بهترین حرکت ورزشی برای دیسک گردن

دیسک گردن چیست؟

گردن ما انسان‌ها از هفت قطعه استخوان‌ تشکیل‌ شده است. این استخوان‌ها در واقع همان مهره‌های گردن می‌باشند. حال همین هفت قطعه استخوان نیز به‌ واسطه غضروف‌ها به همدیگر وصل گردیده‌اند. غضروفی که قطعات استخوان را به یکدیگر وصل می‌کند، دیسک‌ بین مهره‌ای نام دارد.

دیسک بین مهره‌ای نیز از دو بخش مختلف تشکیل‌شده است. بخش اول هسته دیسک هست. هسته دیسک‌ یک‌ مایع ژلاتینی می‌باشد. این مایع ژلاتینی توسط بخش دوم دیسک بین مهره‌ای که مانند یک محافظ عمل می‌کند، احاطه‌ شده است.

بخش دوم نیز حلقه دیسک‌ نام دارد. حال هر زمان که فردی به دیسک گردن مبتلا شود، به این معناست که قسمت ژلاتینی هسته، ناحیه حلقه دیسک را سوراخ نموده و‌ از آن‌ بیرون ریخته است. وقتی این مایع بیرون‌ بریزد به اعصاب مجاور گردن فشار وارد می‌کند. درنتیجه فرد درد شدیدی را درناحیه گردن خود احساس خواهد کرد. گاهی نیز دیسک ناحیه گردن موجب می‌شود که بازو، دست‌ها کاملاً بی‌حس شوند.

مانند بسیاری از بیماری‌های دیگر دلیل اصلی بروز دیسک در ناحیه گردن افزایش سن می‌باشد. در سنین پیری گردن انعطاف خود را از دست‌داده و دچار فرسایش می‌شود. به همین علت به‌مرور زمان دچار بیرون‌ زدگی هسته دیسک خواهد گردید.

دیسک‌ ناحیه گردن در سنین جوانی علت‌ خاص خود را دارد.‌ اصلی‌ترین عاملی که موجب بروز دیسک‌ گردن در جوانی می‌شود، ضرب‌ دیدگی است. افرادی که تجربه تصادف، سقوط از ارتفاع را دارند، ممکن است دچار این‌ عارضه شوند.

بیرون‌ زدگی هسته دیسک‌ تنها مختص به گردن نیست و می‌تواند در هر قسمتی از ستون فقرات نیز رخ دهد. دیسک ناحیه گردن اگر در نوع خفیف رخ دهد، ممکن است خطرناک نباشد. اما اگر به شکل شدید رخ دهد می‌تواند موجب آسیب‌ دیدگی نخاع شود و برخی خطرات جدی را به همراه داشته باشد.

معمولاً پزشکان روش‌های زیادی را برای درمان این بیماری توصیه می‌کنند؛ اما‌ همه افراد نیاز به جراحی و روش‌های تهاجمی ندارند و‌ گاهی یک حرکت ورزشی دیسک گردن یا حرکات فیزیوتراپی نیز می‌توانند تا حد زیادی این عارضه را بهبود بخشند.

مهم‌ترین‌ علائم دیسک‌ گردن حاد

دیسک ناحیه گردن از جمله بیماری‌هایی است که مستقیماً به اعصاب‌ بدن فشار وارد می‌کند. به همین علت با علائم فراوانی همراه خواهد بود و در همان روزهای ابتدایی بیمار متوجه بروز آن خواهد گردید. اگر دیسک ناحیه گردن به شکل حاد رخ‌ داده باشد، علائم آن‌ نیز شدیدتر خواهند بود.

در زیر مهم‌ترین علائم بروز دیسک‌ حاد گردن را نام‌ برده‌ایم:

• درد شانه و بازو

شانه و بازو به گردن بسیار نزدیک‌ هستند. به همین علت اگر فردی دچار این عارضه شود علاوه بر گردن، در ناحیه شانه و بازوی خود نیز درد احساس خواهد کرد. درد این قسمت معمولاً به حالت تیر کشیدن توصیف می‌شود. این درد در هنگام فعالیت‌های روزمره، عطسه یا سرفه کردن تشدید می‌گردد. البته زمانی در ناحیه بازو و شانه درد احساس می‌شود که این بیماری قسمت‌های پایینی گردن را درگیر کرده باشد.

