درمان خشکی زانو

درمان خشکی مفصل زانو

درمان خشکی زانو

برای خشکی مفصل زانو چه باید بکنیم؟

درمان خشکی زانو یکی از موارد مهمی است که اکثر افراد به فکر آن هستند. به دلیل فعالیت‌های زیادی که افراد انجام می‌دهند معمولاً مفصل زانو تحت تأثیر آسیب دیدگی‌ها و بیماری‌هایی قرار می‌گیرد.

خشکی زانو می‌تواند علل و عوامل مختلفی داشته باشد. همچنین برخی از افراد دچار خشک شدن زانو بعد از نشستن می‌شوند. در این مطلب قصد داریم در رابطه با روش‌های درمانی این عارضه صحبت کنیم. اگر شما هم دچار خشکی زانو هستید تا انتها این مطلب را بخوانید.

جهت بررسی بیشتر در خصوص علل خشکی و سفتی مفصل زانو کلیک کنید.

برای خشکی مفاصل چه بخوریم؟

خشکی مفاصل یکی از مواردی است که ممکن است کودکان یا حتی افراد مسن‌تر نیز دچار آن شوند. خشکی مفاصل علائمی مثل درد، تورم، گرمی و محدودیت‌های حرکتی دارد. افرادی که به این عارضه دچار هستند این سوال به ذهنشان می‌رسد که برای خشکی مفاصل چه بخوریم؟ با تغذیه مناسب می‌توان علائم خشکی مفاصل را کاهش داد.

همچنین در برخی از موارد با تغذیه صحیح، درمان خشکی زانو نیز اتفاق می‌افتد. یکی از مواردی که باید از خوردن آن‌ها خودداری کرد، گوجه فرنگی است. گوجه فرنگی دارای اسید اوریک می‌باشد و این اسید اوریک باعث می‌شود تا فرد دچار شدت علائم خشکی مفاصل شود. غذاهایی که فسفر زیادی دارند را نباید زیاد مصرف کرد؛ زیرا باعث می‌شوند تا کلسیم از درست برود.

گوشت قرمز فسفر زیادی دارد. مصرف زیاد شیر، روغن نباتی، قند، کافئین، غلات گلوتن دار و گیاهان تیره مثل بادمجان توصیه نمی‌شود. افرادی که به این عارضه مبتلا هستند می‌توانند غذاهایی که حاوی امگا ۳ هستند را استفاده کنند. ماهی، چای سبز، روغن زیتون، پرتقال، پیاز، زردچوبه، گیلاس و زنجبیل از مواد غذایی هستند که باعث می‌شوند تا درد و التهاب این عارضه کاهش یابد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص آرتروسکوپی زانو کلیلک کنید.

درمان خشکی مفاصل در صبح

برخی از افراد در هنگام صبح پس از بیدار شدن دچار خشکی زانو می‌شوند و در ناحیه مفصل خود درد را تجربه می‌کنند. برای درمان خشکی زانو در صبح می‌توان کارهای مختلفی را انجام داد. خشکی مفصل علت‌ها و عوامل مختلفی می‌تواند داشته باشد. برای مثال زمانی که فرد در یک مکان سرد خوابیده باشد در هنگام صبح خشکی مفصل را تجربه خواهد کرد.

زمانی که فرد درد و خشکی را در ناحیه مفصل تجربه می‌کند می‌تواند برای درمان آن گردش خون در بدن را بالا ببرد. برای بالا بردن گردش خون می‌توان ورزش صبحگاهی انجام داد. قبل از خواب نیز فرد باید محیط خواب خود را گرم کند. در صورت داشتن اضافه وزن، کاهش وزن می‌تواند تأثیر بسیار زیادی داشته باشد.

در صورتی که با مواد گفته شده فرد بهبود نیابد می‌تواند با استفاده از زانوبندها یا سایر باندهای مخصوص زانو ناحیه مورد نظر را ببند. ماساژ درمانی، آب درمانی، فیزیوتراپی، داروهای کورتیزون، ورزش‌های کششی نیز در کاهش درد و التهاب صبحگاهی کمک کننده هستند.

