درمان سیاتیک کمر

علت بروز بیماری سیاتیک کمر چیست؟

طولانی‌ترین و بزرگ‌ترین عصب در بدن انسان سیاتیک  نام دارد. این عصب از قسمت کمر شروع‌شده و تا ران پا ادامه می‌یابد. سیاتیک نقش مهمی در بدن ایفا می‌کند؛‌ این عصب به پا قدرت حرکت داده و از قسمت تحتانی کمر به نخاع وصل می‌باشد. اگر عصب سیاتیک به هر دلیلی دچار آسیب شود، درد شدیدی در ناحیه کمر و پا احساس می‌شود. درد سیاتیک معمولاً غیر‌قابل‌تحمل است و می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد‌. علت درد عصب سیاتیک می‌تواند موارد مختلفی باشد. در زیر شایع‌ترین علت‌های بروز درد در ناحیه عصب سیاتیک را نام‌برده‌ایم:

• بیرون‌زدگی دیسک کمر

همان‌طور که می‌دانید داخل مهره‌های کمر مایعی وجود دارد که بانام هسته دیسک شناخته می‌شود. اگر این مایع به هر دلیلی از قسمت مهره کمر خارج گردد فرد دچار دیسک کمر شده است. حال اگر این مایع بر روی عصب سیاتیک ریخته شود، به آن فشار وارد می‌کند و علائم درد سیاتیک کمر مشاهده خواهند شد.

• ضرب‌ دیدگی

ضرب‌دیدگی دیگر عامل بروز درد در ناحیه سیاتیک کمر می‌باشد. گاهی کمر به علت‌های مختلفی مثل سقوط از ارتفاع، تصادف دچار ضرب‌دیدگی می‌شود. حال در این صورت چون عصب سیاتیک نیز در ناحیه کمر وجود دارد، ضرب‌دیدگی موجب می‌شود که این عصب نیز دچار آسیب شود.

• تنگ بودن کانال نخاع

نخاع به همراه تمام اعصاب بدن داخل کانال ستون فقرات قرار دارد. اگر این کانال تنگ‌ شده باشد، به عصب سیاتیک که در ناحیه کمر وجود دارد نیز فشار وارد می‌گردد. در این صورت سیاتیک کمر رخ‌ داده و معمولاً با تنگ بودن کانال نخاعی، درد سیاتیک حتی با مصرف مسکن‌ها نیز تسکین نمی‌یابد.

• رشد تومور

این مورد معمولاً بسیار نادر است. اما گاهی تومور‌های سرطانی یا خوش‌خیم در ناحیه کمر رشد می‌کنند. این تومور‌ها نیز به عصب سیاتیک فشار وارد خواهند کرد. این مورد تنها در عکس‌برداری از کمر به روش ام آر آی یا رادیولوژی مشخص می‌شود.

بهترین شیوه‌های درمان سیاتیک کمر کدامند؟

در درجه اول باید بگوییم سیاتیک ناحیه کمر ازجمله بیماری‌هایی است که درمان صد درصد و قطعی ندارد. چون به‌ هر حال ممکن است در آینده دوباره عود کند. اما خوشبختانه با پیشرفت علم این عارضه تا حد زیادی قابل‌درمان بوده و اکثر بیماران مبتلابه این بیماری کاملاً بهبود می‌یابند. برای درمان سیاتیک ناحیه کمر روش‌های زیادی وجود دارند که در زیر آن‌ها را نام‌برده‌ایم:

• مصرف دارو

داروهای مسکن و ضد‌التهاب زیادی وجود دارند که با مصرف آن‌ها می‌توان درد سیاتیک را تا حد زیادی بهبود بخشید. معمولاً پزشک اول سعی می‌کند با تجویز این دارو‌ها این عارضه را درمان کند.

• تزریق دارو

گاهی اوقات مصرف داروها به‌اندازه کافی مؤثر نیست. درنتیجه پزشک برخی داروهای استروئیدی را به داخل کمر تزریق می‌کند. داروهای استروئیدی در کاهش التهاب ناشی از سیاتیک کمر مؤثر می‌باشند.

• جراحی

جراحی دیگر شیوه درمانی این عارضه می‌باشد. البته این جراحی به چند منظور مختلف انجام می‌شود. اگر بعد از عکس‌برداری مشخص شود که بیمار به علت دیسک کمر دچار این عارضه شده است، پزشک با انجام جراحی سعی می‌کند مایع دیسک بیرون ریخته شده را از کمر خارج کند. اما اگر علت درد سیاتیک تنگ بودن کانال نخاعی باشد، پزشک سعی می‌نماید با تراش استخوان کانال نخاعی، آن را گشاد‌تر کند تا فشار ایجاد شده بر روی عصب سیاتیک به‌طور کامل برطرف گردد. در حالت دیگر نیز اگر رشد تومور موجب بروز درد سیاتیک شده باشد، پزشک در این جراحی تومور‌ها را با انجام برخی برش‌ها به‌طور کامل خارج خواهد کرد.

• تحریک عصب

تحریک عصب نیز یکی از بهترین روش‌های درمان سیاتیک کمر می‌باشد. در این روش پزشک می‌بایست به‌ وسیله یک دستگاه الکترونیکی به عصب شوک وارد کند. این کار درد ندارد، اما ممکن است باعث بروز سوزش شود.‌ این کار موجب کاهش درد عصب سیاتیک می‌شود و بر‌خلاف تصور عموم شیوه کم‌خطری است‌.

