مهمترین عوارض شکستگی کشکک زانو

همانطور که می‌دانید کشکک زانو مانند سپری است که از زانو در برابر حملات محافظت می‌کند همچنین به خاطر این که در جلوی زانو قرار گرفته است باید بیشتر مراقب باشیم.

شکستگی کشکک زانو انواع مختلفی دارد ممکن است از وسط نصف شود و یا به چند تکه دیگر تقسیم شود در برخی مواقع شکستگی از چند ناحیه اتفاق می‌افتد و اما در ادامه درمورد انواع شکستگی و همچنین مهمترین عوارض شکستگی کشکک زانو بیشتر توضیح خواهیم داد.

آناتومی کشکک زانو

مقابل زانو استخوان کوچکی به نام کشکک وجود دارد که این ناحیه محل اطلاق  دو استخوان به نام‌های فمور و تبیا است. وظیفه کشکک این است که از زانو در برابر حملات احتمالی محافظت کند همچنین در انتهای استخوان فمور و کشکک مایعی به نام آرتیکولار وجود دارد که نگذارد بین استخوان‌ها ساییدگی به وجود بیاید.

علت کجی کشکک زانو

علت شکستگی کشکک زانو

شکستگی کشکک زانو ممکن است در اثر اتفاق‌هایی مثل افتادن بر روی زانو و یا در تصادفات ماشینی برخورد با داشبورد ماشین رخ دهد همچنین ممکن است زمانی که عضله چهار‌سر ران انقباض پیدا می‌کند باعث جدا شدن کشکک زانو شود.

انواع شکستگی زانو

شکستی کشکک زانو انواع مختلفی دارد که ما در اینجا به توضیح چهار نوع از آن می‌پردازیم:

شکستگی ثابت :

در این نوع شکستگی ممکن است استخوان به چند تکه تبدیل شود اما در جای خود باقی می‌ماند فقط از یکدیگر فاصله پیدا می‌کنند. همچنین این تکه‌ها در هنگام بهبودی کامل فرد نیز در جای هود ثابت هستند.

شکستگی متحرک :

در شکستگی متحرک زانو از شکل صاف خود خارج شده و شکل ناهموار دارد و معمولا بخش صاف و سالم زانو نیز دچار ترک‌خوردگی می‌شود. این نوع از شکستگی نیاز به جراحی دارد تا بتواند دوباره تکه‌های شکسته را به هم متصل گرداند.

ترک‌خوردگی کشکک زانو :

در اینجا ممکن است استخوان به سا یا چند تکه تقسیم شود که با توجه به میزان و علت شکستگی در دو دیته پایدار و ناپایدار قرار می‌گیرد.

شکستگی باز :

این نوع از شکستگی بسیار خطرناک است زیرا استخوان شکسته از پوست  بیرون می‌زند و به بافت نرم آسیب می‌زند، گاهی اوقات باعث عفونت در محل شکستگی نیز می‌شود.

این نوع از شکستگی نیز باید جراحی شود و معمولا زمان زیادی نیاز دارد تا بهبودی کامل خود را بدست آورد.

علائم کشکک زانو

از مهم‌ترین علائم آن می‌توان درد و تروم زیاد در محل شکستگی اشاره کرد همچنین کبودی، ناتوانی در حرکت دادن پا و عدم توانایی در صاف  نگه داشتن پا نیز از علائم شایع دیگر آن می‌باشد.

عوارض

امکان این که بعد از عمل جراحی نیز عوارضی به همراه داشته باشد وجود دارد هرچند که عمل موفق آمیزی باشد در اینجا میخواهیم شما را با مهمترین عوارض  شکستگی کشکک زانو را آشنا کنیم.

آرتروز :

آرتروز ممکن است در اثر آسیب یا صدمه به زانو اتفاق بیفتد در این هنگام ممکن است بعد از عمل جراحی آسیب به غضروف‌ آرتیکولار داشتن درد زیاد را متحمل شوید، البته که بسیار نادر است.

همچنین ضعف در عضلات ، در چهارسر ران و همچنین ناتوانی در حرکت دادن پاها بعد از گذشت چند ماه.

درد زیاد :

البته که داشتن درد بعد از عمل طبیعی است اما در برخی مواقع ممکن است درد‌های مزمنی در اثر آرتروز، سفت شدن پا‌ها و یا ضعف عضلانی رخ دهد.

تشخیص

با مراجعه به متخصص ارتوپدی تشخیص می‌دهد که شکستگی اتفاق افتاده است یا نه. اما در بعضی اوقات که شدت شکستگی بالا است از روی پوست لبه‌های شکستگی معلوم می‌شود به ویژه که شکستگی همراه با دررفتگی باشد.

در این هنگام خونریزی ناشی از مفاصل شکسته، در یکجا جمع می‌شود و باعث درد و التهاب زیاد می‌شود اگر هم که حجم خونریزی بالا باشد دکتر دستور به تخلیه آن می‌کند.

علت صدادان زانو

درمان

یکی از انواع درمان‌ها جراحی است که با توجه به میزان شکستگی پزشک توصیه می‌کند که نیاز به جراحی دارد یا ندارد. اما جراحی انواع مختلفی دارد:

زمانی که شکستگی عرضی اتفاق می‌افتد از پیچ و سیم برای جا انداختن شکستگی استفاده می‌شود. این نوع درمان بیشتر زمانی که شکستگی نزدیک کشکک زانو است رخ می‌دهد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما اگر که شکستگی خرد شده اتفاق بیفتد معمولا این اتفاق زمانی می‌افتد که شخص با قدرت زیادی به زمین بخورد و استخوان به چند تکه تقسیم شود.

اما به خاطر ریز بودن استخوان‌ها نمی‌توان آن‌ها را دوباره بازسازی کرد برای همین پزشکان تکه‌های ریز را بر می‌دارند. و برای داشتن ثبات بیشتر از سیم و پیچ‌های مخصوص استفاده می‌شود.

در مواقعی که درد زیادی دارید می‌توانید از یخ یا قرص‌های آرامبخش برای تسکین درد استفاده کنید. در مواقع ضروری نیز می‌توانید از قرص‌های  اپیوئید مصرف کنید اما در توجه داشته باشید که این قرص‌ها اعتیاد آور هستند و بعد از آرام شدن درد‌ها باید مصرف آن قطع شود.

یکی دیگر از درمان‌ها توان‌بخشی است و به فرد کمک می‌کند تا در فعالیت و کار‌های روزانه را راحت‌تر انجام دهد و به خاطر این که در طول درمان زانو به مدت زیادی در یکجا ثابت شده امکان سفت شدن زانو وجود دارد.

پزشک در پروسه درمان سعی بر این دارد که دامنه حرکتی زانو را بهبود ببخشد، تقویت نیروی عضلانی، تحمل وزن را بالا ببرد و سفت شدن زانو را درمان کند.

سخن پایانی

زمان بهبودی هر فرد با میزان شکستگی و قدرت  و توان جسمی فرد همچنین به نوع درمان و مدت زمان دستور پزشک برای انجام فیزیوتراپی بستگی دارد.

به طور معمول بعد از گذشت سه تا شش ماه افراد قادر به کار‌های روزانه خود هستند و هرچه میزان شکستگی بالا باشد این زمان طولانی‌‌تر خواهد بود.

اما بعد از جراحی باید بیشتر از قبل از زانوی خود محافظت کنید و از انجام  کار‌هایی که به زانو فشار می‌آورد اجتناب کنید.