جایگزین عمل تعویض مفصل زانو

بهترین روش‌های جایگزین عمل مفصل زانو

مفصل زانو‌ یکی از پیچیده ترین‌ مفاصل در بدن انسان می باشد، که در صورت آسیب دیدن درد غیر قابل تحملی خواهد داشت. این درد معمولا به علت از بین رفتن غضروف مفصل زانو بروز پیدا می‌کند. حال پزشکان برای درمان زانو درد، سعی می‌کنند از روش جراحی استفاده نمایند. در این‌ جراحی مفصل زانو تعویض شده، و یک مفصل مصنوعی در جای آن قرار داده می‌شود. حال برخی از افراد سن‌ کمی دارند، یا از نظر جسمانی آمادگی لازم برای انجام این جراحی را ندارند. ‌در این صورت نیز هیچ جای نگرانی نخواهد بود! زیرا افراد می توانند از روش‌های جایگزین‌ این عمل نیز استفاده کنند. روش‌های دیگری نیز وجود داشته، که باعث بهبود درد زانو شده و می‌تواند به عنوان جایگزین عمل مفصل زانو انجام‌ گیرند. در ادامه به معرفی بهترین روش‌های جایگزین جراحی زانو توسط بهترین دکتر ارتوپد در تهران می‌پردازیم.

بهترین روش‌های جایگزین جراحی زانو

• اصلاح سبک زندگی

اصلاح سبک‌ زندگی یک‌ جایگزین عالی برای این عمل بوده، و اکثر افراد بعد از امتحان این روش دیگر به جراحی نیاز نخواهند داشت. در ابتدا وزن خود را کاهش دهید، تا فشار ایجاد شده بر روی زانوهایتان‌ کاهش یافته و درد بهبود یابد.‌ همچنین  از کم تحرکی و مصرف غذاهای چرب و مضر به شدت پرهیز نمایید.

• درمان دارویی

درمان دارویی نیز در برخی موارد می تواند جایگزین بسیار خوبی برای عمل های جراحی به حساب بیاید.‌ درد زانو‌ معمولا به علت التهاب آن‌ رخ می دهد. پزشک‌ با تجویز برخی داروهای ضد التهابی نیز، می تواند این عارضه  را درمان‌ نماید.

• مایع درمانی مفصلی

دیگر روش جایگزین عمل مفصل زانو مایع درمانی مفصلی خواهد بود. در این‌ روش پزشک‌ ژل مخصوصی را مستقیما به داخل  زانو تزریق می کند. این کار باعث نرم شدن مفصل و کاهش درد زانو خواهد گردید. مایع درمانی مفصلی روش بسیار موثری بوده، و می تواند مفصل آسیب دیده را تا حد زیادی بهبود بخشد.

• استفاده از زانو بند طبی

وقتی غضروف زانو از بین برود، مفاصل به یکدیگر ساییده می شوند. حال استفاده از زانوبند طبی موجب راست شدن مفصل زانو شده و در نتیجه تمام قسمت های مفصل بر سرجای خود قرار خواهند گرفت. به این ترتیب درد زانو بسیار کاهش خواهد یافت.

معجزه تزریق اوزون برای زانو

امروزه روش های جایگزین عمل مفصل زانو بسیار متعدد بوده، و در واقع همه افراد می توانند بدون‌ جراحی نیز تا حد زیادی درد زانوی خود را کاهش دهند. حال یکی از بهترین‌ و‌ موثرترین روش‌های جایگزین تعویض مفصل زانو، اوزون درمانی است. اوزون درمانی یک‌ روش نوین‌ بوده، و در کشور های اروپایی بسیار پرطرفدار است. در این روش پزشک‌ با تزریق گاز اکسیژن، التهاب مفصل آسیب دیده زانو را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد.‌ در نتیجه با کاهش التهاب، مفصل زانو  بهبود یافته و درمان خواهد گردید.

انجام اوزون درمانی می‌تواند مانند مصرف داروهای کورتون عمل کند. با این تفاوت که این روش به هیچ عنوان‌ عوارض ندارد، و بسیار مفید خواهد بود.  توجه داشته باشید که اوزون درمانی یک روش تسکینی بوده، و نمی تواند درمان کاملی باشد. به همین علت بیماران به هیچ عنوان نباید به اوزون درمانی اکتفا نمایند، و می‌بایست از روش های دیگری نیز استفاده شود. این روش جایگزین عمل مفصل زانو بسیار ایمن است، اما اثر آن دائمی نخواهد بود. یعنی بعد از این عمل نیز امکان عود مجدد بیماری وجود دارد و معمولا برگشت پذیر است. برای مثال ممکن است چندماه بعد دوباره افراد درد شدیدی را در ناحیه زانوی خود احساس کنند، که در این صورت باید درمان‌های جدی تری را انجام دهند‌.

آیا انجام پی آر پی زانو جایگزین مناسبی برای عمل جراحی است؟

پی آر پی یکی از پرطرفدارترین روش های درمان مفصل زانو می باشد، که معمولا نتایج فوق العاده‌ای دارد. از این روش برای بهبود استخوان، رباط زانو، مفصل و استفاده می‌شود. حال سوالی که ایجاد می شود این است که، پی آر پی جایگزین مناسبی برای عمل مفصل زانو است؟ که در پاسخ باید بگوییم این روش علاوه بر اینکه جایگزین مناسبی برای این جراحی است، بلکه می‌تواند آسیب دیدگی مفصل زانو را به طرز معجزه آسایی بهبود بخشد. در این روش ابتدا مقداری خون از بازوی بیمار برداشته می‌شود. سپس خون برداشته شده، در دستگاه سانترفیوژ ریخته می‌شود، تا قسمت‌های مختلف آن از یکدیگر جدا شوند.

سپس پلاکت ها که بخشی از خون هستند جداسازی گردیده، و به مفصل زانو تزریق می شوند. وقتی سلول های خونی وارد مفصل زانو ‌می شود، پس از مدت کوتاهی غضروف، رباط زانو و مفصل آن را ترمیم می کنند. توجه داشته باشید که پی آر پی یک روش ترمیمی است، و به منظور تسکین درد انجام نمی شود. برای مثال برخی بیماران بعد از گذشت شش ماه از انجام پی آر پی،‌ شاهد بهبود کامل غضروف زانوی خود بوده، و دیگر هیچ نیازی به عمل مفصل زانو نداشته‌اند.

برای اینکه بتواند از این روش نتایج شگفت انگیزی دریافت نمود، می‌بایست پنج الی شش جلسه انجام شود.  دوره درمان با روش prp کوتاه مدت است، و معمولا موجب می‌شود که غضروف بدون اینکه نیاز به تعویض باشد ترمیم گردد. به جرعت می‌توان گفت پی آر پی از عمل تعویض نمودن‌ مفصل زانو نیز موثرتر است، به این علت که در این روش زانوی طبیعی فرد ترمیم شده و در واقع هیچ مفصلی مانند مفصل طبیعی انسان عملکرد قابل قبولی نخواهد داشت.