مراحل جراحی آرتروسکوپی زانو چیست

مراحل جراحی آرتروسکوپی زانو چیست؟

مراحل جراحی آرتروسکوپی زانو چیست

مراحل جراحی آرتروسکوپی زانو چیست؟

جراحی آرتروسکوپی زانو روشی است که شامل بررسی و اصلاح مشکلات توسط جراح با ابزار کوچکی به نام آرتروسکوپ می‌شود. این‌یک روش جراحی کمتر تهاجمی است که برای تشخیص و درمان مشکلات مفاصل استفاده می‌شود.

آرتروزکوپی زانو چیست و چگونه انجام میشود ؟

آرتروسکوپ دارای یک دوربین است و این به پزشکان اجازه می‌دهد تا مفصل را ازنظر آسیب بررسی کنند. این روش به بریدگی‌های بسیار کوچک در پوست نیاز دارد که به آرتروسکوپی مزیت‌هایی نسبت به جراحی‌های تهاجمی‌تر می‌دهد.

جراحی آرتروسکوپی زانو محبوبیت زیادی پیداکرده است زیرا معمولاً به زمان‌های بهبودی کوتاه‌تری نیاز دارد. این روش معمولاً کمتر از ۱ ساعت طول می‌کشد و عوارض جدی غیرمعمول است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علت زانو درد در جوانی و آرتروز زانو مقاله ” علت بروز آرتروز زانو “را مطالعه نمایید

مزایای جراحی آرتروسکوپی زانو

آرتروسکوپی زانو نسبت به روش‌های باز جراحی کمتر تهاجمی است. جراح می‌تواند با استفاده از یک ابزار بسیار کوچک، آرتروسکوپ، مشکلات را تشخیص داده و آن را از طریق یک برش در پوست انجام دهد.

جراحی آرتروسکوپی زانو ممکن است در تشخیص طیفی از مشکلات مفید باشد، ازجمله:

_درد و سفتی مفاصل مداوم

_غضروف آسیب‌دیده

_قطعات شناور استخوان یا غضروف

_تجمع مایع، که باید تخلیه شود

در بیشتر این موارد، آرتروسکوپی تنها چیزی است که نیاز است. این نوع جراحی می‌تواند انتخاب مناسب و له صرفه‌ای برای بسیاری از افراد باشد زیرا آرتروسکوپی اغلب مزایای زیر را به همراه دارد:

_آسیب بافتی کمتر

_زمان بهبودی سریع‌تر

_بخیه‌های کمتر

_درد کمتر بعد از عمل

_خطر عفونت کمتر است، زیرا برش‌های کوچک‌تری ایجاد می‌شود

بااین‌حال، آرتروسکوپی ممکن است برای همه مناسب نباشد. شواهد کمی وجود دارد که افراد مبتلابه بیماری‌های دژنراتیو یا آرتروز می توانند از آرتروسکوپی زانو بهره‌مند شوند.

مراحل آماده‌سازی بیمار برای آرتروسکوپی زانو

بسیاری از پزشکان یک برنامه آماده‌سازی مناسب را قبل از آرتروسکوپی زانو توصیه می‌کنند که ممکن است شامل تمرینات ملایم باشد.

برای فردی که از داروهای بدون نسخه یا بدون نسخه (OTC) استفاده می‌کند، مهم است که آن‌ها را با پزشک در میان بگذارد. ممکن است یک فرد نیاز به قطع مصرف برخی داروها قبل از جراحی آرتروسکوپی زانو داشته باشد. این حتی ممکن است شامل داروهای رایج OTC، مانند ایبوپروفن (Advil) نیز باشد.

ممکن است فرد لازم باشد تا ۱۲ ساعت قبل از عمل غذا خوردن را متوقف کند، به‌خصوص اگر بیهوشی عمومی باشد. یک پزشک باید اطلاعات زیادی در مورد آنچه فرد مجاز به خوردن یا نوشیدن است ارائه دهد.

برخی از پزشکان از قبل داروهای ضد درد تجویز می‌کنند. فرد باید این نسخه را قبل از جراحی آرتروسکوپی زانو پر کند تا برای بهبودی آماده شود.

روش جراحی آرتروسکوپی زانو

نوع بی‌حسی مورداستفاده برای بی‌حس کردن درد به میزان آرتروسکوپی بستگی دارد. پزشک ممکن است یک بی‌حس‌کننده موضعی را فقط برای بی‌حس کردن زانوی آسیب‌دیده تزریق کند. اگر هر دوزانو آسیب‌دیده باشند، پزشک ممکن است از یک بی‌حس‌کننده منطقه‌ای برای بی‌حس کردن فرد از کمر به پایین استفاده کند.

در برخی موارد، پزشکان از بیهوشی عمومی در آرتروسکوپی زانو استفاده می‌کنند. در این روش  فرد خواب آرام و طولانی را در زمان عمل تجربه می‌کند. اگر فرد بیدار باشد، ممکن است به او اجازه داده شود که این روش را روی مانیتور تماشا کند. این کاملاً اختیاری است و ممکن است برخی از افراد با دیدن آن راحت نباشند.

