درمان های خانگی درد شانه

درمان‌های خانگی درد شانه

درمان های خانگی درد شانه

درد شانه

درد شانه به دلیل شرایط مختلف به‌وجود می‌آید که شایع‌ترین آن آسیب تاندون روتاتور کاف و شانه یخ‌زده است. آرتروز شانه و دررفتگی شانه از عوامل دیگر درد در این ناحیه است. علاوه بر درمان‌های پزشکی و درمان‌های تخصصی درمان‌‌های خانگی درد شانه برای تسکین و درمان عارضه وجود دارد که به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

توقف فعالیت‌های دردزا

اگر شما در طول روز دچار دردهای هر چند کم و خفیف هستید این نشانه‌ها را جدی بگیرید و کمی در فعالیت‌های بدنی تجدید نظر کنید. با دقت نوع فعالیت‌هایی که سبب می‌شود درد شانه افزایش یابد را شناسایی کنید و از انجام آن‌ها اجتناب نمایید. همیشه دقت کنید که دردهای خفیف چه مدت ادامه می‌یابند. در صورت عدم رفع آن‌ها، مراجعه به پزشک ضروری است.

داروهای ضد التهاب کم‌خطر بدون نسخه پزشک

مصرف دارو بدون تجویز پزشک کار صحیحی نیست؛ ولی داروهایی وجود دارند که بی‌خطر بوده و برای تسکین درد و التهاب می‌تواند مفید باشد. با مصرف داروهای مسکن و استراحت می‌توان درد شانه را بهتر کنترل کرد. داروهای ضد درد در دو نوع استامینوفن و ایبوپروفن می‌توانند درد را تسکین دهند و دارویی مثل ناپروکسن هم در کاهش التهابات می‌تواند مفید واقع شود. ازآنجاکه برخی داروها ممکن است عوارض داشته باشد و یا بدن شما به آن حساسیت نشان دهد، حتماً با پزشک متخصص مشورت کرده و یا به بروشور داخل داروها دقت کامل کنید.

استفاده از یخ برای تسکین درد شانه

از روش‌های درمان‌‌های خانگی درد شانه، استفاده از یخ است. ۲۴ تا ۷۲ ساعت بعد از بروز آسیب و درد در منطقه، می‌شود با کمپرس یخ درد و التهابات آزاردهنده را کنترل کرد. منشأ درد و التهاب درونی بافت اگر درمان نگردد تبدیل به یک مشکل مزمن شده و شاید گردن و شانه‌ها را در مناطق بیشتری درگیر کند. روش استفاده از یخ‌درمانی بدین شرح است:

-کیسه‌های پلاستیکی یا مشابه آن را از یخ خردشده پر کنید.

-یک پارچه یا حوله را در حوالی ناحیه دردناک شانه قرار دهید.

-کیسه یخ تهیه‌شده را روی حوله و محل دردناک به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه قرار دهید.

-بعد از مدت ذکرشده حدود ۴۰ دقیقه استراحت کنید.

-بعد از استراحت روند یخ‌درمانی را مجدد شروع کنید.

-از قرار‌دادن مستقیم یخ روی پوست و محل آسیب‌دیده بدن جداً پرهیز کنید.

استفاده از گرما برای تسکین درد شانه

دقت داشته باشید که در موارد حاد استفاده از روش گرم‌کردن مفید نیست و بسیاری از پزشکان آن را توصیه نمی‌کنند؛ زیرا معتقدند گرما سبب افزایش التهاب می‌گردد. البته این روش موافقان و مخالفان خود را دارد.

