آیا درد زانو نشانه نقرس است ؟

آیا درد زانو نشانه نقرس است؟

آیا درد زانو نشانه نقرس است ؟

بیماری نقرس یک نوع از آرتریت است که ممکن است هر کسی دچار این بیماری شود. علائم بیماری نقرس با حملات ناگهانی و شدید درد، تورم، قرمزی و حساسیت با لمس شدن مفاصل می‌باشد.

ممکن است حالا این سوال برای شما پیش آید که آیا درد زانو نشانه نقرس است؟ در ادامه مطلب برای شما توضیح خواهیم داد.

علت بروز نقرس

هنگامی که کریستال‌های اورات در مفاصل جمع شده و باعث ملتهب شدن و درد شدیدی در مفاصل می‌شود،

و در صورتی که اسید اوریک در داخل بدن به مقدار زیادی برسد کریستال‌های ادراری نیز تشکیل می‌شود. همچنین اسید اوریک بعد از تجزیه کردن پورین تولید می‌شود.

اسید اوریک در غذا‌های خاصی مثل گوشت قرمز، جگر و غذا‌های دریایی یافت می‌شود، همچنین نوشیدنی‌های الکلی و به ویژه آبجو و نوشیدنی‌های شیرین شده با قند میوه هستند.

معمولا اسید اوریک در خون حل و از طریق کلیه‌ها به ادرار منتقل می‌شود. اما زمانی که اسید اوریک بیش از حد معمول تولید شود یا کلیه‌ها قادر به دفع آن نباشد، اسید اوریک تجمع یافته،  در مفصل یا در بافت اطراف آن باعث تشکیل بلور‌های تیز یا سوزن مانند می‌شود که درد و تورم التهاب به دنبال خواهد داشت.

علائم نقرس

زمانی که دچار حمله نقرس می‌شود ممکن است علائم آزار دهنده برای شما داشته باشید. علائم نقرس معمولا ناگهانی و در طی چند ساعت شدت می‌گیرد.

علائم نقرس معمولا در شب شدت پیدا می‌کند زیرا که دمای بدن در شب کمتر از صبح است و مفصل‌ها گرم، متورم و قرمز می‌شوند و در بیشتر اوقات درد بسیار شدیدی دارند.

نشانه‌های حمله‌ی نقرس ممکن است در برخی از افراد باعث بروز تب شود که اگر رسیدگی نشود و اقدام به درمان نکنند، درد ناشی از نقرس چند هفته به درازا خواهد کشید.

معمولا در حمله‌ی نقرس پوست اطراف مفصل درخشندگی خود را از دست می‌دهد و برخی برآمدگی‌های کوچک در پوست ایجاد شود.

نقرس زانو

و حالا سوال این که آیا درد زانو نشانه نقرس است؟ میتواند درست باشد. ورم، خشکی، قرمزی و درد شدید مفصل از شایع‌ترین علائم نقرس زانو هستند.

برخی افراد نیز از خارش پوست رنج می‌برند و ممکن است با کوچکترین لمس مفاصل درد غیر قابل توجهی را متحمل شوند.

خوشبختانه علائم نقرس زانو پایدار و طولانی نیست و در بیشتر اوقات بعد از گذشت چند ساعت روند کاهشی دارد. حتی ممکن است قطع کامل درد چند روز طول بکشد.

علائم نقرس حالت رفت و برگشتی دارند. جالب است بدانید که این بیماری  نقرس چند مفصل را به طور همزمان تحت تاثیر قرار نمی‌دهد، در موارد کمیاب ممکن است این اتفاق بیفتد.

تشخیص نقرس زانو

تشخیص نقرس زانو زیاد سخت نخواهد بود و معمولا با مراجعه به پزشک معالج تشخیص داده می‌شود در ادامه مطلب شما را با انواع روش‌های تشخیص نقرس زانو آشنا خواهیم کرد.

آزمایش اسید اوریک

پزشک متخصص روماتولوژی پس از معاینه کردن فیزیکی، بررسی علائم و گرفتن شرح حال برای ارزیابی سطح اوره، آزمایش Uric Acid را تجویز می‌کند.

برای انجام این تست به نمونه خون، ادرار یا مایعات بدن مانند مایع مفصلی نیاز است. آزمایش خون اسید اوریک نیازی به ناشتا بودن ندارد.

آزمایش مایع مفاصل

در این آزمایش مایع مفصلی، مایع سینوویال از زانو  بیرون کشیده می‌شود. وظیفه این ماده روان کردن مفاصل است. التهاب شدن مفصل باعث می‌شود که سیستم ایمنی  افزایش پیدا کند، به این خاطر است که نقرس در زانو باعث تورم می‌شود.