• فیزیوتراپی

فیزیوتراپی نیز دیگر شیوه درمان این بیماری می‌باشد. در این شیوه تراپیست به فرد آموزش می‌دهد که با انجام برخی تمرینات کششی خاص، هم درد عصب را کاهش دهد و هم عضلات خود را تقویت کند.

چه زمانی باید برای درمان سیاتیک کمر به پزشک رجوع نماییم؟

سیاتیک ناحیه کمر علاوه بر اینکه درد زیادی ایجاد می‌کند، می‌تواند بیماری خطرناکی نیز باشد. به همین علت در صورت بروز این عارضه رجوع به پزشک الزامی خواهد بود. اگر این عارضه با شرایط و علائم زیر رخ دهد، مراجعه به پزشک کاملاً الزامی می‌باشد:

• درصورتی‌ که این عارضه پس از سقوط از ارتفاع یا در تصادف رخ دهد.
  • اگر سن بیمار کمتر از بیست سال یا بالای پنجاه‌وپنج سال باشد و برای اولین بار به این عارضه خطرناک مبتلا گردیده باشد.
  • اگر این عارضه با علائمی مثل تب و لرز، کاهش وزن همراه باشد.
  • در حالت دیگر اگر بیماری که دچار سیاتیک کمر شده است، به سرطان نیز مبتلا شود، بازهم رجوع به پزشک ضروری است.

نکته: اگر به این عارضه مبتلا شدید در صورت وجود علائمی مثل تب بالای ۳۸درجه، فلج شدن پا و کمر، بی‌حسی دستگاه تناسلی، از دست دادن کنترل مثانه و روده به‌ هیچ‌ عنوان نباید وقت را از دست بدهید و می‌بایست سریعاً به بخش اورژانس مراجعه نمایید. به‌ این‌ علت که این علامت‌ها معمولاً نشانه این هستند که بدن در حالت خطرناکی قرار گرفته است.

دکتر فرشید راعی جزو بهترین پزشک ارتوپد در تهران می‌باشد و شما با مراجعه به ایشان می‌توانید درد سیاتیک خود را به‌صورت قطعی درمان نمایید.

درمان درد سیاتیک به روش‌های خانگی

اگر درد عصب سیاتیک از نوع حاد نباشد، با انجام برخی روش‌های خانگی نیز قابل‌درمان خواهد بود. به همین علت روش‌های خانگی را می‌توان ساده‌ترین و کم تهاجمی‌ترین شیوه‌های درمان عصب سیاتیک به‌حساب آورد. در زیر بهترین روش‌های خانگی برای درمان عصب سیاتیک را نام‌ برده‌ایم:

استراحت

استراحت اولین روشی است که می‌تواند به بهبود درد عصب سیاتیک شما کمک کند‌. درصورتی‌ که در قسمت عصب سیاتیک درد احساس می‌کنید، بهتر است چند روزی را به خود استراحت دهید. استراحت کردن موجب کاهش التهاب شده و عصب را بهبود می‌بخشد.

یخ درمانی

یخ درمانی یا همان سرما درمانی از دیگر شیوه‌های بهبود درد سیاتیک می‌باشد. در این روش باید از کمپرس یخ استفاده کنید. کمپرس یخ را بر روی قسمت ران و کمر قرار دهید و حدود بیست دقیقه صبر کنید. سپس آن را بردارید. این کار بهتر است سه الی چهار بار در روز تکرار شود تا اثربخشی مطلوبی داشته باشد. یخ درمانی می‌تواند به کاهش درد، التهاب و ورم ناشی از درد عصب سیاتیک بسیار کمک نماید.

ورزش کردن

باوجوداینکه استراحت کردن همواره گزینه مناسب‌تری برای بهبود درد عصب سیاتیک هست، ورزش کردن نیز بی‌تأثیر نخواهد بود. انجام برخی حرکات کششی می‌تواند به درد ناحیه سیاتیک بسیار کمک کند. چون ورزش کردن جریان و گردش خون در این قسمت را افزایش می‌دهد. پس حتماً تایمی را در طول روزبه استراحت کردن اختصاص دهید.

آیا پیاده‌ روی برای درد سیاتیک مفید است؟

پیاده‌روی همواره یکی از بهترین و مؤثرترین ورزش‌ها در بهبود درد عصب سیاتیک به شمار می‌رود. به همین علت توصیه می‌شود حداقل یک ساعت را در طول روز به پیاده‌روی اختصاص دهید. پیاده‌روی به کاهش التهاب کمک نموده و اندرفون‌های ضد درد را در بدن شما آزاد می‌کند.

به همین علت اگر به‌صورت مداوم انجام شود در درمان درد سیاتیک بسیار مفید خواهد بود. اما نکته مهم این است که پیاده‌روی باید به شکل صحیح و اصولی انجام گیرد. چون وضعیت ناصحیح پیاده‌روی نیز می‌تواند موجب تشدید درد در این ناحیه شود‌. پس تا حد امکان بر روی سطح صاف پیاده‌ روی نموده و از کفش‌های مناسب نیز استفاده کنید.