• بی‌حسی و سوزش

بی‌حسی و‌ سوزش گردن، بازو، شانه، کتف نیز از دیگر علائم دیسک‌ گردن می‌باشد. معمولاً بیماران مبتلابه این عارضه سوزن سوزن شدن قسمت‌های مختلف بدن را نیز احساس می‌کنند. زمانی بی‌حسی احساس می‌گردد که بیرون‌ زدگی هسته دیسک بر روی ریشه اعصاب فشار وارد کرده باشد.

• ضعف شدید عضلانی

همان‌طور که می‌دانید تمام عضلات بدن انسان، توسط عصب‌ها پوشش داده‌ شده‌اند. اعصاب بدن معمولاً به تغذیه عضلات کمک می‌کنند و بدون وجود آن‌ها هیچ عضله‌ای قابل حرکت نیست. حال اگر دیسک ناحیه گردن ریشه عصب عضلات را تحت‌ فشار قرار دهد، آن را از کار می‌اندازد. درنتیجه عضلات مانند قبل قادر به حرکت‌ نخواهند بود و حتی ممکن است تحلیل بروند.

مفیدترین حرکت ورزشی دیسک گردن

همان‌ طور که در بالا نیز اشاره نمودیم، درمان بیرون‌ زدگی دیسک گردن با ورزش نیز امکان‌ پذیر است. ورزش کردن‌ می‌تواند برای گردن بسیار مفید باشد و بیرون‌ زدگی دیسک آن را تا حد زیادی بهبود بخشد. به همین علت پزشکان انجام ورزش‌های مفید و اصولی را به بیماران مبتلابه این عارضه بسیار توصیه می‌کنند. لذا پیش از مراجعه به بهترین متخصص ارتوپد تمرینات گفته شده در زیر را انجام دهید.

در زیر مفیدترین حرکات ورزشی برای درمان این عارضه را نام‌برده‌ایم:

• چرخش گردن به راست و چپ

اولین حرکت ورزشی مفید برای بیرون‌ زدگی هسته دیسک چرخش گردن می‌باشد. برای این کار می‌بایست ابتدا بر روی یک صندلی بنشینید. سپس گردن و شانه‌ها صاف کنید. حالا گردن خود را به سمت راست بچرخانید. سپس برعکس این حالت را انجام داده و گردن را به سمت چپ‌ ببرید. در حال انجام این حرکت هرگاه که درد احساس کردید، باید ورزش را متوقف سازید.

• حرکت اکستنشن

حرکت اکستنشن نیز می‌تواند برای درمان دیسک گردن فوق‌ العاده مفید باشد. برای انجام آن می‌بایست به حالت صاف بر روی صندلی بنشینید. سپس سرخود را به عقب خم‌کنید و به سقف نگاه کنید. پنج ثانیه در همین حالت بمانید. سپس گردن را به حالت اول بازگردانید. این کار باید حدود ده مرتبه انجام‌ شود.

• ایزومتریک

دیگر ورزش مفید برای دیسک‌ ناحیه گردن، ایزومتریک می‌باشد. برای انجام این ورزش می‌بایست ابتدا دست خود را بر روی پیشانی قرار دهید. سپس با سرخود به دست فشار وارد کنید. پنج ثانیه صبر کنید و سپس فشار را متوقف سازید. این کار باید ۱۵ مرتبه تکرار گردد.

نکته: این صحیح است که ورزش برای دیسک گردن بسیار مفید است؛ اما‌ گاها آسیب‌دیدگی ناشی از این بیماری به‌قدری شدید است که پزشک انجام برخی ورزش‌ها را اصلاً توصیه نمی‌کند. چون ممکن است موجب تشدید بیماری شوند. پس بهتر است قبل از انجام‌ این حرکات ورزشی با پزشک مشورت نمایید.