برای انجام نمونه‌برداری سوزن سرنگ را به داخل  مفصل زانو هدایت می‌کند و مقدار مورد نیاز  از مایع را بیرون می‌کشد و به آزمایشگاه ارسال می‌کند. در بررسی‌های آزمایشگاهی وجود کریستال در مایع مفصلی را تایید یا رد می‌شود.

آزمایش تصویر برداری

آزمایشات تصویربرداری مانند سونوگرافی، MRI و سی‌تی اسکن نیز می‌توانند با ارائه تصاویر اندام‌های داخلی بدن در تشخیص و درمان این بیماری به پزشک کمک کنند.

درمان نقرس زانو چگونه است؟

برای درمان نقرس زانو باید روش‌هایی استفاده کنید که بتواند سطح اسید اوریک را پایین بیاورد در اینجا انواع روش سنتی و غیر سنتی را برای شما توضیح خواهیم داد.

درمان خانگی نقرس زانو

۱- کمپرس سرد با کاهش دادن جریان خون، تورم و درد را کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید نباید از آن به طور متوالی و طولانی مدت استفاده نمایید.

روزانه حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی مفصل

۲- هنگام خوابیدن یا دراز کشیدن، چند بالش زیر پای خود قرار دهید تا در ارتفاع بالاتری از قفسه سینه قرار بگیرند.

۳- بهتر است برای کاهش درد از داروهای مسکن بدون نسخه پزشک استفاده کنید.

۴- از ورزش مناسب برای درمان نقرس زانو استفاده کنید.

دارو‌های نقرس زانو

داروهای ضد التهاب غیر استروئید  NSAIDs

این قرص همانند ناپروکسین باعث کاهش درد می‌شوند. اما توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد آن بیماری‌‌های گوارشی مثل خونریزی معده را به همراه دارد.

داروهای کورتیکواستروئید (مانند پردنیزون)

این دارودر کاهش التهاب بیماری‌هایی مانند آرتروز و نقرس کاربرد دارند همچنین باعث کاهش درد نیز می‌شود.

کلشی سین

اگر که شدت درد شما زیاد باشد  پزشک متخصص با توجه به شدت بیماری و وضعیت سلامتی عمومی شما، آن را تجویز کند. این داروبرای درمان نقرس   نمی‌باشد، ولی می‌تواند از حملات احتمالی نقرس جلوگیری کند.

تزریق مفصلی کورتیزون

از دیگر روش‌های درمان نقرس تزریق مفصلی کوزتیزون است که به طور قابل توجهی باعث کاهش درد و التهاب ناشی از نقرس می‌شود.

کورتیزون نوعی داروی کورتونی است که به طور مستقیم به مفصلی که دچار نقرس شده است تزریق می‌شود به همین دلیل تاثیر بسیار زیادی نسبت به دیگر روش‌ها دارد.

روش‌هایی برای پیشگیری از نقرس

• کنترل کردن مصرف گوشت

• به اندازه کافی اب بنوشید (روزانه هشت لیوان آب)

• ورزش منظم روزانه

• اگر که به بیماری‌های کلیوی دچار هستید آزمایش چکاپ را در زمان‌های مشخص شده انجام دهید.

رژیم غذایی نقرس زانو

تا اینجا مطلب با انواع روش‌های پیشگیری آشنا شدیم در اینجا میخواهیم شما را  با انواع رژیم غذایی آشنا کنیم و بررسی کنیم که چه غذایی برای نقرس مناسب و مضر است.

غذا‌هایی که باید در رژیم غذایی نقرس باشد

حبوبات

چای سیاه و سبز

روغن‌های گیاهی مانند زیتون و نارگیل

تخم مرغ

سبزیجات

میوه‌ها

غلات کامل

لبنیات کم‌چرب

مرغ

مغزها

غذا‌هایی که باید در رژیم غذایی نقرس نباشد

گوشت قرمز

جگر، مغز، دل و قلوه

غذاهای دریایی مانند ماهی تن، قزل‌آلا و ساردین.

نوشابه‌های صنعتی و حاوی  الکلی

غذاهای فرآوری شده مثل سوسیس، کالباس و ژامبون

کربوهیدرات‌های تصفیه شده مثل ماکارانی، نان سفید، کیک

سخن آخر

نقرس بیماری است که می‌توان با انجام روش‌های گفته شده آن را کنترل کرد. باید سعی کنید در هنگام این بیماری رژیم غذایی مناسب داشته باشید و ورزش منظم انجام دهید تا از طولانی شدن این بیماری جلوگیری کند. همچنین تا انتهای درمان از پزشک متخصص کمک بگیرید.