند و در حیطه کاری خود با ابزارهای ارتعاشی در ارتباط هستند.
  4. افراد دارای بیماری دیابت
  5. کسانی که مصرف کننده الکل و یا دخانیات هستند.
  6. افرادی که در معرض استفاده داروهای ضد تشنج هستند.

 

درمان بیماری انقباض دوپویترن چیست؟

تا کنون درمان مشخصی برای این بیماری کشف نشده است چرا که این بیماری بدون درد است و معمولا برای بیمار مشکل چندانی ایجاد نخواهد کرد. در مراحل اولیه حتی ممکن است به دلیل نداشتن درد خود بیمار هم متوجه به وجود آمدن این بیماری در دستان خود نشود. در نتیجه در مراحل ابتدایی، درمانی برای این بیماری همچون بیماری تریگر فینگر انجام نخواهد شد.

اما با گذر زمان ممکن است این بیماری پیشرفت کند. در این شرایط حرکات کف دست و انگشتان برای بیمار محدود می‌شود در نتیجه در انجام کارهای روزمره بیمار مشکلاتی رخ می‌دهد. در این زمان است که افراد به سراغ درمان می‌روند. درمان بیماری انقباض دوپویترن به دو صورت غیر جراحی و جراحی انجام می‌‌شود.

 

روش بدون جراحی

یکی از روش‌های درمان بدون جراحی این بیماری سوزن زدن است. در این روش پوست را بی‌حس می‌کنند، سپس سوزنی را وارد دست می‌کنند. این سوزن باعث می‌شود تا طناب‌های متصل به انگشتان منقبض شوند. البته این کار حتما باید زیر نظر پزشک متخصص انجام شود. اما با توجه به اینکه زخم بزرگی ایجاد نمی‌کند می‌توانید این کار را به صورت همزمان برای چندین انگشت انجام دهید.

درمان خانگی

اگر بیماری شما هنوز زیاد پیشرفت نکرده می‌توانید با درمان خانگی آن را رفع کنید. مثلا شما می‌توانید با استفاده از وسیله‌های سخت و صاف انگشتان و دست خود را در وضعیتی قرار دهید که صاف شود و این تمرین را به صورت مکرر انجام دهید تا بر روی بیماری شما تاثیر بگذارد.

داروها

برای درمان این بیماری ‌می‌توانید از تزریق داروها هم استفاده کنید. داروهای استروئیدی که به کف دست تزریق می‌شوند ابتدا باعث نرم‌تر شدن گره سفت و سخت کف دست می‌شود و اگر کف دست شما دردناک باشد آن را رفع می‌کند. در ادامه از تزریق آنزیم کلاژناز استفاده خواهد شد. این آنزیم باعث جدا شدن طناب‌ها از هم می‌شود و در این حالت فرد می‌تواند بعد از گذشت یک هفته بعد از تزریق اولیه دست خود را صاف کند. درمان به وسیله تزریق این آنزیم عموما باعث درمان کامل انقباض دوپویترن می‌شود و یا حداقل علائم این بیماری را به مدت چند سال از بین خواهد برد.

 

تشخیص انقباض دوپویترن چگونه است؟

همانطور که در قسمت قبل گفته شد چون بیماری انقباض دوپویترن دردناک نیست عموما تا وقتی که برای بیمار محدودیت جدی ایجاد نکند به ندرت قابل تشخیص است. با این‌حال بیماری که علائم این بیماری را مشاهده نموده است می‌تواند به پزشک مراجعه کند. ابتدا پزشک معاینات فیزیکی انجام می‌دهد و کف و انگشتان هر دو دست را با یکدیگر مقایسه می‌کند. در مرحله بعد پزشک از بیمار می‌خواهد که کف دست‌های خود را روی سطح صافی مانند میز قرار دهد تا پزشک شدت بیماری را درک کند. اگر فرد نتوانست دست خودش را روی میز به صورت صاف قرار دهد یعنی به این بیماری مبتلا شده است. در مراحل بعدی اگر پزشک در تشخیص شک داشته باشد می‌تواند از طریق آزمایش خون و یا عکسبرداری از ناحیه دست وجود این بیماری و یا شدت آن را تشخیص دهد.

 

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم به شما مطالبی را ارائه دهیم که بدانید انقباض دوپویترن چیست؟ با علائم و عوامل موثر در ایجاد آن آشنا شوید و بدانید که روش های درمان و تشخیص آن چگونه است؟ و با این وجود خوب است بدانید که این بیماری آسیب جدی به شما وارد نخواهد کرد و جای نگرانی نخواهد بود. همچنین اگر عضلات ناحیه دست را با تمرین های مداوم و مناسب، قوی نگه دارید و مراقب دست و انگشتان خود باشید می‌توانید از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنید. در صورت بروز مشکل می‌توانید به پزشک مراجعه کنید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *