رفع گودی کمر

گودی کمر

گودی کمر چیست و معمولاً چگونه رخ می‌دهد؟

همان‌طور که می‌دانید ستون فقرات موجب حرکت ناحیه کمر می‌شوند و نقش بسیار مهمی در این خصوص ایفا می‌کنند. ستون فقرات در حالت عادی در قسمت کمر کمی گود هستند. به گونه‌ای که اگر در آینه ناحیه کمر خود را نگاه کنید این گودی را به خوبی مشاهده خواهید کرد. اگر انحنا و گودی استخوان ستون فقرات در ناحیه کمر بیش از حد نرمال و طبیعی باشد، فرد به ناهنجاری گودی در ناحیه کمر دچار شده است.

این عارضه در درجه اول در ظاهر افراد تأثیر می‌گذارد. به گونه‌ای که وقتی فرد سر پا می‌ایستد، باسن به شکل غیر طبیعی رو به عقب قرار می‌گیرد. در حالی که شکم و ناحیه کمر او به سمت جلو قرار خواهند گرفت. گودی کمر معمولاً به صورت ژنتیکی رخ می‌دهد؛ اما گاها نیز دلایل دیگری داشته و می‌تواند در بزرگسالی نیز رخ داد. حال این عارضه باید فورا درمان شود. چون عدم درمان به موقع آن می‌تواند عوارض خطرناکی به همراه داشته باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مقاله “آیا آرتروز ستون فقرات هم داریم” کلیک کنید.

گودی کمر چه عوارضی دارد؟

اگر این بیماری سریعاً درمان نشود، فرد هنگام خواب یا زمان نشستن همواره دچار کمر درد می‌شود؛ اما درد تنها عوارض ناشی از این ناهنجاری نخواهد بود. بلکه این عارضه می‌تواند زمینه ساز بروز بیماری‌های دیگر نیز شود. در درجه اول اگر گودی کمر در زمان مناسب درمان نشود، فرد به دیسک کمر نیز مبتلا خواهد شد. چرا که این عارضه موجب ایجاد فشار بر روی مهره‌های کمر و در نتیجه بیرون زدگی دیسک این قسمت خواهد شد. علاوه بر این بروز درد سیاتیک و کاهش دامنه حرکتی بدن نیز از دیگر عوارض گودی ناحیه کمر محسوب می‌شوند.

حال چگونه گودی ناحیه کمر را تشخیص دهیم؟ تشخیص این ناهنجاری بسیار ساده است. در ابتدا می‌بایست به پشت بر روی زمین بخوابید. پاها و دست‌هایتان را دراز کنید و بدن را بدون حرکت و در وضعی آرام قرار دهید. حال اگر در این حالت کمر شما زمین را لمس نمی‌کند و باسن با زمین برخورد دارد، می‌توان گفت که کمر منحنی و گود شده است‌.

اصلی‌ترین علل و دلایل بروز گودی کمر

این ناهنجاری دلایل مختلفی دارد. در درجه اول ممکن است به علت ژنتیک رخ دهد و فرد به علت سابقه خانوادگی دچار آن شود؛ اما همیشه هم سابقه خانوادگی و ژنتیک دلیل بروز این ناهنجاری نیست. بلکه گاها گودی و انحنای کمر دلایل دیگری نیز دارد که در زیر به چند مورد اشاره نموده‌ایم:

• پوکی استخوان

در درجه اول یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز این بیماری، پوکی استخوان‌ها می‌باشد. چون در این صورت استخوان‌ها توان کافی ندارند و ممکن است تغییر شکل دهند.

• چاقی

چاقی نیز دیگر دلیل گودی در قسمت کمر می‌باشد. چون وقتی فرد بیست درصد اضافه وزن داشته باشد، کمر باید فشار زیادی را متحمل شود. در این صورت گودی کمر رخ می‌دهد و یک انحنای غیر طبیعی در ناحیه استخوان‌ها شکل می‌گیرد.

• نرمی استخوان

نرمی استخوان اختلال نسبتا نادری بوده که برخی افراد در کودکی آن را تجربه می‌کنند. در این صورت استخوان‌ها به اندازه‌ کافی محکم نیستند و در صورتی که بدن وضعیت درستی نداشته باشد، ممکن است شخص به همین علت دچار گودی کمر شود.

جدیدترین روش‌های درمان و رفع گودی کمر

خوشبختانه در دنیای پیشرفته امروزی کمتر بیماری وجود دارد که قابلیت درمان نداشته باشد. گودی ناحیه کمر نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر شما یا کودکتان دچار انحنا و گودی غیر طبیعی در ناحیه کمر شده‌اید، اصلاً جای نگرانی نیست. این عارضه به روش‌های مختلف قابل درمان خواهد بود و می‌توان آن را به‌طور کامل بهبود بخشید. در زیر جدیدترین روش‌های درمان گودی در ناحیه کمر را نام‌برده‌ایم:

• جراحی

گاهی کودکان دچار انحنای شدید استخوان در ناحیه کمر هستند و نمی‌توانند بسیاری از فعالیت‌ها را به همین دلیل انجام دهند. در این صورت انجام جراحی ضرورت می‌یابد. در این جراحی پزشک‌ ابتدا برشی در ناحیه کمر ایجاد کرده و سپس با دست‌کاری ستون مهره سعی می‌کند شکل آن را کاملاً اصلاح نماید. این جراحی کاملاً تهاجمی بوده و دوره نقاهت آن ممکن است تا ماه‌ها ادامه داشته باشد.

• ورزش

درمان گودی کمر با ورزش نیز امکان‌پذیر است. با انجام ورزش نیز افراد می‌توانند به راحتی شکل کمر خود را اصلاح کنند؛ اما انتخاب حرکات تمرینی بسیار مهم است و بهتر است در این زمینه از افراد متخصص کمک بگیرید. چون انجام هر حرکت طبی اشتباه نه تنها موجب اصلاح وضعیت کمر نمی‌شود، بلکه می‌تواند برخی خطرات جدی را نیز به همراه داشته باشد.

• دارو

داروها معمولاً تأثیری در تغییر شکل استخوان کمر ندارند؛ اما گاهی گودی ناحیه کمر موجب بروز التهاب و درد خواهد شد. در این صورت پزشک‌ با تجویز برخی داروهای غیر استروئیدی سعی می‌کند عوارض ناشی از این ناهنجاری را درمان کند. این داروها باید در زمان تعیین شده توسط پزشک و به‌طور کامل مصرف شوند.

• کمربند طبی

دیگر روش درمان و رفع گودی کمر بستن کمربند طبی می‌باشد. این کمربندها سفارشی ساخته می‌شوند و می‌توانند حالت کمر بیمار را کاملاً اصلاح کنند. کمربندهای طبی هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان قابل استفاده خواهند بود. این کمربندها معمولاً باید چند ساعت در طول روز استفاده شده و با نام بریس نیز شناخته می‌شوند.

استفاده از کمربندهای طبی می‌تواند کم خطرترین و کم هزینه‌ترین روش درمان این ناهنجاری به حساب آید. چون این نوع کمربند معمولاً قیمت بالایی نیز نداشته و در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانند فرم کمر را بهبود بخشند. پس اگر دچار این ناهنجاری هستید، استفاده از بریس گودی کمر را فراموش نکنید.

دکتر فرشید راعی بهترین متخصص ارتوپد در تهران بوده و به شما در درمان بیماری رفع گودی کمر کمک می‌کند.