درمان پارگی مینیسک رباط صلیبی با فیزیوتراپی

درمان پارگی مینیسک رباط صلیبی

درمان پارگی مینیسک رباط صلیبی با فیزیوتراپی

پارگی مینیسک و رباط صلیبی زانو به چه علت رخ می‌دهد؟

زانوی انسان یکی از پیچیده‌ترین‌ مفاصل در بدن بوده، و از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود. مینیسک و رباط صلیبی هردو جز مهم‌ترین بخش‌های زانو به شمار می‌روند. مینیسک به دو غضروف حلالی شکل گفته می‌شود، که در دو طرف زانو قرارگرفته است. مینیسک وظیفه محافظت از مفصل زانو را بر عهده داشته، و از این قسمت مراقبت می‌کند. مینیسک موجب می‌شود، که زانو بسیار آسان‌تر فشار وزن بدن ما را تحمل کند. رباط صلیبی نیز نقش فوق‌العاده مهمی را ایفا می‌کند‌. رباط صلیبی یک بافت پیوندی فیبری است، که استخوان ران را به استخوان ساق پا وصل می‌کند. زانو دارای چهار رباط می‌باشد. مینیسک و رباط صلیبی که نوار بسیار باریکی است، ممکن است به دلایل مختلف دچار پارگی شوند.

در درجه اول امکان پاره شدن رباط صلیبی و مینیسک در افراد ورزشکار بسیار بالاتر است. چون‌ در ورزش‌های حرفه‌ای مثل فوتبال، والیبال، بسکتبال و‌…این‌ امکان وجود دارد که آسیب شدیدی به‌زانو‌ وارد گردد. مثلاً اکثر فوتبالیست‌های حرفه‌ای معمولاً دچار پارگی رباط یا مینیسک می‌شوند. اما حتماً نیاز نیست یک ورزشکار حرفه‌ای باشید تا به این عارضه مبتلا شوید! زانو به‌قدری حساس است که حتی با یک بلند شدن اشتباه از زمین یا راه رفتن در سطوح ناهموار نیز ممکن است دچار پارگی رباط یا مینیسک شود. اگر رباط صلیبی یا مینیسک زانویتان پاره شود، قطعاً درد شدیدی را احساس خواهید کرد و راه رفتن برایتان دشوار می‌شود. حتی در برخی افراد زانو به‌طور کامل قفل می‌کند، واصلانمی توان‌ آن‌ را تکان داد.

درمان پارگی مینیسک و رباط صلیبی زانو با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یکی از بهترین‌های درمان پارگی رباط صلیبی و مینیسک می‌باشد. در این روش متخصص فیزیوتراپی، با تمرینات ورزشی، جریان الکتریکی، دستگاه‌های برق و‌…سعی می‌کند این عارضه را درمان‌ نماید. درمان پارگی رباط صلیبی و مینیسک با فیزیوتراپی، به‌طورکلی در سه مرحله قابل انجام‌ خواهد بود. در زیر این سه مرحله را شرح داده‌ایم:

• فیزیوتراپی برای بی‌نیاز شدن از جراحی

گاهی این عارضه بسیار خفیف بوده، و‌ پزشک تشخیص می‌دهد که بیمار نیازی به جراحی ندارد. در این‌ صورت فیزیوتراپ با ارائه برنامه ورزشی، جریان‌های الکتریکی، تزریق‌ها و …سعی می‌کند، روند بهبودی پارگی رباط و مینیسک را تسریع بخشد. در این مورد فیزیوتراپی به‌راحتی این‌ عارضه را درمان می‌کند، و بیمار را از انجام جراحی تهاجمی زانو بی‌نیاز خواهد ساخت.

• فیزیوتراپی قبل از جراحی

در برخی موارد درمان پارگی مینیسک و رباط صلیبی، تنها با انجام جراحی امکان‌پذیر است. در این صورت نیز فیزیوتراپ از بیمار می‌خواهد که‌ تمریناتی را جهت تقویت عضلات خود انجام دهد. این کار موجب می‌شود، که زانوی بیمار برای انجام عمل در آماده‌ترین حالت خود قرار گیرد.

• فیزیوتراپی بعد از جراحی

بعد از جراحی نیز انجام فیزیوتراپی به درمان هرچه سریع‌تر بیماران کمک می‌کند. به‌این‌علت که بیمار در هفته‌های اول پس از عمل در دوره نقاهت به سر می‌برد، که اگر انجام تمرینات فیزیوتراپی را جدی بگیرد سریع‌تر بهبود می‌یابد. برای مثال بعد از جراحی فیزیوتراپ به بیمار یاد می‌دهد که چگونه از آتل و عصا استفاده کند. یا اینکه به او می‌گوید در چه تایم‌هایی پیاده‌روی کند، یا تحت چه مراقبت‌هایی قرار گیرد. معمولاً انجام فیزیوتراپی بعد از عمل از اهمیت بالاتری برخوردار خواهد بود. به‌این‌علت که موجب می‌شود، افراد بتوانند با انجام برخی فعالیت‌ها از بروز هرگونه عوارض بعد از جراحی نیز جلوگیری نمایند.

مزایای فیزیوتراپی برای درمان پارگی مینیسک و رباط صلیبی زانو

فیزیوتراپی بسیار مفید بوده، و مزایای فراوانی برای بیماران به همراه خواهد داشت. به همین دلیل پزشکان انجام آن و کمک گرفتن از یک فیزیوتراپ را بسیار توصیه می‌کنند. در زیر مهم‌ترین مزایای فیزیوتراپی در درمان پارگی رباط صلیبی و مینیسک زانو را نام‌برده‌ایم:

• تسکین درد

قبل و بعد از جراحی بیمار به علت آسیب‌دیدگی زانو معمولاً درد شدیدی را احساس می‌کند. فیزیوتراپ به فرد آموزش می‌دهد که با انجام برخی تمرینات و مراقبت‌ها، التهاب زانوی خود را کاهش و درد را تسکین دهد. طبق تحقیقات اکثر افرادی که از روش فیزیوتراپی استفاده کرده‌اند، کمترین‌ میزان درد را تجربه نموده‌اند.

• افزایش قدرت و دامنه حرکتی زانو

انجام فیزیوتراپی به تقویت عضلات پا کمک می‌کند. درنهایت این کار موجب می‌شود که قدرت زانو بیشتر شده، و دامنه حرکتی آن‌ افزایش یابد.

• راه رفتن آسان

قبل و بعد از جراحی درمان پارگی مینیسک راه رفتن بسیار دشوار است. چون زانو هیچ‌گونه ثباتی ندارد. اما فیزیوتراپ به فرد آموزش می‌دهد، که چگونه ثبات زانوی خود را افزایش داده، و از آن برای راه رفتن آسان استفاده کند. درواقع فیزیوتراپ به بیمار آموزش می‌دهد که چگونه با عصا راه برود تا به‌پای دیگرش آسیبی وارد نگردد.

• امکان انجام فعالیت‌های روزمره

بعد از جراحی ممکن است تا ماه‌ها نتوان به فعالیت‌های روزمره پرداخت. اما فیزیوتراپی به بیماران کمک می‌کند که در تایم کوتاهی بتوانند به فعالیت‌های روزمره خود ادامه دهند و حتی به سرکار بروند. این مورد از مهم‌ترین‌ مزایای فیزیوتراپی به شمار می‌رود، و اکثر افراد دقیقا به همین دلیل از این روش استفاده می‌کنند.