درمان گردن درد حاد

گردن درد حاد، دردی ناگهانی و شدید است که می‌تواند به شانه، دست و سر نیز منتشر شود. این مشکل به صورت ناگهانی ایجاد می‌شود و می‌تواند در اثر بد خوابیدن و یا حتی با چرخش شدید و ناگهانی سر و ایجاد فشار زیاد به گردن ایجاد شود. در ادامه به بررسی عوامل و نیز درمان‌های گردن درد حاد می‌پردازیم.

علت گردن درد حاد چیست؟

گردن درد حاد واژه‌ای است که معمولاً برای دردهای گردنی که کمتر از ۶ هفته از ایجاد آن می‌گذرد، استفاده می‌شود. گردن درد حاد اغلب به عنوان درد زمانی که سر ثابت است توصیف می‌شود. گردن درد حاد می‌تواند در اثر یک حادثه خاص رخ دهد. ممکن است به صورت ناگهانی از یک اتفاق ساده مثل چرخش سریع و ناگهانی گردن و یا خوابیدن در وضعیت نامناسب رخ دهد. البته ممکن است که آسیب جدی‌تری وجود داشته باشد. آسیب‌هایی مثل ضربه به سر و گردن در اثر اتفاقاتی مثل تصادف، خم شدن گردن کنار استخر و یا سقوط از دوچرخه وجود داشته باشد. در اثر حادثه یا فعالیت ناگهانی ممکن است که مفاصل و رباط‌های گردن دچار کشیدگی و درد شوند. ماهیچه‌ها معمولاً برای محدود کردن حرکت واکنش نشان می‌دهند و ممکن است که آن‌ها هم دردناک شوند. به طور کلی عوامل زیر باعث ایجاد گردن درد حاد می‌شود:

• آسیب یا تروما: آسیب ورزشی، آسیب شلاقی و یا افتادن می‌تواند باعث کشیدگی و آسیب رباط‌ها و عضلات شود. همچنین ممکن است که شکستگی در گردن رخ دهد.

• فتق دیسک

• فشرده شدن عصب نخاعی حین خروج از کانال

توجه: در موارد نادر گردن درد حاد ممکن است که علت پزشکی بسیار جدی داشته باشد. مثلاً دردی که در جلوی گردن احساس می‌شود ممکن است منشأ آن قلب باشد. همچنین شروع و تشدید سریع درد بالای گردن همراه با سردرد بسیار شدید و غیر معمول می‌تواند نشان‌دهنده مشکل در شریان‌های گردن باشد که بسیار جدی است و نیازمند توجه پزشکی سریع می‌باشد.

علائم گردن درد حاد چیست؟

گردن درد حاد به صورت درد زمانی که سر ثابت است، توصیف می‌شود. حرکات گردن اغلب کاهش پیدا می‌کند و در برخی شرایط مثل چرخش سریع گردن و یا نگاه کردن به بالا ممکن است درد تشدید شود. گردن درد حاد می‌تواند از شدت خفیف تا متوسط متغیر باشد. گردن معمولاً به لمس حساس است و خوابیدن می‌تواند ناراحت‌کننده باشد. دیگر علائم شامل:

• سفتی و درد عضله گردن

• سوزن سوزن شدن

• درد، گزگز و بی‌حسی اگر عصب درگیر شده باشد.

توجه: در صورت مشاهده علائم زیر مراقبت فوری پزشکی لازم است:

• در صورت فشردگی شدید علائمی مثل بی‌حسی و سوزن سوزن شدن بازو و پا و از دست دادن کنترل مثانه یا روده ممکن است دیده شود.

• گردن درد همراه با تب، سردرد شدید و حالت تهوع می‌تواند نشان‌دهنده عفونت یا خونریزی مغزی باشد.

• اگر گردن به‌قدری سفت است که نمی‌توان با چانه سینه را لمس کرد هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

روش‌های تشخیص گردن درد حاد

برخی از این روش‌ها شامل:

• معاینه بالینی گردن توسط فیزیوتراپیست یا پزشک برای شناسایی علت احتمالی درد

• X-rayمعمولاً لازم نیست مگر برای بررسی وجود شکستگی استفاده شود.

• سی تی اسکن: برای بررسی کانال مهره‌ها

شایع‌ترین عوامل بروز دیسک گردن

روش‌های درمان گردن درد حاد

در ادامه به بررسی روش‌های مختلف درمان گردن درد حاد از روش‌های ساده تا روش‌های پیشترفته‌تر می‌پردازیم.

