نقرس زانو

نقرس زانو چیست و چگونه علائم آن را تشخیص دهیم

نقرس زانو

بیماری نقرس زانو در چه افرادی شایع است؟

نقرس یا نقرص یکی از بیماری نسبتا شایع در ناحیه مفصل زانو می‌باشد که معمولاً درد بسیار شدیدی در این قسمت ایجاد می‌کند. به همین دلیل نقرص را می‌توان یکی از دردناک‌ترین و غیر قابل تحمل‌ترین بیماری‌ها در بدن به حساب آورد. این عارضه معمولاً در افراد بالای ۷۵ سال رخ می‌دهد و علت‌های مختلفی دارد.

نقرس در قسمت زانو‌ می‌تواند حرکت مفصل این ناحیه را به‌طور کلی مختل کند و حتی راه رفتن و‌ انجام امور روزمره نیز بسیار دشوار می‌شود. همچنین این بیماری معمولاً در مردان سه برابر بیشتر از زنان رخ می‌دهد. به‌طوری‌ که از صد مرد سه نفر به این بیماری دردآور مبتلا خواهند شد.

جهت بررسی بیشتر در خصوص ساییدگی مفصل زانو کلیک کنید.

بیماری نقرس زانو چیست؟

نقرس زانو طی یک فرایند خاص انجام می‌گیرد. در درجه اول اسید اوریک یکی از ضایعاتی است که پس از مصرف مواد غذایی گوناگون در بدن تولید می‌شود. این نوع اسید در حالت عادی معمولاً از طریق ادرار کاملاً دفع می‌شود؛ اما گاهی در فرایند دفع اسید اوریک اخلال ایجاد شده و سطح این نوع اسید در خون بسیار افزایش می‌یابد.

به این ترتیب کریستال‌های گرد و ریزی از این نوع اسید در قسمت زانو پدید آمده و تجمع می‌نمایند. وجود این کریستال‌ها باعث یک واکنش التهابی در قسمت مفصل زانو می‌شدند. در نتیجه همین فرآیند موجب آسیب دیدگی و درد شدید در قسمت زانو خواهد شد. این بلور یا کریستال‌ها معمولاً در نقاطی از بدن که سرد هستند تشکیل می‌شوند.

نقرس زانو بیماری خطرناکی است؟

به همین علت است که معمولاً در قسمت زانو تجمع می‌کنند. حال‌ معمولاً سوال می‌شود که آیا نقرس زانو خطرناک است؟ اگر این عارضه فورا و قبل از اینکه پیشرفت کند کاملاً درمان شود، خطر خاصی به همراه نخواهد داشت؛ اما اگر در نوع پیشرفته و حاد رخ دهد، قطعاً عوارض جبران ناپذیری برای مفصل زانو ‌به همراه خواهد داشت. حتی گاها این عارضه موجب تخریب استخوان و بافت مفصل زانو می‌شود.

شایع‌ترین علت‌های ابتلا به نقرس زانو

ابتلا به بیماری نقرس در ناحیه زانو می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. به همین دلیل علت بروز این بیماری در هر فرد با فرد دیگر متفاوت خواهد بود. در ادامه به بررسی مهم‌ترین علت‌های ابتلا به نقرص زانو پرداخته‌ایم:

• سابقه ژنتیکی

بسیاری از افراد این بیماری را از خانواده خود به ارث می‌برند. طبق تحقیقات بیست درصد از مبتلایان این بیماری، به علت مسائل ژنتیکی دچار آن شده‌اند. چرا که نقرس می‌تواند از طریق ژن نیز به بدن افراد منتقل شود‌‌.

• بالا رفتن سن

دیگر علت ابتلا به نقرس زانو بالا رفتن سن افراد می‌باشد. اگر سن افراد بیش از ۴۰ سال باشد بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. به‌طوری که بیش از ۷۵ درصد از مبتلایان این عارضه بالای ۴۰ سال داشته و جوانان معمولاً دچار آن نمی‌شوند.

