بهترین درمان برای انحنای ستون فقرات

ستون فقرات افراد در حالت نرمال خود دارای یک منحنی در در قسمت پایین کمر رو به داخل است. اما هنگامی که ستون فقرات به سمت راست یا چپ انحنا پیدا کند دیگر در حالت عادی خود قرار نمیگیرد.

این وضعیت انحنا پیدا کردن را انحراف ستون فقرات یا اسکولیوز شناخته می‌شود. در اکثر اوقات میتواند خوش‌خیم باشد و با تشخیص به موقع و مراجعه به پزشک قابل درمان است.

انحراف ستون فقرات افراد بیشتر به شکل C یا به شکل S می‌باشد.

انواع انحراف ستون فقرات یا اسکولیوز

علائم اسکولیوز متفاوت و زیاد است و تنوع آن می‌تواند به علت به وجود آن باشد. این بیماری چند نوع  دارد که عمدتاً با توجه سن افراد و علت به وجود آمدن آن دسته‌بندی می‌شوند. در ادامه مطلب با انواع مختلف انحراف ستون فقرات آشنا خواهیم شد.

انحراف مادرزادی ستون فقرات

ممکن است گاهی اوقات این انحراف در زمان تولد نوزاد شکل بگیرد که امکان این را دارد این شکل گیری نامناسب مربوط به قبل تولد باشد در این مواقع امکان این را دارد که بعضی از مهره‌های ستون فقرات نوزاد شکل  درست را نگرفته باشد و به شکل دیگری باشد و یا پل‌های استخوانی غیرعادی بین مهره‌ها وجود داشته باشد. انحراف مادرزادی  بیشتر در پسر بچه‌ها دیده می‌شود.

انحراف ستون فقرات ایدیوپاتیک

انحراف ایدیوپاتیک ستون فقرات، شایع‌ترین است. خوب است بدانید این نوع از انحراف معمولا برای آن دسته‌ای از افراد که به‌طور ناگهانی در فرد بروز میدهد به‌وجود می‌آید و دلیل مشخصی ندارد و معمولا در سنین ۱۱ تا ۱۶ در دختران دیده می‌شود.

انحراف ستون فقرات عصبی عضلانی

انحراف عصبی عضلانی ممکن بر اثر هر اتفاقی که بر روی سیستم عصبی می‌افتد به وجود آید. به‌طورمثال، در صورتی‌ که افراد دچار مشکلاتی مانند فلج مغزی، اختلالات دماغی، دیستروفی (همان تحلیل عضلانی) و یا بیماری‌هایی مربوط  با ناهنجاری‌هایی در بافت پیوندی مانند سندروم مارفان باشند، بیشتر در معرض انحراف ستون فقرات  عصبی عضلانی قرار می‌گیرد.

انحراف ستون فقرات بزرگسالان

این نوع از انحراف ستون فقرات در افراد بالای ۱۸ سال بروز می‌دهند و در اکثر اوقات به دلیل عوامل ژنتیکی یا پیری ستون فقرات رخ می‌دهد.

تشخیص ستون فقرات

با معاینه فیزیکی توسط پزشک معالج میتوان تشخیص داد. هیچ علائمی ندارد مگر اینکه با شدت یافتن انحراف ستون فقرات این علائم در فرد دیده شود:

• غیر عادی بودن و ناهماهنگی لگن و یا شانه

• تغییرجهت قفسه سینه

• درد مبهم در اطراف ستون فقرات

• بروز مشکلات تنفسی

• ناموزون بودن شانه‌ها

درمان قطعی انحراف ستون فقرات

زمانی که دچار انحراف ستون فقرات شدید توصیه می‌کنیم که آن را نادیده نگیرید و بهتر هرچه سریع‌تر برای بهبود آن اقدام کنید.

اگرکه انحراف شما خفیف است میتوان با روش‌های ساده آن را کنترل کرد اما اگر دلیل انحراف ستون فقرات شما از دیگر قسمت‌های بدن باشد نیاز به معاینه پزشک دارید تا مشکل شما حل شود.

در این موارد پزشک معالج معمولا با روش‌های غیر تهاجمی انحراف ستون فقرات را کنترل می‌کند این روش‌ها عبارتند از:

• کشش درست و مناسب باعث تنظیم ستون فقرات می‌شود، انجام درمان‌های کشش مکانیکی یا تراکشن و تنظیمات کایروپراکتیک

• استفاده از تحریکات الکتریکی و ماساژ دادن برای شل کردن عضلات

• تغییر در سبک زندگی به منظور افزایش محکم‌تر شدن کمر و در آخر پشتیبانی و نگهداری از ستون فقرات

انواع روش‌های درمان انحراف ستون فقرات

درمان انحراف ستون فقرات در افرادی که  بزرگسال هستند با شدت یافتن علائم مشخص ‌شده و با مراقبت‌های دوره‌ درمانی آغاز می‌شود.

بدون در نظر گرفتن  شرایط بسیار جدی مانند صدمات عصبی، این مراقبتهای درمانی به مدت ۳ الی ۶ ماه قبل از انجام جراحی ادامه خواهد داشت.

خود مراقبتی

قسمت پایین کمر (انحنای کمر) بخش‌عمده وزن شما را تحمل می‌کند بنابراین بهتر است در طرز ایستادن خود را اصلاح کنید وستون فقرات را صاف نگه دارید.