• درمان در منزل: خود مدیریتی خوب در خانه به اطمینان از بهبود سریع کمک می‌کند. استفاده از کمپرس سرما و گرما نیز مفید است. مهم است که فعالیت‌های خود را محدود به فعالیت‌هایی کنید که گردن درد شما را تشدید نمی‌کند. اما به طور کلی لازم است که فعال بمانید. از حالت‌های خمیده گردن که درد را تشدید می‌کند پرهیز کنید. تمرینات مداوم و ملایم برای اطمینان از کار دوباره عضلات را می‌توان شروع کرد که البته به کاهش درد نیز کمک می‌کند.

• درمان با دارو: استفاده از مسکن‌های غیر استروئیدی و ضد التهاب‌ها برای کاهش درد و بهبود گردن درد حاد نیز مفید است. از جمله این دارو‌ها می‌توان به ناپروکسن و پیروکسیکام اشاره نمود. البته در صورت ابتلا به زخم معده و مشکلات گوارشی لازم است که در مصرف این دسته دارویی دقت شود و در صورت نیاز با پزشک مشورت شود.

• تزریق کورتیزون: تزریق کورتیزون با کاهش التهاب اطراف یک مفصل، درد ناشی ازالتهاب آن را بهبود می‌دهد و بنابراین برای درمان گردن درد حاد در مراحل ابتدایی می‌تواند مفید واقع شود.

• فیزیاتری: فیزیاتری یک درمان بهداشتی است که بر تشخیص و درمان بسیاری از بیماری‌های ارتوپدی با روش غیرجراحی دلالت دارد. در حالی که گردن درد یک دلیل متداول برای مشورت با یک فیزیاتر است، سایر موارد شامل: کمردرد، آرتریت، تاندونیت، آسیب‌های روتاتور کاف، تنگی کانال نخاعی، فتق دیسک و… بسته به نوع و شدت گردن درد حاد نوع درمان نیز متفاوت است. برخی از درمان‌ها شامل تزریق به مفصل، درمان نقطه ماشه‌ای، مکمل، بلوک‌های عصبی و ویسکوز می‌شوند.

• مراقبت‌های کایروپراکتیک: مراقبتهای کایروپراکتیک درمان دیگری است که بسیاری از افراد مبتلا به گردن درد حاد از آن استفاده می‌کنند، زیرا به کاهش و یا از بین بردن علائم و درد آن‌ها کمک می‌کند و همچنین سلامت کلی آن‌ها را افزایش می‌دهد. در این روش با اصلاح ساختار اسکلتی عضلانی موجب کاهش و بهبود گردن درد می‌شوند.

• درمان با حرکات ورزشی: استفاده از حرکات ورزشی اصلاحی برای بهبود اسپاسم عضله و همچنین برای افزایش استقامت و انعطاف پذیری عضلات بسیار مفید است. لذا همانطور که قبل‌تر گفته شد در طول مدتی که گردن درد حاد دارید، نیز نباید به طور کامل بی تحرک باشید زیرا موجب تضعیف عضلات گردن شما می‌شود.

• ماساژ درمانی: یکی دیگر از روش‌های کاهش گردن درد حاد ماساژ درمانی با استفاده از روغن‌هایی مثل روغن بابونه می‌باشد.

پیشگیری از گردن درد حاد

برای پیشگیری از گردن درد حاد اقدامات بسیار ساده‌ای لازم است که در ادامه به بیان آن‌ها می‌پردازیم.

• از وضعیت بدنی مناسب استفاده کنید. هنگام نشستن و ایستادن مطمئن شوید که شانه‌ها و گردن صاف باشند. هنگام نوشتن و یا استفاده از گوشی و تبلت به جای یک خم کردن گردن خود، گردن را صاف نگه داشته و وسیله مورد نظر را بالا بیاورید.

• در وضعیت درست بخوابید. سر و گردن شما با بدن شما باید هماهنگ باشد. از یک بالش کوچک برای قرار دادن زیر گردن استفاده کنید، همچنین بهتر است به پشت بخوابید و ران‌های خود را روی بالش قرار دهید به نحوی که موجب صاف شدن عضلات ستون فقرات می‌شود.

• از حمل کیف های سنگین با بند بر روی شانه خودداری کنید.

• میز، صندلی و کامپیوتر خود را طوری تنظیم کنید که مانیتوردر سطح چشم‌ها باشد.

• فعال بمانید و ورزش کنید.

• سیگار کشیدن را ترک کنید.

سخن پایانی

یک گردن درد حاد وضعیتی است که می‌تواند انجام کارهای روزمره شما را مختل کند. این موضوع  اغلب نگران کننده نیست و به زودی رفع می‌شود اما در صورت مشاهده علائم شدید لازم است که به یک پزشک یا فیزیوتراپیست مراجعه شود. در نهایت امیدواریم که این مقاله در آشنایی با درمان گردن درد حاد مفید واقع شده باشد.