آرتریت مچ دست و درمان آن

افراد مبتلا به آرتریت مچ دست درد، تورم و سفتی مچ دست دارند. آرتریت روماتوئید، آرتروز و آسیب های مچ دست می توانند باعث التهاب در مفصل مچ شوند. تزریقات استروئیدی، آتل مچ دست و داروهای ضد التهابی می توانند درد و تورم را کاهش دهند. به ندرت، افراد برای بهبود دامنه حرکتی و کاهش درد نیاز به جراحی دارند.

آرتریت مچ دست چیست؟

آرتریت مچ دست باعث درد و التهاب در مفصل مچ دست می شود. برای اتصال دست و ساعد به یکدیگر تعداد زیادی استخوان کوچک در ناحیه ی مچ دست وجود دارند که این وظیفه را بر عهده دارند. مفصل مچ به شما کمک می کند دست خود را خم کنید، صاف کنید و بچرخانید. آرتریت در مچ دست شما باعث تورم و التهاب دردناک در این مفصل می شود.

عوامل ایجاد آرتریت چیست؟

آرتریت مچ دست چقدر شایع است؟

در طول روز از مچ دست خود استفاده می کنید. این باعث می شود آنها بیشتر مستعد ابتلا به آرتریت و سایر مشکلات باشند. تقریباً از هر ۷ آمریکایی ۱ نفر آرتریت مچ دست دارد.

انواع آرتریت مچ دست

التهاب مفاصل ممکن است در نواحی متعددی از مچ دست به وجود بیایند. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی انواع آرتریت مچ دست را برای جایی که رخ می دهد نام می برند، از جمله:

رادیولنار دیستال:

آرتریت در جایی رخ می دهد که استخوان رادیوس با استخوان اولنا در ساعد برخورد می کند.

میدکارپال:

آرتریت در هشت استخوان کارپال کوچک در مچ دست ایجاد می شود.

رادیوکارپال:

آرتریت مچ دست در جایی ایجاد می شود که دو استخوان ساعد (رادیوس و اولنا) و استخوان مچ دست به هم می رسند.

چه عواملی باعث ایجاد آرتریت مچ دست می شوند؟

مفصل مچ دست بخشی از سیستم اسکلتی است. چندین استخوان به هم می رسند تا مفصل مچ دست را تشکیل دهند.

غضروف (بافت همبند) در انتهای استخوان ها به آنها اجازه می دهد تا روی یکدیگر سر بخورند. سن و برخی شرایط سلامتی می تواند این غضروف را از بین ببرد. هنگامی که این اتفاق می افتد، استخوان به استخوان ساییده می شود و باعث تورم، درد و سفتی می شود. این آرتریت مچ دست است.

انواع مختلف آرتریت  که می توانند مچ دست را تحت تاثیر قرار دهند

استئوآرتریت:

استئوآرتریت فرسودگی غضروف است. اغلب با افزایش سن ایجاد می شود. این معمولاً نتیجه سال‌ها ساییدگی مچ دست است. برخی از افراد دارای شرایطی به نام بیماری کین بوک هستند که خون رسانی به استخوان های مچ دست را قطع می کند. این غضروف را از بین می برد و منجر به آرتروز مچ دست می شود.

آرتریت پس از ضربه:

این نوع آرتریت پس از آسیبی مانند شکستگی استخوان یا رگ به رگ شدن (آسیب رباط) ایجاد می شود. آرتریت ممکن است سال ها پس از آسیب ایجاد شود، حتی اگر استخوان ها و رباط ها به درستی بهبود یابند. و منجر به ایجاد آرتریت مچ دست می شود.

آرتریت روماتوئید:

آرتریت روماتوئید در گروه بیماری های خود ایمنی طبقه بندی می شود. اغلب در مفاصل کوچک مانند مچ دست شروع می شود. این عارضه معمولاً هر دو طرف بدن شما (هر دو مچ) را تحت تأثیر قرار می دهد. در این شکل، سیستم ایمنی به سلول های سالم از جمله غضروف حمله کرده و به آن آسیب می رساند.

آرتریت پسوریاتیک:

پسوریازیس، یکی دیگر از بیماری های خود ایمنی، باعث ایجاد لکه های پوسته پوسته می شود. برخی از افراد مبتلا به پسوریازیس نیز به آرتریت پسوریاتیک در مچ دست و سایر مفاصل مبتلا می شوند.