همچنین بهتر است در نشستن، ایستادن و خوابیدن خود تجدید نظر کنید البته طرز حرکت دادن اجسام و خم و راست شدن را نیز بیاموزد.

جالب است بدانید که مصرف نکردن دخانیات و کاهش دادن وزن ( در صورت داشتن اضافه وزن ) می‌تواند تا حد معمول علائم انحراف ستون فقرات را کاهش دهد.

بریس

استفاده از بریس ( یا ارتز ) معمولا برای اسکولیوز دوران کودکی استفاده می‌شود ولی برای انحراف ستون فقرات در بزرگسالی کاربردی ندارد. بریس مناسب کاهش درد در کوتاه مدت است ولی همچنین عضلات را تضعیف نموده و در آخر به درد بیشتر کمر منجر می‌شود.

فیزیوتراپی

یکی از بهترین درمان برای ستون فقرات فیزیوتراپی است که به شکل‌های متفاوتی برای اهداف درمان ناهنجاری‌ها وجود دارد که عبارتند از:

• دقت داشتن بر عملکرد تنفسی

• تمرین‌های تصویر آینه‌ای برای تعادل برقرار کردن

• تنظیم کردن حالات بدون انحراف در فعالیت‌های عادی روزانه

• انجام حرکات غیراختیاری برای حفظ مغز و ماهیچه‌های بدن

شاک‌ویو

امواج درمانی یا شاک‌ویو بهترین درمان برای انحراف ستون فقرات است. شاک ویو از نوع موج صوتی می‌باشد که با وارد کردن انرژی بالا به نقاطی که درد دارد و بافت عضلانی اسکلتی آن زیاد مشکل حادی ندارد، می‌کند. انرژی وارد شده روند بازسازی و ترمیمی استخوان، تاندون‌ها و دیگری بافت‌های نرم را سریع‌تر می‌کند.

از ویژگی‌های منحصربه‌فرد شاک‌ویو که آن را در دسته‌بندی بهترین درمان برای ستون فقرات قرار می‌دهد می‌توان به تغییر ناگهانی فشار، دامنه بالا و غیردوره‌ای بودن آن اشاره کرد. انرژی جنبشی پرتاب‌شده‌ توسط هوای فشرده ایجاد می‌شود و به فرستنده نوک دستگاه و بعد از آن به بافت منتقل می‌شود.

شاک‌ویو بسیار موثر و سریع است به طوری که شما بعد از یک یا دو جلسه آثار آن را بر روی بدن خود می‌بینید همچنین می‌تواند درد را نیز از بین ببرد و حرکات کامل را بازیابی کند و اعتماد به نفس شما را بالا ببرد.

تزریق

تزریق استروئید اپیدورال

این روشِ کم تهاجمی شامل تزریق کورتیکواستروئید و داروی بی حسی به فضای اطراف اپیدورال ستون فقرات و کمتر شدن تورم اعصاب نخاعی است. با وجود اینکه نتایج موقتی خواهد بود، بسیاری از بیماران تسکینی بعد از ESI تجربه می‌کند.

تزریق فاست

این روشِ کم تهاجمی شامل تزریق کورتیکواستروئید و بی حسی به درون مفاصل فاست رنجور می‌باشد.

تمرین

تمرین روزانه منظم یکی از موثر ترین روش درمان برای بهبود انحراف ستون فقرات شماست. شما می‌توانید با کمک خواستن از فیزیوتراپ‌ها روش صحیح انجام تمرین‌های ورزشی را یاد و انجام دهید.

تمرین کششی با توپ

برروی تشک  روی زانوهایتان قرار گرفته؛ توپ تمرینی نسبتاً بزرگی را در کنار لگنتان و در جهت مقابل انحرافتان قرار دهید. خود را روی توپ بیاندازید به شکلی روی آن قرار بگیرید که توپ در بین لگن و پایین قفسه دنده‌تان قرار بگیرد. با پاها و دست پایینی‌تان تعادل خود را به هنگام کشش دست بالایی حفظ نمایید تا کشش بیشتری بتوانید ایجاد نمایید. این حرکت را روزانه ۲۰ دقیقه انجام دهید.

کشیدگی توسط حوله

یک حوله را به دور یک لوله پلاستیکی بپیچانید و آن را عمود بر تشک تمرین قرار دهید. طوری بر روی آن دراز بکشید که عمود بر محور بدنتان قرار بگیرد. باید در فضایی بین لگن و پایین قفسه دنده‌تان قرار بگیرد. پای بالا خود را باید صاف باشد و پای پایینی باید از زانو خم و به سمت پشت قرار بگیرد. دست بالایی را تا جایی بکشید که زمین را لمس کند. به همین حالت به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه باقی بمانید و این حرکت را ۲ الی ۳ بار تکرار کنید.

سخن پایانی

انحراف ستون فقرات ممکن است در همه افراد در هر سنی به‌خصوص در بزرگسالان و میانسالان رخ بدهد. همچنین متوجه شدید که امکان این را دارد که در برخی بدون هیچ دلیل مشخصی رخ بدهد، توصیه ما این است که هنگامی که متوجه علائم آن شدید سریع به پزشک معالج خود مراجعه کنید. همچنین از ورزش روزانه و رژیم غذایی مناسب خود غافل نشوید.