عوارض تعویض مفصل زانو

شایع ترین عوارض تعویض مفصل زانو

زانودرد یکی از مشکلات شایعی است، که معمولا به علت بروز بیماری  آرتروز رخ می دهد. در صورتی که زانو به علت های مختلفی آسیب ببیند، دچار درد شدید شده و‌ امکان شکستگی یا از بین رفتن مفصل آن وجود دارد. در این صورت پزشک جراحی تعویض مفصل زانو‌ را به بیمار توصیه می کند. دراین جراحی مفصل آسیب دیده بیمار جداسازی شده، و سپس یک‌ مفصل مصنوعی جایگزین آن‌ می شود. حال این جراحی نیز مانند هر نوع جراحی دیگری می تواند با عوارضی همراه باشد. البته این عوارض بسیار نادر بوده، و در صورت مشاهده نیز جای نگرانی نخواهد بود.

به این علت که در هر نوع عمل جراحی امکان بروز این عوارض طبیعی وجود خواهد داشت. در زیر مهمترین و شایع ترین عوارض تعویض مفصل زانو را نام برده ایم:

• بروز عفونت

اولین عارضه ای که ممکن است بعد از تعویض مفصل زانو مشاهده شود، عفونت می باشد. امکان دارد محل زخم یا مکان اتصال مفصل مصنوعی به استخوان، دچار عفونت شود. در این صورت پزشک باید بتواند به سرعت مفصل مصنوعی را از قسمت زانو خارج کند، تا از گسترش عفونت در بدن‌ جلوگیری شود. پس از بهبود عفونت در این‌ ناحیه، مفصل مصنوعی دوباره جایگزین می شود.

• بروز لخته خون

بروز لخته خون دیگر عارضه شایعی است که بعد تعویض نمودن مفصل زانو ممکن است مشاهده شود. معمولا بیماران‌ بعد از تعویض مفصل زانو تا مدتی درد شدیدی را در ناحیه زانوی خود احساس می کنند. به همین علت ممکن است بروز لخته خون نیز مشاهده شود، که اگر خون‌ لخته شده به قلب، ریه و ….نفوذ کند احتمال خطر مرگ بیمار نیز وجود دارد. این  مورد از عوارض تعویض مفصل زانو باید سریعا پیگیری شود.

• کبودی و‌ تورم‌ زانو

معمولا افرادی که مفصل زانوی خود را تعویض می کنند، در این قسمت شاهد تورم و کبودی خواهند بود. این‌ عارضه بعد از گذشت چند روز برطرف می شود. اما‌ اگر تورم و کبودی ادامه داشته باشد، و یا اینکه با خونریزی همراه شود، می بایست به سرعت به پزشک‌ رجوع نمود.

عوارض ناشی از بیهوشی بعد از عمل تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو به خودی خود با برخی عوارض خفیف همراه خواهد بود. پزشک‌ در حین انجام این عمل از بیهوشی یا بی حسی موضعی استفاده می کند، تا بیمار دردی را احساس نکند. به همین علت برخی عوارض تعویض مفصل زانو نیز به علت استفاده از بیهوشی مشاهده می شوند. در زیر عوارض ناشی از بیهوشی عمل تعویض مفصل زانو را نام برده ایم:

• حالت تهوع و استفراغ

در ساعات اولیه بعد از جراحی ممکن است بیمار دچار حالت تهوع و استفراغ شدید شود. این عارضه ناشی از بیهوشی یا مواد بی حسی بوده، و کاملا برطرف خواهد شد.

• احساس سردرد

سردرد نیز از دیگر عوارضی است، که معمولا به علت بیهوشی این نوع جراحی رخ می دهد. معمولا مواد بیهوشی در برخی افراد باعث بروز سردرد خفیف خواهند شد، که در همان ساعات اولیه بهبود می یابد.

• حساسیت و آلرژی

حساسیت و آلرژی هم از عوارض تعویض مفصل زانو به علت بیهوشی می باشد. بدن بعضی از افراد به مایع بیهوشی واکنش نشان داده، و امکان بروز حساسیت و آلرژی بعد از این عمل بسیار بالا است‌.

• ضعف و بیحالی

بعد از عمل تعویض مفصل زانو مدتی زمان می برد، تا بدن به طور کامل ریکاوری شود. به همین علت ممکن است در ساعات اولیه فرد دچار ضعف و بیحالی گردیده، و توان تحرک نداشته باشد که کاملا طبیعی است.

نکته: عوارض ناشی از بیهوشی بعد از جراحی آرتروپلاستی یا تعویض مفصل زانو، معمولا نادر بوده و تنها دو درصد از افراد این عوارض را تجربه می کنند.

مراقبت های مهم بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

بعد از جراحی مفصل زانو، بیمار باید تحت مراقبت قرار گیرد تا سریع تر بهبودی حاصل شود. انجام این مراقبت ها باعث کاهش عوارض تعویض مفصل زانو‌ خواهند گردید. در زیر مراقبت های لازم‌ بعد از انجام این جراحی را نام برده ایم:

• پرهیز از ورزش های سنگین

بهتر است تا یک‌ ماه بعد از این جراحی ورزش نکنید. بعد از این مدت نیز تا حد امکان باید از ورزش های سنگین دوری نمایید. به این‌ علت که‌ انجام ورزش های سنگین باعث ایجاد فشار به زانو شده، و ممکن است موجب در رفتگی زانو شوند.

• تعویض پانسمان

اگر می خواهید از بروز عفونت در ناحیه زخم بعد از تعویض مفصل زانو‌ جلوگیری کنید، حتما پانسمان ناحیه زانو را هر روز تعویض نمایید. این‌ کار باعث جلوگیری از تجمع میکروب در ناحیه زانو شده، در نهایت از بروز عفونت نیز جلوگیری خواهد کرد.

• پیاده روی

برای کاهش عوارض تعویض مفصل زانو باید در طول روز زمانی را نیز به پیاده روی اختصاص دهید. صحیح است که باید بعد از این‌ عمل از ورزش های سنگین دوری نمایید، اما‌ کم تحرکی نیز بسیار مضر خواهد بود. سعی کنید در طول روز در خانه راه بروید، و هر روز تایم راه رفتن خود را افزایش دهید. پس از بهبود نیز بهتر است همواره پیاده  روی کنید.

• مصرف آب فراوان

بهتر است بعد از این‌ عمل جراحی مصرف آب خود را افزایش دهید. این کار باعث دفع سموم از بدن گردیده، و‌ با بهبودی سریع تر دوره نقاهت را کوتاه تر می کند.

• تغذیه مناسب

ممکن است بعد از عمل تعویض مفصل زانو بدن‌ نسبت به قبل کمی ضعیف شود. در نتیجه در این دوره باید سعی کنید در تغذیه خود از مواد مغذی مانند کلسیم، ویتامین ها، پروتئین و…استفاده نمایید.