نقرس:

نقرس زمانی رخ می دهد که بدن شما اسید اوریک بیش از حد در خون داشته باشد. اسید اوریک یک ماده زائد است که هنگام هضم غذا ایجاد می شود. اسید اضافی باعث ایجاد کریستال های ریز و دردناک در مفاصل می شود. نقرس اغلب ابتدا انگشتان پا را درگیر می کند، اما می تواند مچ دست و سایر مفاصل کوچک را نیز درگیر کند و باعث ایجاد آرتریت مچ دست می شود.

علائم آرتریت مچ دست

علائم آرتریت مچ دست بسته به علت متفاوت است. برای برخی افراد، علائم شدید است و در زندگی روزمره اختلال ایجاد می کند. برای دیگران، علائم خفیف هستند و ممکن است بیایند و بروند.

درد مچ دست یکی از اولین علائم آرتریت در مچ دست است. هنگامی که کف دست خود را می چرخانید یا سعی می کنید شیشه ها را باز کنید یا دستگیره های در را بچرخانید، درد ممکن است بدتر شود. همچنین ممکن است تجربه کنید:

_کاهش دامنه حرکتی

_مفاصل قرمز، گرم یا متورم

_سفتی که در صبح بدتر می شود و در طول روز بهبود می یابد

_ضعف مچ دست و دست

تنگی کانال مچ دست چیست و چگونه درمان میشود؟

روش تشخیص آرتریت مچ دست

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما یک معاینه فیزیکی برای ارزیابی دامنه حرکتی شما و بررسی علائم التهاب انجام می دهد. برای تشخیص نوع آرتریت مچ دست، ممکن است از روش های زیر استفاده کند:

آزمایش خون برای بررسی التهاب که می تواند نشان دهنده روماتیسم مفصلی یا سایر مشکلات باشد.

اشعه ایکس برای بررسی تجزیه غضروف.

درمان های بدون جراحی برای آرتریت مچ دست چیست؟

درمان آرتریت مچ دست به نوع آرتریت بستگی دارد. آنها عبارتند از:

_کمپرس گرم و سرد متناوب.

_بریس یا آتل.

_داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری (DMARDs) برای درمان آرتریت روماتوئید.

_تمرینات دست (تأیید شده توسط فیزیوتراپیست یا سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی).

_داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، از جمله کرم های ضد درد پوست.

_استراحت (فعالیت هایی که درد مچ دست را تشدید می کنند محدود یا متوقف کنید).

_تزریق استروئید

درمان های جراحی برای آرتریت مچ دست چیست؟

اگر علائم شدید آرتریت مچ دست با زندگی روزمره شما تداخل داشته باشد، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید. گزینه های جراحی عبارتند از:

_کارپکتومی ردیفی پروگزیمال برای برداشتن چند استخوان کارپ در مچ دست، به استخوان ها فضای بیشتری برای حرکت بدون اصطکاک می دهد.

_جراحی عصب کشی برای قطع اعصاب در مفصل مچ دست و تسکین درد.

_جراحی فیوژن برای اتصال یک یا چند استخوان مچ دست برای جلوگیری از مالش و اصطکاک.

_تعویض مفصل (آرتروپلاستی مچ دست) برای جایگزینی استخوان های آسیب دیده با ایمپلنت های مصنوعی برای درمان آرتریت مچ دست.

چگونه می توانم از آرتروز مچ دست پیشگیری کنم؟

برای جلوگیری از آرتریت مچ دست که شما را تحت تاثیر قرار می دهد، کار زیادی نمی توانید انجام دهید. هنگامی که آرتریت ایجاد شد، می توانید اقداماتی مانند بستن آتل برای کاهش فشار روی مچ دست انجام دهید.

آرتریت مچ دست یکی از دلایل اصلی درد مچ دست است. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می تواند به تعیین دقیق نوع آرتریت کمک کند، که می تواند بهترین رویکرد درمانی را تعیین کند. اکثر مردم با مراقبت های غیر جراحی مانند بستن آتل، اصلاح فعالیت ها و انجام تمرینات دستی احساس بهتری دارند. اگر درد مچ دست با زندگی روزمره تداخل داشته باشد، ممکن است پزشک شما جراحی را برای درمان آرتریت مچ دست توصیه کند.