بهترین قرص برای درد سیاتیک

بهترین و مناسب‌ترین قرص برای سیاتیک

سیاتیک یکی از عارضه‌های نسبتاً خطرناکی است‌، که معمولاً افراد در سنین بالای پنجاه سال آن را تجربه می‌کنند. این بیماری می‌تواند درد زیادی ایجاد کند. به‌گونه‌ای که گفته می‌شود درد ناشی از آن غیرقابل‌تحمل است. سیاتیک عصب بزرگی است که از قسمت کمر تا ران پا امتداد می‌یابد؛ دیسک کمر، تنگی نخاعی و یا در برخی موارد نادر رشد تومور موجب به وجود آمدن سیاتیک می شود. برای درمان این عارضه اولین روش موردنظر پزشکان مصرف قرص و دارو هست. حال شاید برایتان سؤال شود که بهترین و مناسب‌ترین قرص برای سیاتیک کدام است؟ در پاسخ می‌بایست بگوییم طبق نظر پزشکان قرص‌های ضدالتهاب استروئیدی برای درمان این عارضه کاملاً مؤثر می‌باشند.

این قرص‌ها می‌بایست مرتباً مصرف شوند تا التهاب عصب سیاتیک برطرف گردد. قرص‌های ضدالتهاب استروئیدی معمولاً بسیار تأثیرگذار هستند و بسیاری از افراد با مصرف آن‌ها تا حد زیادی بهبودیافته‌اند. در برخی موارد نیز سیاتیک موجب سفتی عضلات و بروز افسردگی می‌شود. در این صورت پزشک‌ مصرف قرص‌های ضدافسردگی و شل کننده عضلات را توصیه خواهد نمود. نکته قابل‌توجه این است که مصرف این قرص‌ها برای رهایی از درد سیاتیک، ممکن است به‌اندازه کافی موجب بهبود همه بیماران نشود و گاها نتیجه مؤثری ندارند.

در این صورت پزشک‌ به‌جای تجویز قرص برای سیاتیک محلول‌های ضدالتهاب و استروئیدی را به‌صورت مستقیم به عصب سیاتیک تزریق خواهد کرد. درصورتی‌که این کار نیز به‌اندازه کافی اثربخشی نداشته باشد، دیگر مصرف قرص توصیه نمی‌شود و انجام جراحی الزامی خواهد بود. این جراحی می‌تواند به دلایل مختلفی مثل بهبود دیسک کمر، از بین بردن تومور، برداشتن استخوان و گشاد کردن کانال نخاعی انجام گیرد. همچنین روش‌های گوناگونی برای درمان سیاتیک کمر وجود دارد که می توانید آن را مطالعه نمایید.

عوارض مصرف قرص برای سیاتیک چیست؟

همان‌طور که می‌دانید پزشکان تا حد امکان توصیه می‌کنند که برای درمان هر نوع بیماری از روش‌های خانگی و بدون عوارض استفاده کنید‌. سیاتیک  کمر نیز از این قاعده مستثنا نیست و تا حد امکان پزشکان توصیه می‌کنند به‌جای مصرف قرص و انجام جراحی، از روش‌های خانگی برای بهبود و درمان استفاده شود. به‌این‌علت که مصرف قرص‌های ضدالتهاب و شل کننده عضلات برای سیاتیک در هر حالت، موجب بروز برخی عوارض خواهند شد. البته این عوارض تنها در بیست‌درصد بیماران اتفاق می‌افتند و حدود ۸۰درصد نیز هیچ عوارضی را پس از مصرف این قرص‌ها تجربه نخواهند کرد.

در زیر مهم‌ترین عوارض مصرف قرص برای سیاتیک را نام‌برده‌ایم:

• آسیب‌های کلیوی و دستگاه گوارشی

در درون کلیه و معده به‌طور طبیعی ماده‌ای به نام پروستاگلاندین تولید می‌شود. این ماده به‌عنوان محافظ عمل نموده و از کلیه و معده مراقبت می‌نماید. با مصرف قرص‌های ضدالتهاب برای سیاتیک این ماده کمتر از گذشته در بدن تولید می‌شود. درنتیجه فرد با مصرف این قرص‌ها ممکن است دچار زخم معده و آسیب‌های‌ کلیوی شود.

• بالا رفتن فشارخون

دیگر عارضه ناشی از مصرف این قرص‌ها بالا رفتن فشارخون می‌باشد. قرص‌های ضدالتهاب موجب افزایش فشارخون می‌شوند، که خطر سکته قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد.

• آسیب‌های کبدی

مصرف قرص برای سیاتیک می‌تواند به کبد بیمار نیز آسیب‌هایی وارد نماید. اگر این قرص‌ها در تعداد دوز کم استفاده شوند، تأثیری بر روی کبد نخواهند داشت. اما اگر دوز مصرفی آن‌ها بالا ‌باشد، به‌احتمال بسیار زیاد به کبد نیز آسیب‌هایی وارد خواهند کرد.

حال شاید برایتان سؤال شود باوجوداین همه عوارض چرا باید بازهم این قرص‌ها را مصرف کنیم؟  در پاسخ می‌بایست بگوییم این قرص‌ها تأثیر زیادی در بهبود درد سیاتیک دارند. علاوه بر این تنها عده محدودی از بیماران عوارض گفته‌شده در بالا را تجربه خواهند کرد و درواقع این عوارض شامل حال همه افراد نمی‌شوند.

نکات مهم در خصوص مصرف قرص برای سیاتیک

در خصوص مصرف قرص برای سیاتیک، می‌بایست برخی نکات مهم را نیز در نظر بگیرید. در نظرگیری این نکات از بروز هرگونه عوارضی جلوگیری می‌نمایند. در زیر به این نکات مهم اشاره نموده‌ایم:

• عدم قطع مصرف خودسرانه

وقتی پزشک این داروها را برای شما تجویز می‌کند، یک بازه زمانی مشخص را برای مصرف شما تعیین خواهد نمود. حال در این بازه زمانی باید حتماً این قرص‌ها را به‌طور کامل مصرف نمایید و به‌صورت خودسرانه مصرف آن‌ها را قطع نکنید. برخی از افراد به‌محض اینکه کمی درد سیاتیک آن‌ها بهبود یافت، بدون توجه به دستورات پزشک مصرف این قرص‌ها را قطع می‌کنند که این کار اشتباه است‌.

• مصرف دوز صحیح

این تصور که هرچقدر بیشتر از قرص برای سیاتیک استفاده کنید التهاب ناشی از این بیماری سریع‌تر بهبود می‌یابد کاملاً اشتباه است‌. شما باید این قرص‌ها را با توجه به دوز تعیین‌شده توسط پزشک مصرف نمایید. اگر حتی گاهی اوقات مصرف یک دوز فراموش شد در نوبت دوز بعدی نباید بیشتر قرص مصرف کنید.

• مصرف آب

این قرص‌ها بهتر است به همراه آب مصرف شوند.  پس بعد از مصرف آن‌ها حتماً یک الی دو لیوان آب بنوشید.

• عدم مصرف خودسرانه

قرص‌های سیاتیک می‌بایست حتماً با مشورت و تحت نظر پزشک برای شما تجویز گردند. پس به‌هیچ‌عنوان از این قرص‌ها به‌صورت خودسرانه مصرف نکنید.