پس از گذشت دو یا سه روز از وقوع درد و آسیب، گرما می‌تواند اسپاسم‌ها را کم کرده و آرامش‌بخش باشد. استفاده از گرما تقریباً شبیه به استفاده از یخ‌درمانی است. پس از ۱۵ الی ۲۰ دقیقه، فاصله‌ ۴۰ دقیقه‌ای برای استراحت لازم است. می‌توان به‌صورت نوبتی از روش گرما و سرما برای تسکین درد استفاده کرد. برای استفاده از گرما می‌توانید از کیسه آب‌گرم یا حوله و پارچه‌های گرم‌شده استفاده کنید. دقت کنید عضو را بیش از حد داغ نکنید و منبع گرمایی را مستقیم روی پوست قرار ندهید. ایجاد تاول می‌تواند مشکلی جدید برای شما ایجاد کند.

استفاده از ماساژ در تسکین درد شانه

بهتر است ماساژ در مراحل اولیه انجام نشود و حداقل ۷۲ ساعت بعد از آسیب‌دیدگی آغاز شود. ماساژ این ناحیه باید به‌آرامی صورت گیرد و اگر از روغن هم استفاده ‌شود برای جلوگیری از اسکار مفید است. ماساژ می‌تواند مشکلات گره در عضلات و فشارهای وارده را برطرف گرداند.

زمانی برای ماساژ مناسب است که بافت‌ها التهاب زیادی نداشته باشند؛ زیرا در غیر این صورت ماساژ عضو آسیب‌دیده مطلوب نخواهد بود.

استفاده از ماساژ در تسکین درد شانه

استفاده از داروهای گیاهی در تسکین درد شانه

گیاهان همواره در تسکین دردهای این‌چنینی از قدیم‌الایام مؤثر بوده‌اند. از جمله گیاهانی که حالت ضد التهاب دارند می‌توان به نعناع اشاره کرد. نعناع سبب رفع التهابات و تسکین درد می‌شود. برای تسریع این روند نوشیدن دم‌کرده نعناع بسیار مؤثر است.

چای و دم‌کرده‌های گیاهی مختلف در تسکین درد بسیار مؤثرند. گیاهان رزماری و آویشن ازآنجاکه خاصیت ضد اسپاسم دارند گزینه‌های بسیار مناسبی هستند. دقت کنید در مصرف داروهای گیاهی زیاده‌روی نکنید؛ زیرا بدن شما ممکن است به برخی از آن‌ها واکنش نشان دهد.

حفظ فعالیت‌های بدنی

بهتر است بعد از آسیب‌دیدگی فعالیت‌های بدنی کنترل‌شده ادامه پیدا کند. در مواردی دیده شده است که افراد از هراس درد‌، فعالیت‌های بدنی خود را متوقف می‌کنند. این افراد نسبت به کسانی که تحرک مختصر داشته‌اند روند درمان کند‌تری را تجربه می‌کنند. حرکات ملایم و کنترل‌شده با نظارت فیزیوتراپ می‌تواند از گرفتگی بافت آسیب‌دیده جلوگیری کند و روند بهبودی را سرعت بیشتری بخشد. در هنگام انجام حرکات، به محدوده درد دقت کنید و در صورت بروز درد شدید آن را متوقف کنید. پس از گذر از مرحله حاد با انجام حرکات نرم و ملایم می‌توان احساس بهتری در عضو آسیب‌دیده داشت.

از پزشک غافل نشوید

اگر درد مزمن و خفیف داشتید این امکان وجود دارد که با روش‌های نام‌برده و درمان‌‌های خانگی درد شانه را کنترل کرده‌اید، اما در صورت ادامه‌یافتن به مدت یک هفته یا بیشتر لازم است که به پزشک مراجعه کنید. گاهی‌اوقات ممکن است درد شانه‌ها علائمی از بیماری‌های دیگر باشد که باید سریع‌تر مورد بررسی قرار گیرد. به‌طور مثال، ناراحتی‌های قلبی و عروقی می‌تواند علائمی از درد شانه از خود بروز دهد. در صورت ادامه‌داشتن درد، روش‌های پزشکی و درمانی دیگری وجود دارند که می‌تواند شما را در دستیابی به سلامت مجدد یاری رسانند.

با مراجعه به دکتر فرشید راعی متخصص ارتوپد در تهران در مسیر بازگشت به سلامت خود گام بردارید.