عواملی که‌‌باعث زانو درد می شوند، و درمان آن

شایع‌ترین عوامل بروز زانو درد کدامند؟

زانو یکی از مهم‌ترین بخش های بدن انسان بوده و در حرکت و تحرک عضلات نقش مهمی را ایفا می‌کند. این بخش مهم نیز به علت‌های مختلفی ممکن ‌است دچار درد شود و حرکت بدن‌ را مختل کند. درد زانو بسیار آزاردهنده بوده و در کوتاه ترین زمان در حرکات مفصل مشکلاتی را ایجاد می‌نماید. درد زانو می‌تواند در هر سنی رخ دهد و حتی گاها برخی جوانان نیز دچار آن می‌شوند. این عارضه ممکن‌ است به علت‌های مختلفی رخ دهد. در زیر شایع‌ترین عوامل بروز زانو درد را نام برده‌ایم:

• آسیب دیدگی زانو

گاهی به علت ورزش های سنگین یا پیچ خوردن زانو، یا ضربه خوردن آن، بیمار دچار درد در این ناحیه می‌شود. درد زانو در این صورت بسیار شدید بوده و امکان شکستگی استخوان نیز وجود دارد.

• التهاب تاندون

از دیگر عوامل بروز درد زانو می‌توان به التهاب و ورم اشاره نمود. اگر بیمار به طور مداوم فعالیت‌هایی را در این قسمت تکرار کند، درصد بروز التهاب تاندون زانوی او بسیار افزایش می‌یابد. در نتیجه التهاب بافت تاندون نیز موجب بروز در زانو‌ خواهد گردید.

• آرتروز مفاصل

این مورد بیشتر در افراد بالای پنجاه سال دیده می‌شود. گاهی به علت های مختلف غضروف زانو‌ از بین می رود و استخوان‌های آن به یکدیگر ساییده می‌شوند. در نتیجه فرد به آرتروز مفاصل مبتلا و زانو درد شدیدی را احساس خواهد کرد.

• در رفتگی کشکک زانو

معمولا افرادی که تحرک زیادی در طول روز دارند، دچار در رفتگی کشکک زانو می‌شوند. اگر زانو‌پیج بخورد و یا به حالت غیرطبیعی خم‌ شود، کشکک از جای خود تکان خورده و به اصطلاح دچار در رفتگی می‌شود. در نتیجه ناحیه زانوی فرد دچار درد خواهد شد.

• انحراف زانو

انحراف زانو باعث ایجاد فرم غیر طبیعی در پاها می‌شود. در واقع افرادی دچار این عارضه هستند، معمولا پای پرانتزی یا ضربدری دارند. به همین علت کج و نافرم بودن استخوان پا در دراز مدت باعث ایجاد انحراف زانو خواهد گردید.

• اضافه وزن

اضافه وزن نیز از شایع‌ترین علت‌های بروز زانودرد می‌باشد. اضافه وزن باعث می‌شود که در هنگام راه رفتن، به استخوان و مفاصل زانو فشار زیادی وارد شود. در واقع استخوان زانو در این حالت قادر به تحمل وزن اضافه بدن نخواهد بود. به همین علت دچار درد شدیدی خواهد گردید.

زانو درد با چه علائمی همراه است؟

درد زانو که به علت‌های که فراوان رخ می‌دهد، معمولا با علائم دیگری نیز همراه خواهد بود. این علائم‌ در هر بیمار ممکن است متفاوت باشند. در زیر علائم درد زانو را شرح داده‌ایم لذا پیش از مراجعه به بهترین دکتر ارتوپد در تهران حتما علائم زانو درد خود را بشناسید:

• قرمز شدن پوست و‌گرم شدن آن

اولین علامت درد زانو قرمز‌ شدن پوست خواهد بود. پوست ناحیه زانو می‌تواند به علت آسیب دیدگی قرمز شده و‌ گرم‌ شود.

• شنیدن صدا

ناحیه زانو‌ در هنگام درد معمولا صدایی خواهد داشت. این صدا شبیه به شکستن قلنج استخوان‌ها می‌باشد. معمولا افرادی که به علت آرتروز یا در رفتگی کشکک دچار این عارضه می‌شوند، صدای استخوان زانوی خود را می‌شوند.

• تورم و کبودی

تورم و کبودی نیز از دیگر علائمی هستند که با زانو درد همراه خواهند بود. اگر آسیبی به استخوان زانو رسیده باشد، این قسمت مسلما کبود و متورم خواهد شد.

• ضعیف شدن زانو

زانو در صورتی که دچار درد شود، بسیار ضعیف گردیده و حرکت آن دشوار خواهد شد. این‌ به‌ گونه‌ای است که بیمار توان‌ حرکت‌ پاهای خود را نداشته و حتی قادر به صاف کردن زانو‌ نیز نخواهد بود.

بهترین روش‌های درمان زانو درد

خوشبختانه درد زانو امروزه با روش های مختلفی قابل درمان بوده، و پزشکان به چند شیوه متفاوت‌ این عارضه را بهبود می‌بخشند.‌ در زیر بهترین روش‌های درمان در زانو را نام برده‌ایم:

• لیزر درمانی

لیزر درمانی یکی از جدیدترین روش‌های بهبود درد زانو می‌باشد. در این روش پزشک‌ با استفاده از اشعه لیزر درد زانو را درمان‌ می‌کند. اشعه لیزر به پوست نفوذ کرده و وارد مفاصل زانو‌ می‌شود. سپس با گرمایی که ایجاد می‌کند، تا حد زیادی درد زانو را بهبود می‌بخشد.

• جراحی

اگر زانو درد به علت عواملی مثل آرتروز، شکستگی استخوان و مواردی از این قبیل رخ داده باشد، ممکن است پزشک از روش جراحی نیز برای تسکین آن استفاده کند. در این جراحی پزشک پوست ناحیه زانو را برش داده و علت ایجاد درد را برطرف می‌سازد. در نتیجه درد زانو کاهش یافته و یا به طور کامل درمان خواهد شد.

• انجام تمرین‌های حرکتی

اگر بیمار امکان‌ حرکت دادن زانوی خود را داشته باشد، ممکن است پزشک انجام تمرین‌های ورزشی را برای تسکین درد زانو توصیه نماید. انجام این حرکات ورزشی سبک‌ و آرام، باعث تقویت عضله شده و فشار ایجاد شده بر روی مفصل زانو را برطرف می‌سازد. در نتیجه زانو درد را تا حد زیادی درمان می‌کند.

• دارو درمانی

پزشکان برای بهبود در زانو از روش دارودرمانی نیز استفاده می‌کنند. در این‌ روش پزشک برخی داروهای مسکن را برای بیمار تجویز می‌کند، تا با مصرف آن‌ها درد زانوی او تا حد زیادی کاهش یابد.

• کاهش وزن

یکی دیگر از روش‌هایی که توسط پزشکان به منظور کاهش درد زانو توصیه می‌شود، کاهش وزن می‌باشد. بیمار باید طی چند ماه وزن خود را کاهش دهد، تا فشار ناشی از وزن او بر روی زانو برطرف شود. با کاهش وزن زانو درد کاملا برطرف می‌شود، اما شاید نیاز به دارو درمانی یا انجام جراحی نیز باشد.