خشکی زانو

علل خشکی و سفتی مفصل زانو چیست؟

خشکی زانو

علائم خشکی مفصل زانو

یکی از مشکلاتی که افراد با آن مواجه هستند خشکی زانو است. خشک شدن زانو می‌تواند علل مختلفی داشته باشد، اما معمولاً افرادی که ورزش‌های سنگین انجام می‌دهند یا دچار آسیب‌هایی می‌شوند این درد زانو را تجربه می‌کنند.

در این مطلب قصد داریم در رابطه با علل و عواملی که باعث خشک شدن زانو می‌شوند. صحبت کنیم همچنین می‌توانید روش‌های درمانی این عارضه را در این مطلب بخوانید.

خشک شدن زانو بعد از نشستن

یکی از مواردی که افراد با افزایش سن تجربه می‌کنند خشک شدن زانو بعد از نشستن می‌باشد. البته ممکن است علت خشکی زانو آسیب‌های وارد شده به پا باشد. افرادی که به پزشک مراجعه می‌کنند این موضوع را بیان می‌کنند که پس از نشستن طولانی مدت یا هنگام بیدار شدن از خواب دچار درد و خشکی در زانو خود می‌شوند.

در برخی از موارد افراد التهاب را نیز تجربه می‌کنند. اگر دچار چنین عارضه‌ای شدید و درد و التهاب را تجربه کردید حتماً باید به پزشک مراجعه کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دلایل قفل شدن زانو چیست کلیک کنید.

علائم مشکلات زانو و خشکی زانو

خشکی زانو می‌تواند علائم و نشانه‌های مختلفی داشته باشد. یکی از نشانه‌های آن زانو درد است که در بیش از ۹۰ درصد افراد این نشانه باعث می‌شود تا آن‌ها به پزشک مراجعه کنند.

نشانه مهم بعدی التهاب است. برخی از بیماران دچار سختی عضلات، درد مفصل لگن، سفت شدن قوزک پا، اسپاسم و گرفتگی انگشتان، سستی پا، درد کشاله ران و ضعف عضلات زانو می‌شوند.

بروز این علائم بستگی به میزان عارضه دارد و ممکن است برخی از افراد اکثر این علائم را داشته باشند یا در برخی از افراد این علائم بسیار کمتر دیده شود.

علت صدا دادن زانو چیست؟

برخی از آسیب‌ها یا بیماری‌های مربوط به زانو و مفاصل پا مثل آرتروز، پارگی مینیسک، آسیب دیدگی رباط می‌تواند باعث خشکی زانو شود. یکی از علائمی که می‌تواند نشان دهنده خشکی ناحیه زانو شود، صدا دادن زانو است. در برخی از موارد این صدا دادن بدون درد است و زمانی که فرد قصد حرکت کردن دارد و از جای خود بلند می‌شود صداهایی از زانوی خود را می‌شنود.

زمانی که این صدا بدون درد است خطری برای فرد ندارد، اما زمانی که فرد در شرایطی قرار می‌گیرد و زانوی وی آسیب می‌بیند مثل تصادف کردن یا وارد شدن ضربه در حین ورزش زانو صدا می‌دهد. در این حالت مطمئناً فرد درد را نیز احساس می‌کند در چنین مواردی باید به پزشک مراجعه کرد.

علت خشکی زانو چیست؟

همان‌طور که گفته شد خشکی زانو می‌تواند علل و عوامل مختلفی داشته باشد. یکی از این علت‌ها می‌تواند آسیب‌های وارده به زانو باشد؛ مثل پارگی رباط زانو، رگ به رگ شدن عضلات یا کشیدگی آن‌ها. در اثر آسیب‌های وارده به پا، آب آوردن زانو، التهاب تاندون‌ها، آسیب دیدگی پا این موارد از شایع‌ترین علل‌های خشک شدن زانو هستند.

افرادی که به هر یک از این بیماری‌ها دچار هستند و در حین راه رفتن یا برخی از فعالیت‌ها حس می‌کنند دچار درد در ناحیه زانو می‌شوند، حتماً باید برای تشخیص و درمان این بیماری به بهترین متخصص آرتروسکوپی مراجعه کنند.

چگونه خشکی زانو را می‌توان تشخیص داد؟

زمانی که فرد دچار مشکلات حرکتی می‌شود برای اینکه علت این موضوع مشخص شود باید به پزشک مراجعه کند. برای تشخیص خشکی زانو پزشک می‌تواند به صورت فیزیکی زانوی فرد را معاینه کند. در صورتی که زانو دچار ورم شود باید برای تشخیص آن راه‌های دیگری را به کار برد.

در برخی از موارد پزشکان از بیمار می‌خواهند تا در طول مطب چند قدم راه بروند تا در صورت صدا دادن زانو متوجه آن شوند. پزشک از بیمار سؤالاتی را در رابطه با درد ناحیه زانو نیز می‌پرسد. برای تشخیص علت این عارضه پزشک عکسبرداری را تجویز می‌کند که در این صورت اسکن ام آر آی یا عکس رادیولوژی از زانو انجام می‌شود.

روش‌های درمانی خشکی زانو

پس از تشخیص خشکی زانو بیمار باید به فکر روش‌های درمانی باشد. یکی از اولین روش‌ها و مراحل برای درمان این بیماری دارو درمانی است. پزشک معمولاً برای بیمار به‌طور موقت داروهای مسکن و ضد التهاب تجویز می‌کند. از بریس برای بی حرکت شدن زانو نیز می‌توان استفاده کرد.

