ترمیم تاندون روتاتور کاف

آیا ترمیم تاندون‌های پاره شده روتاتور کاف مؤثر هستند؟

ترمیم تاندون روتاتور کاف

علت پارگی تاندون‌های روتاتور کاف چیست؟

پارگی تاندون‌های روتاتور کاف یکی از عارضه‌های شایعی است که درد شدیدی در ناحیه شانه ایجاد می‌کند و ممکن است مفصل شانه دچار آسیب‌های جدی شود. افرادی که به این عارضه دچار می‌شوند، نیاز به ترمیم تاندون روتاتور کاف خواهند داشت. شانه منعطف‌ترین مفصل در بدن را دارا بوده و می‌توانید آن را به جهت‌های مختلف بچرخانید و خم کنید. حال شانه متشکل از چهار عضله و تاندون می‌باشد که به مجموع آن‌ها روتاتور کاف گفته می‌شود.

این عضلات و تاندون‌ها شانه را مورد حمایت قرار داده و حرکت آن را بهبود می‌بخشند. حال اگر فشار شدیدی به ناحیه شانه وارد گردد، تاندون‌های روتاتور کاف دچار التهاب و پارگی خواهند شد. در نتیجه تا زمانی که این عارضه بهبود نیابد، بیمار همواره از قسمت شانه درد احساس نموده و این درد زمانی که فرد بر روی شانه می‌خوابد تشدید خواهد شد. حال علت پارگی تاندون‌های روتاتور کاف چیست؟

این عارضه علت‌های مختلفی دارد و بیشتر در افرادی رخ می‌دهد که در طول روز به انجام حرکات تکراری با شانه خود می‌پردازند. برای مثال نقاش‌ها، نجاران، لوله‌کش‌ها بیشتر در معرض بروز این عارضه قرار دارند. همچنین افرادی که سن بالاتری دارند بیش از سایرین دچار پارگی تاندون‌های شانه خواهند شد. چون بالا رفتن سن موجب تحلیل و فرسایش عضلات شانه می‌شود. در نتیجه افراد با سن بالا حتی اگر یک جسم سنگین را نیز از زمین بلند کنند، ممکن است دچار پارگی تاندون‌های شانه شوند.

آیا جراحی ترمیم تاندون روتاتور کاف در بهبود این عارضه مؤثر است؟

روش‌های زیادی برای درمان پارگی تاندون‌های روتاتور کاف وجود دارد. مثلاً سرما و گرما درمانی، فیزیوتراپی، ماساژ همگی از جمله روش‌هایی هستند که منجر به بهبود این عارضه خواهند شد؛ اما ترمیم بافت تاندون در بدن بسیار زمان‌بر است. حال اگر پارگی تاندون‌های ناحیه شانه شدید باشد، ممکن است روش‌های درمانی گفته ‌شده نتیجه چندان مطلوبی نداشته باشند.

در اینجاست که انجام جراحی ترمیم تاندون‌های روتاتور کاف برای بیمار تجویز می‌گردد. حال شاید برایتان سوال شود این جراحی تا چه حد در درمان این عارضه مؤثر است؟ ترمیم این تاندون‌ها می‌تواند موجب بهبود کامل این عارضه شود. چون بسیاری از افراد پس از جراحی به‌طور کامل درمان شده‌اند. طبق نظر برخی پزشکان نیز بهترین روش درمان این بیماری و بهبود دامنه حرکتی مفصل شانه، ترمیم تاندون روتاتور کاف به شیوه جراحی می‌باشد.

در این جراحی پزشک‌ سعی می‌کند تاندون پاره شده را ترمیم کند و آن را دوباره به عضلات و مفصل نزدیک نماید؛ اما گاهی پارگی به قدری شدید است که نمی‌توان تاندون شانه را به راحتی ترمیم نمود. در این صورت پزشک‌ تاندون مشابه در دیگر نقاط بدن بیمار را جداسازی می‌کند. سپس تاندون جداسازی شده را به تاندون شانه پیوند خواهد زد. پس این جراحی در بهبود پارگی این تاندون‌ها بسیار مؤثر است.

نحوه تشخیص پارگی تاندون‌های روتاتور کاف

قبل از اینکه جراحی ترمیم تاندون روتاتور کاف برای بیمار تجویز گردد، پزشک ابتدا به تشخیص این عارضه خواهد پرداخت تا از پارگی تاندون‌ها مطمئن شود. چون علائم این عارضه شباهت زیادی به بیماری‌های دیگر نیز دارند. اولین روش برای تشخیص پارگی تاندون‌های شانه، معاینه فیزیکی است. در این معاینه پزشک‌ به شانه فشار وارد می‌کند، بازو را به جهت‌های مختلف می‌چرخاند و قدرت مفصل شانه را مورد بررسی قرار خواهد داد.

سپس با توجه به نتیجه این معاینه می‌تواند پارگی تاندون‌های شانه را تشخیص دهد؛ اما گاهی نیز تشخیص کمی دشوارتر بوده و معاینه فیزیکی به تنهایی کافی نخواهد بود. در این صورت پزشک‌ روش عکس‌ برداری را برای تشخیص دقیق‌تر تجویز می‌کند. تصویر برداری به سه روش مزونانس مغناطیسی، اشعه ایکس و سونوگرافی انجام می‌گیرد. حال وقتی پزشک‌ ابتلای فرد را تائید کند، اطلاعات مربوط به ترمیم تاندون روتاتور کاف را در اختیار بیمار قرار خواهد داد.

چگونه از پارگی تاندون روتاتور کاف پیشگیری کنیم؟

برخی افراد به علت شرایط جسمانی متفاوتی که دارند، نمی‌توانند عمل جراحی ترمیم تاندون روتاتور کاف را انجام دهند. علاوه بر این بسیاری از افراد نیز همواره از جراحی به علت‌های مختلف هراس دارند. همچنین اگر تاندون‌های شانه دچار پارگی شوند، ممکن است‌ به مفصل این ناحیه نیز برخی آسیب‌های جبران ناپذیر وارد گردد. به همین علت تا حد امکان باید از بروز این عارضه نسبت خطرناک جلوگیری نمود. برای پیشگیری از آسیب دیدگی و پارگی تاندون‌های روتاتور کاف می‌بایست به نکات زیر توجه داشته باشید:

• از انجام فعالیت‌های تکراری مداوم با دست خودداری کنید.
  • ورزش کردن در طول روز را فراموش نکنید. انجام تمرینات ورزشی موجب می‌گردد که عضلات ناحیه شانه بسیار تقویت شوند. در نتیجه احتمال پارگی تاندون‌های روتاتور کاف نیز کاهش می‌یابد.
  • هیچ‌گاه یک جسم سنگین را به طور ناگهانی از زمین بلند نکنید. حتی ورزشکاران حرفه‌ای نیز گاها به علت بلند کردن وزنه‌های سنگین از زمین دچار پارگی تاندون‌های شانه شده‌اند. پس اجسام سنگین را به آرامی بلند نموده و بسیار مراقبت باشید که به شانه‌هایتان فشار وارد نگردد.
  • ماساژ شانه در طول روز نیز می‌تواند توان و قدرت عضلات شانه را افزایش دهد. به همین علت برای پیشگیری از این عارضه بعد از انجام هر نوع فعالیت سنگینی ماساژ شانه را فراموش نکنید. همچنین ماساژ دادن می‌تواند در ترمیم تاندون روتاتور کاف نیز بسیار مؤثر باشد.

دکتر فرشید راعی بهترین متخصص آرتروسکوپی در تهران جراحی پارگی تاندون روتاتور کاف را انجام می‌دهند.