درمان خانگی ورم پشت زانو

یکی از بیماری‌هایی که در محل زانو می‌تواند اتفاق بیفتد کیست بیکر است. در این بیماری فرد دچار ورم در ناحیه پشت زانو می‌شود. اگر این عارضه به نحوه صحیح درمان نشود باعث می‌شود تا مشکلات زیادی برای فرد ایجاد شود. یکی از روش‌های درمانی که فرد می‌تواند در خانه از آن استفاده کند استراحت است.

معمولاً برای درمان خشکی زانو نیز پزشکان برای بیماران خود استراحت تجویز می‌کنند. در این حالت فشار زیادی به زانو وارد نمی‌شود و علائم این عارضه‌ها کاهش می‌یابند. موضوع بعد کمپرس یخ است زمانی که افراد دچار تورم و التهاب می‌شوند می‌توانند با استفاده از کمپرس یخ در طول روز این علائم را کاهش دهند.

با استفاده از باند آیا زانو بند طبی می‌توان درد را کاهش داد. در واقع زانوبند باعث می‌شود تا ناحیه مورد نظر به‌صورت ثابت نگه داشته شود. بالا نگه داشتن پا در حین خواب باعث می‌شود که عمل بازگشت خون به قلب به نحو صحیح انجام شود و تورم در ناحیه مفصل کاهش یابد.

یکی دیگر از روش‌های درمانی که افراد می‌توانند از آن برای کاهش علائم این عارضه و درمان خشکی زانو استفاده کنند، ورزش‌های خانگی است. معمولاً پزشکان نحوه انجام این حرکات ورزشی را به افراد توضیح می‌دهند.

مراجعه به پزشک

برای درمان خشکی زانو افراد باید به بهترین متخصص آرتروسکوپی مراجعه کنند. همچنین متخصص ارتوپد در تهران و سایر شهرها می‌تواند این عارضه را تشخیص دهد. بسته به میزان شدت این بیماری پزشک می‌تواند روش‌های درمانی مختلفی را تجویز کند. در صورتی که خشکی زانو شدید باشد برای درمان آرتروسکوپی زانو پیشنهاد می‌شود.

در موارد خفیف‌تر می‌توان با برخی از قرص‌ها علائم این بیماری را کاهش داد. قرصی که برای زانو درد تجویز می‌شود زیاد می‌باشد. یکی از این داروها گاباپنتین است. این دارو درد را کاهش می‌دهد و با جایگزین کردن پیغام ارسال شده از عصب به راحتی می‌تواند درد عارضه را کاهش دهد.

ایبوپروفن قرص ضد التهابی و غیر استروئیدی می‌باشد و به راحتی می‌توان آن را از داروخانه‌ها تهیه کرد، اما مصرف بیش از حد آن توصیه نمی‌شود. قرص سلوکسیب به‌عنوان مسکن برای درد زانو بکار برده می‌شود. زمانی که عضلات رگ به رگ می‌شوند تأثیر زیادی دارد.

ناپروکسن، مفنامیک اسید، ایندومتاسین و ملوکسیکام از جمله داروهایی هستند که برای کاهش درد و التهاب تجویز می‌شوند. در این مطلب سعی کردیم در رابطه با روش‌هایی که به درمان خشکی زانو کمک می‌کنند صحبت کنیم.

زمانی که در ناحیه زانو تورم یا درد را تجربه کردید حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک پس از تشخیص بیماری و شدت آن روش‌های درمانی مختلفی را تجویز می‌کند. یکی از این روش‌های درمانی که در خانه نیز می‌توان آن را انجام داد ورزش است. با تغییر تغذیه نیز می‌توان از شدت علائم این بیماری کاست. دکتر فرشید راعی متخصص آرتروسکوپی در تهران در کنار شماست تا دوباره به دوران سلامتی بازگردید.