آیا پیاده روی برای دیسک گردن مضر است

پیاده روی و دیسک گردن

آیا پیاده روی برای دیسک گردن مضر است

آیا پیاده‌روی برای دیسک‌‌ گردن ضرر دارد؟

دیسک گردن بیماری نسبتاً شایعی است که معمولاً در سنین میانسالی رخ می‌دهد. این عارضه موجب می‌شود که مایع ژلاتینی هسته، از درون حلقه دیسک خارج شود و به اعصاب آسیب وارد کند. دلیل بروز این عارضه نیز موارد متعددی می‌باشند. در درجه اول اگر این عارضه در سنین‌ پیری رخ دهد، دلیل بروز آن فرسایش مهره‌های گردن می‌باشد. وقتی سن بالا می‌رود به‌مرورزمان غضروف مهره‌های گردن، انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهند؛ درنتیجه با کوچک‌ترین آسیبی مایع درون هسته دیسک بیرون‌ می‌ریزد. اما‌ در حالت کلی این‌ بیماری ممکن است در هر سنی رخ دهد. برای مثال برخی از افراد به علت تصادف، سقوط از ارتفاع و …. در سنین کم دچار این عارضه می‌گردند.

حال پزشکان از گذشته تاکنون انجام برخی حرکات ورزشی را برای دیسک‌ ناحیه گردن مفید می‌دانند. حال یکی سؤالات‌ متداولی که در این خصوص بیان‌ می‌شود این است که آیا پیاده روی می‌تواند برای دیسک گردن مضر باشد؟ در پاسخ می‌بایست بگوییم پیاده‌روی نه‌تنها برای این‌ عارضه مضر نیست، بلکه می‌تواند در درمان آن‌ نیز بسیار مؤثر باشد. انجام پیاده‌روی یک انتخاب عالی برای افراد مبتلا به این بیماری می‌باشد. وقتی‌که در حال پیاده روی هستید، جریان خون در عضلات بدن مخصوصاً ناحیه گردن افزایش می‌یابد. درنتیجه اکسیژن‌رسانی به این ناحیه افزایش می‌یابد و موجب دهیدراته شدن آن خواهد شد.

وقتی جریان خون و‌ اکسیژن افزایش می‌یابد، دیسک‌ ناحیه گردن سریع‌تر بهبودیافته و به عبارتی به ترمیم مجدد آن کمک می‌شود. پس می‌توان نتیجه گرفت که این پیاده‌روی می‌تواند برای بهبود دیسک گردن بهترین گزینه باشد. اما نکته‌ای که در این خصوص می‌بایست به آن توجه شود، این است که اگر در حین پیاده‌روی دچار درد شدید در ناحیه گردن شوید، نباید به این کار ادامه دهید. به‌این‌علت که ممکن است گردن با مشکلات جدی‌تری روبرو شود و بهتر است در هنگام بروز درد، پیاده روی را متوقف کنید.

نکات مهم در حین پیاده روی برای بهبود دیسک گردن

گفتیم که پیاده روی یکی از مفیدترین ترین ورزش‌ها برای دیسک گردن به شمار می‌رود. این ورزش نیاز به تجهیزات خاصی ندارد و بیشترین تأثیر را در بهبود دیسک گردن خواهد داشت؛ اما اگر به این عارضه مبتلا هستید، در حین پیاده‌روی می‌بایست به برخی نکات مهم نیز توجه نمایید. این نکات را در زیر شرح داده‌ایم:

• استفاده از کفش مناسب

حتماً در حین پیاده‌روی از کفش مناسب استفاده کنید. این کار موجب می‌شود که استخوان‌ها و ستون فقرات در حالت صحیح قرار گیرند و فشار کمتری به گردن وارد گردد. علاوه بر این وقتی از کفش مناسبی استفاده کنید، انجام پیاده روی برایتان خسته‌کننده نبوده و می‌توانید مدت‌زمان بیشتری به انجام این ورزش بپردازید.

• استراحت در بازه‌های زمانی مختلف

در حین پیاده روی برای بهبود دیسک گردن حتماً در بازه‌های زمانی مختلف به‌ خود استراحت دهید. اینکه بخواهید مدت‌زمان زیادی را به پیاده‌روی بپردازید، ممکن است فشار زیادی به ناحیه گردنتان وارد کند، به همین علت هر بیست دقیقه بهتر است کمی استراحت کنید و دوباره پیاده‌روی را از سر بگیرید.

• راه رفتن بر روی سطح هموار

اگر بر روی سطحی که ناهموار است راه بروید، علاوه‌ بر اینکه پیاده روی برای بهبود این بیماری مفید نیست بلکه می‌تواند آسیب‌زننده نیز باشد. پس تا حد امکان بر روی سطوح صاف و هموار راه بروید.

دکتر فرشید راعی بهترین متخصص ارتوپد در تهران به شما برای درمان دیسک گردن کمک می‌کند.

درمان سریع دیسک گردن به روش‌های خانگی

دیسک گردن گاهی نیاز به درمان‌های پزشکی خواهد داشت. به‌این‌علت که اگر این عارضه در نوع شدید رخ دهد، می‌تواند خطرات جدی به همراه داشته باشد و حتی به نخاع نیز آسیب وارد کند. در این صورت پزشک‌ با انجام جراحی در ناحیه گردن، سعی می‌کنند مایع ژله‌ای بیرون زده هسته دیسک‌ را خارج و مهره‌های گردن را بهروش‌های مختلف ترمیم و بازسازی کند.‌ اما به‌هرحال همواره پزشکان سعی می‌کنند جراحی را در صورتی انجام دهند که درمان‌های خانگی کارساز نباشند.

به‌این‌علت که جراحی ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد و برای همه افراد گزینه مناسبی نیست. پس بهتر است قبل از هر کاری بیمار تحت درمان‌های خانگی قرار گیرد. در زیر بهترین درمان‌های خانگی دیسک گردن را نام‌برده‌ایم:

• استفاده از گردن بند طبی

یکی از روش‌هایی که می‌تواند تا حد زیادی این بیماری را بهبود بخشد، استفاده از گردن بند طبی می‌باشد.‌ گردنبندهای طبی معمولاً حرکت ستون فقرات و گردن را محدود می‌کنند. همین موجب می‌شود گردن حرکت زیادی نداشته باشد و سریع‌تر درمان گردد.

• سرما و گرما درمانی

سرما و‌ گرما درمانی نیز می‌توانند به درمان این عارضه کمک کنند‌. البته زمانی که به دیسک ناحیه گردن مبتلا هستید، ممکن است گرما و سرما نتوانند به عمق پوست نفوذ کنند. اما به‌هرحال کمک گرفتن از این روش نیز خالی از لطف نخواهد بود. بهتر است ابتدا از روش سرما درمانی و در صورت عدم دریافت نتیجه مطلوب از روش گرما درمانی استفاده‌ نمایید.

• ورزش

ورزش نیز در بهبود دیسک گردن مؤثر می‌باشد. اما باید در مورد انتخاب نوع ورزش، حتماً از پزشک کمک بگیرید. به‌این‌علت که بروز ورزش‌ها می‌توانند برای دیسک ناحیه گردن مضر باشند. معمولاً ورزش‌ها مثل اکستنشن، چرخش سر به راست و چپ می‌توانند به درمان این عارضه کمک کنند. جهت آشنایی با بهترین حرکت ورزشی برای دیسک گردن کلیک نمایید.