در مواردی که بیمار با داروهای تجویزی بهبود نمی‌یابد پزشک حرکات ورزشی را تجویز می‌کند. یکی از این تمرینات این است که بیمار باید به پشت بخوابد و زانوهای خود را خم کند. اکثر حرکات ورزشی که توسط پزشک تجویز می‌شوند معمولاً به این صورت هستند که پا و زانوی فرد به صورت کامل حرکت کنند.

در برخی از موارد زمانی که بیمار نمی‌تواند ورزش کند یا نمی‌تواند پای خود را به آسانی حرکت دهد برای درمان خشکی زانو فیزیوتراپی تجویز می‌شود. در موارد حادتر پزشکان عمل آرتروسکوپی را توصیه می‌کنند. در این عمل پزشک به راحتی می‌تواند با استفاده از دستگاه آرتروسکوپی عارضه را درمان کند.

جهت بررسی بیشتر در خصوص آرتروسکوپی زانو کلیلک کنید.

درمان خانگی زانو درد

زمانی که حرکات ورزشی و فیزیوتراپی نمی‌توانند در بهبود و درمان خشکی زانو تا حد زیادی مؤثر باشند سایر روش‌های درمانی پیشنهاد می‌شوند. افراد به صورت خانگی نیز می‌توانند این بیماری را درمان کنند. البته باید در مورد شیوه درمان با پزشک خود مشورت کنند تا آسیب زیادی به زانو وارد نشود.

افرادی که اضافه وزن دارند می‌توانند با استفاده از رژیم غذایی وزن خود را کاهش دهند و کمتر درد زانو را تجربه کنند. افرادی که اضافه وزن دارند معمولاً درد زیادی را در زانوی خود تجربه می‌کنند. افراد می‌توانند مصرف میوه، سبزیجات، گوشت و چربی‌ها را متعادل کنند.

می‌توان از رژیم‌های غذایی توسط سایر پزشکان تغذیه استفاده کرد و درد ناشی از خشک شدن زانو را کاهش دهد. افراد می‌توانند با توجه به میزان درد خود ماساژ را چند بار در طول روز انجام دهند. یکی دیگر از روش‌های درمان خانگی خشکی زانو آروما تراپی است. آروماتراپی روشی است که در آن افراد با استفاده از روغن‌های گیاهی ناحیه مورد نظر را ماساژ می‌دهند.

می‌توان پمادهای حاوی دارچین و زنجبیل را از داروخانه‌ها تهیه کرد و بر ناحیه زانو کشید. استفاده از کمپرس یخ یا حوله گرم می‌تواند در کاهش درد این بیماری مؤثر باشد. استفاده از کمپرس یخ باعث می‌شود درد، تورم و التهاب کاهش یابد و حوله گرمی باعث می‌شود که سفتی زانو کاهش یابد.

انجام حرکات ورزشی

همان‌طور که گفته شد انجام حرکات ورزشی باعث می‌شوند تا خشکی زانو بهبود یابند. البته فعالیت‌های ورزشی باعث می‌شوند تا علائم این بیماری کاهش یابند و فرد دردی کمتری را تجربه کند. یکی از حرکات این است که فرد بر روی صندلی می‌نشیند و پاهای خود را به صورت صاف باید بالا بیاورد و پس از چند ثانیه پای خود را به حالت اولیه برگرداند و دوباره حرکت را تکرار نماید.

روش بعدی این است که فرد باید بر روی شکم خود بخوابد و زانوهای خود را خم کند و چند ثانیه در این حالت آن را حفظ نماید و سپس به حالت اولیه برگرداند.

زمانی که فرد ایستاده است می‌تواند به دیوار یا سایر اشیا تکیه دهد و زانوهای خود را خم کند و سعی کند پاشنه پا را به باسن خود نزدیک نماید. چرخش زانو در حالت ایستاده نیز یکی دیگر از حرکات ورزشی است.

فرد در حالت ایستاده پاهای خود را باید به یکدیگر نزدیک نماید و با استفاده از دستان خود زانو را در جهت ساعتگرد بچرخاند. زمانی که فرد نشسته است می‌تواند حرکاتی را انجام دهد. خم کردن زانو در حالت نشسته باعث می‌شود تا حدودی خشکی زانو بهبود یابد.

زمانی که فرد دچار آسیب در ناحیه پا می‌شود حتماً باید به پزشک مراجعه کند. همان‌طور که گفته شد آسیب‌های وارده به زانو می‌توانند یکی از علت‌های خشکی زانو باشند. افرادی که از بیماری‌های مفصلی و زانو مثل آرتروز یا پارگی مینیسک رنج می‌برند نیز در رابطه با این بیماری باید احتیاط کنند.

زمانی که فرد دچار درد در ناحیه زانو می‌شود یا در هنگام راه رفتن زانو صدا می‌دهد باید آن را جدی گرفت. خشک شدن زانو با استفاده از روش‌های درمانی به صورت سریع و راحت درمان می‌شود. در مواقعی که این عارضه وخیم است پزشک عمل آرتروسکوپی را توصیه می‌کند. با استفاده از حرکات ورزشی، تغذیه سالم و کاهش وزن می‌توان علائم این عارضه را کاهش داد.دکتر فرشید راعی متخصص آرتروسکوپی در تهران در کنار شماست تا دوباره به دوران سلامتی بازگردید.