فرآیند آرتروسکوپی زانو با چند بریدگی کوچک در زانو شروع می‌شود. جراحان از پمپ برای فشار دادن محلول نمکی به داخل ناحیه استفاده می‌کنند. این کار زانو را منبسط می‌کند و دیدن کار پزشکان را آسان‌تر می‌کند.

پس از باز شدن زانو، جراحان آرتروسکوپ را وارد می‌کنند. دوربین متصل به جراحان این امکان را می‌دهد تا منطقه را کاوش کرده و هرگونه مشکل را شناسایی کنند. آن‌ها ممکن است  در طی آرتروسکوپی زانو تشخیص‌های قبلی را تائید کنند و ممکن است عکس بگیرند.

اگر مشکل را بتوان با آرتروسکوپی برطرف کرد، جراح ابزارهای کوچکی را از طریق آرتروسکوپ وارد کرده و از آن‌ها برای رفع مشکل استفاده می‌کند.

پس از رفع مشکل، جراحان ابزار را برمی‌دارند، از پمپ برای تخلیه نمک از زانو استفاده می‌کنند و برش‌ها را بخیه می‌زنند.

در بسیاری از موارد، روش آرتروسکوپی زانو کمتر از ۱ ساعت طول می‌کشد

خطرات آرتروسکوپی زانو

مانند هر جراحی دیگری، آرتروسکوپی زانو خطراتی را به همراه دارد، اگرچه عوارض جدی غیرمعمول است.

خطر ابتلا به عفونت و خونریزی بیش‌ازحد در حین و بعد از عمل در فرد افزایش می‌یابد.

استفاده از بیهوشی نیز با خطراتی همراه است. در برخی افراد ممکن است واکنش‌های آلرژیک یا مشکلات تنفسی ایجاد کند.

برخی از خطرات مخصوص آرتروسکوپی زانو هستند. آن‌ها عبارت‌اند از:

_سفتی مزمن در زانو

_آسیب تصادفی به بافت ها و اعصاب

_عفونت داخل زانو

_خونریزی در مفاصل

_لخته شدن خون

این خطرات غیرمعمول هستند و اکثر افراد بدون حادثه پس از آرتروسکوپی زانو بهبود می‌یابند.

روند بهبودی پس از آرتروسکوپی زانو

بهبودی پس از آرتروسکوپی زانو معمولاً سریع‌تر از بهبودی پس از جراحی باز است.

اکثر مردم در روز عمل آرتروسکوپی زانو با دستورالعمل‌های خاص در مورد نحوه رسیدگی به بهبودی، بیمارستان را ترک می‌کنند. نکات کلی بازیابی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

_استفاده از کمپرس یخ روی پانسمان و ناحیه اطراف آن

_بالا نگه‌داشتن پا برای چند روز پس از جراحی

_استراحت خوب و اغلب

_پانسمان را مرتب عوض کنید

_استفاده از عصا و پیروی از توصیه‌های پزشک در مورد وزن دادن به‌زانو

_پزشکان معمولاً قبل از اینکه فرد از بیمارستان خارج شود دستورالعمل‌های خاصی را ارائه می‌دهند. آن‌ها همچنین ممکن است داروهای مسکن تجویز کنند یا داروهای OTC را برای مدیریت درد پس از آرتروسکوپی زانو توصیه کنند.

_در برخی موارد، پزشکان ممکن است مصرف آسپرین را برای کاهش خطر لخته شدن خون توصیه کنند.

زمان بهبودی آرتروسکوپی زانو می‌تواند متفاوت باشد. ممکن است فرد بتواند در عرض ۱ تا ۳ هفته به فعالیت‌های سبک بازگردد و بیشتر فعالیت‌های بدنی دیگر را در ۶ تا ۸ هفته از سر بگیرد.

تمرینات

قبل و بعد از جراحی آرتروسکوپی زانو، ورزش می‌تواند کمک‌کننده باشد. کار با فیزیوتراپ برای تقویت عضلات اطراف زانو ممکن است به بهبود کامل زانو کمک کند.

برای تسریع روند بهبودی آرتروسکوپی زانو پزشکان همچنین ممکن است برخی حرکات کششی و تمرینات ساده را برای انجام در خانه به فرد آموزش دهند. ورزش بخش مهمی از درمان است. آن‌ها برای بازگرداندن قدرت کامل و دامنه حرکتی زانو موردنیاز هستند.

شخص با توجه به شرایط خود باید نوع تمرین را مشخص کند. قبل از انجام تمرینات در خانه، ضروری است که با پزشک یا فیزیوتراپیست صحبت کنید.

چشم‌انداز پس از آرتروسکوپی زانو از فردی به فرد دیگر متفاوت است. شدت و نوع مشکل زانو می‌تواند بر نتیجه جراحی آرتروسکوپی زانو تأثیر بگذارد. تعهد و توانایی فرد برای حمایت از بهبودی نیز می‌تواند درنتیجه نقش داشته باشد.

بسیاری از آن‌ها پس از آرتروسکوپی زانو ، در صورت پیروی از برنامه‌های بهبودی پزشک خود، که شامل انجام تمرینات ورزشی و خود مراقبتی است، استفاده کامل از زانوهای خود را به دست می‌آورند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خطرات احتمالی آرتروسکوپی زانو مقاله ” خطرات احتمالی آرتروزکوپی زانو “را مطالعه نمایید