• چاقی

چاقی دیگر دلیلی است که می‌تواند موجب بروز نقرس در بدن افراد شود. اگر فردی دارای شاخص توده بدنی صد باشد تا سه برابر بیشتر از سایر افراد به این بیماری دچار خواهد شد. پس می‌توان گفت افراد چاق بیش از سایرین در معرض ابتلا به نقرس زانو هستند.

• رژیم غذایی نامناسب

رژیم غذایی افراد نیز می‌تواند احتمال ابتلای آن‌ها به نقرس را افزایش دهد. اگر افراد در رژیم غذایی‌هایشان از گوشت و ماهی یا هر مورد دیگری که دارای مقادیر زیادی از پروتئین باشد بیش از اندازه استفاده کنند، بیشتر به این بیماری مبتلا خواهند شد.

• بیماری‌های دیگر

دیگر علت ابتلا به نقرس زانو در افراد می‌تواند بروز بیماری‌های دیگر باشد. به عنوان مثال بسیاری از افرادی که به مشکلات کلیوی یا هرگونه بیماری مربوط به متابولیسم مبتلا هستند، بیش از سایرین در معرض ابتلا به این بیماری قرار خواهند داشت.

• مصرف داروهای خاص

برخی داروهای مربوط به فشار خون و مشکلات قلبی نیز، می‌توانند باعث ابتلا به نقرس زانو شوند.

مهم‌ترین علائم ابتلا به نقرس زانو

ابتلا به نقرص زانو علائم فراوانی دارد؛ اما متأسفانه این علائم بعد از گذشت چند سال و معمولاً در مواقعی که بیماری پیشرفت کرده است در بدن بروز پیدا می‌کنند. همچنین نشانه‌های نقرس در ناحیه زانو معمولاً در شب‌ها بسیار بیشتر مشاهده می‌شود.

در زیر به چند مورد از مهم‌ترین علائم بروز این بیماری اشاره نموده‌ایم:

• خشکی زانو

خشکی ناحیه زانو یکی از مهم‌ترین علائم بروز این بیماری می‌باشد. همان‌طور که گفتیم پس از ابتلا به نقرس زانو در این قسمت کریستال‌های ریزی پدید می‌آیند که حرکت‌ زانو را مختل نموده و موجب خشکی آن می‌شوند. به همین دلیل در این حالت خم و راست کردن زانو و راه رفتن بسیار دشوار می‌شود.

• درد بسیار شدید

با بروز این بیماری فرد احساس می‌کند که یک شئ خارجی در زانوی او وجود دارد. به همین دلیل همواره درد شدیدی را احساس می‌کند. درد این ناحیه را می‌توان به درد ناشی از خرد شدن استخوان مفصل زانو تشبیه نمود؛ اما گاهی برخی بیماران به علت ورم و التهاب زیاد این ناحیه دردی را احساس نمی‌کنند.

• گرما و قرمزی

نقرس زانو به علت التهاب شدیدی که ایجاد می‌کند، موجب تولید گرما در این قسمت خواهد شد. به گونه‌ای که اگر بیمار به زانوی خود دست بزند گرمای غیر عادی و شدیدی را احساس خواهد کرد. علاوه بر این در قسمت زانو معمولاً قرمزی یا کبودی مشاهده می‌شود. البته این دو علامت تنها زمانی مشاهده می‌شوند که بیماری نقرس بسیار پیشرفت کرده باشد.

• تورم شدید

دیگر علامت این بیماری ورم شدید زانو است. تورم یا باد کردن زانو معمولاً در هفته‌های اول پس از ابتلا به نقرس کاملاً مشاهده می‌شود. تورم شدید ناشی از نقرس زانو گاها می‌تواند موجب بی‌حس شدن این ناحیه شود.

دکتر فرشید راعی بهترین متخصص ارتوپد در تهران مهم‌ترین علائم ابتلا به نقرس زانو را به شما آموزش می‌دهد.