ترمیم پارگی روتاتور کاف توسط آرتروسکوپ

ترمیم پارگی تاندون روتاتور کاف

پارگی تاندون روتاتور کاف از مواردی است که برای ورزشکاران و افراد عادی پیش می‌آید. این آسیب در اثر حوادث به‌طور ناگهانی، افتادن شدید روی ناحیه شانه دست و… رخ می‌دهد. امروزه روش‌های مختلفی برای درمان پارگی تاندون روتاتور کاف در دسترس بیماران است. در ابتدای امر می‌توان با استراحت، دارو درمانی، کمپرس سرد و گرم، ماساژ، حرکات ورزشی مناسب و… درد و التهابات را مهار کرد تا به‌مرور آسیب این ناحیه درمان گردد. اما اگر روش‌های فوق کمکی به بهبود پارگی و آسیب تاندون روتاتور کاف نکرد، زمان انجام عمل جراحی فرامی‌رسد. با انجام عمل جراحی روتاتور کاف محل آسیب‌دیده با دقت بیشتری مورد درمان و ترمیم قرار می‌گیرد و مشکلات به‌وجود‌آمده کامل رفع می‌گردد.

در بسیاری از موارد آسیب به‌طور کامل نبوده و درد و التهاب آن خفیف است و با طی‌کردن دوره استراحت یا فیزیوتراپی برطرف می‌گردد. اما اگر این درد‌های خفیف درمان نشده و مدت زمان طولانی با بیمار همراه باشد می‌تواند زمینه پارگی و مشکلات بیشتر در این ناحیه را فراهم کند. در این زمان است که با آزمایش و شناسایی دقیق عارضه توسط پزشک، مقدمات جراحی فراهم می‌شود. جراحی و ترمیم تاندون روتاتور کاف می‌تواند به‌خوبی این تاندون را به شرایط آرمانی بازگرداند. بعد از ترمیم، این تاندون‌ها به‌خوبی به فعالیت‌های عادی باز خواهند گشت.

روش جراحی به دو صورت کلی باز و بسته صورت می‌گیرد. در عمل جراحی باز، بافت‌ها شکافته شده و مورد ترمیم قرار می‌گیرد. اما روشی نوین در سال‌های اخیر به‌وجود آمده است که عملی تهاجمی نبوده و به‌صورت راحت‌تر این کار انجام می‌شود. این روش مدرن کمک بسیار زیادی به تشخیص درست و درمان صحیح کرده است. ازآنجاکه عوارض و دوره درمان کمتری نیز دارد از روش‌های محبوب نزد بیمار و پزشکان به‌حساب می‌آید.

آرتروسکوپی چیست؟

بهتر است راجع به آرتروسکوپی شانه بیشتر بدانیم. در این روش با ایجاد شکاف‌های کوچک در ناحیه بدن و منطقه آسیب‌دیده، ابزارهای کوچک و مینیاتوری وارد منطقه آسیب‌دیده می‌شود. این وسایل پیشرفته مجهز به دوربین هستند و تصاویر لحظه‌ای از داخل بدن روی مانیتور مشاهده می‌گردد. پزشک معالج با دقت فراوان می‌تواند نوع آسیب و منطقه مورد نظر را شناسایی کند و می‌تواند تصور صحیح‌تری از شدت پارگی و آسیب‌دیدگی داشته باشد. با دسترسی به اطلاعات دقیق و مفید می‌توان بهتر نسبت به عمل و درمان ناحیه آسیب‌دیده اقدام کرد. آرتروسکوپ شبیه یک لوله توخالی است که حدوداً اندازه یک نی نوشیدنی قطر دارد. در انتهای این لوله فلزی، دوربین فیلمبرداری قرار گرفته و همچنین درون لوله تعداد زیادی عدسی قرار داده شده است تا تصاویر انتقال پیدا کند.

دستگاه آرتروسکوپ توسط پزشک متخصص از قسمت جلوی شانه با ایجاد چند شکاف میلیمتری وارد مفصل می‌گردد. این دستگاه یک منبع نوری قوی دارد که امکان دیدن را میسر می‌کند.

پس از تشخیص عارضه، توسط شکافی دیگر ابزار جراحی به درون ناحیه مزبور فرستاده می‌شود که از طریق آن اقدام به جراحی ضایعات درون مفصل می‌گردد. البته باید به این نکته توجه کرد که پزشک متخصص باید توانایی و تبحر کافی در انجام عمل با این دستگاه را داشته باشد. کنترل صحیح ابزارآلات دستگاه می‌تواند عمل موفقیت‌آمیز به همراه داشته باشد. پس، رفتن نزد بهترین دکتر جراح آرتروسکوپ امری ضروری به‌نظر می‌رسد. دکتر فرشید راعی متخصص آرتروسکوپی در تهران در عمل جراحی آرتروسکوپی شانه تبحر بالایی داشته و شما با خیال راحت می‌توانید این عمل را انجام دهید.

ترمیم پارگی روتاتور کاف

انجام عمل تاندون روتاتور کاف با آرتروسکوپی

قسمت‌های پاره‌شده و اضافه تاندون گاهاً باعث گیرکردن شانه در زمان حرکت می‌شود. می‌توان قسمت‌های پاره‌شده را از این ناحیه خارج کرد تا درد و التهابات کاهش یابد. اگر امکان ترمیم پارگی تاندون روتاتور کاف پاره‌شده وجود داشته باشد با استفاده از نخ‌های بخیه جراحی و پیچ‌های مخصوص این ترمیم انجام می‌پذیرد. ممکن است قسمتی از آکرومیون تراشیده گردد یا برداشته شود. این کار به این دلیل انجام می‌شود که فضا برای حرکت تاندون روتاتور کاف افزایش یابد و محدودیت‌های حرکتی به‌وجود‌آمده برطرف گردد. یکی از مشکلات اصلی در این عارضه، کم‌شدن دامنه حرکتی است که با این فرآیند برطرف می‌گردد.

در بیشتر مواقع انجام این عمل موفقیت‌آمیز بوده و عوارض بعد از عمل اندکی برای بیمار خواهد داشت. به دلیل غیرتهاجمی‌بودن، شاهد خونریزی، بخیه، التهاب و… کمتر خواهیم بود. بیمار بعد از عمل دوران نقاهت بی‌عوارض‌تری را می‌گذراند و سریع‌تر می‌تواند به شرایط ایده‌آل زمان سلامتی برسد. البته در بعضی از موارد جراحی پارگی تاندون روتاتور کاف به‌صورت هیبریدی نیز انجام می‌پذیرد. این روش ترکیبی از عمل جراحی آرتروسکوپی و عمل باز است که به‌طور همزمان صورت می‌پذیرد. در شرایط خاص این عمل نیمه باز کمک بیشتری به بهبود سریع منطقه آسیب‌دیده خواهد کرد.

همیشه با اعتماد به پزشک معتمد و متخصص می‌توان بهترین روش عمل را انتخاب و تجربه کرد. دکتر متخصص با بررسی شرایط و تصاویر عضو بیمار، بهترین تصمیم را خواهد گرفت.

با مراجعه به دکتر فرشید راعی متخصص ارتوپد در تهران و استفاده از تجربیات علمی و عملی وی، درمانی مطمئن و باکیفیت را تجربه خواهید کرد. با مشاوره و ویزیت می‌توانید با خیال آسوده برای سلامتی خود برنامه‌ریزی کنید.