گردن درد حاد

دلایل گردن درد حاد

گردن درد حاد

علت گردن درد مزمن چیست؟

گردن درد حاد یکی از مواردی است که باعث می‌شود تا به پزشک مراجعه کنیم. علت گردن درد می‌تواند موارد مختلفی باشد و می‌تواند نشان دهنده سایر بیماری‌ها نیز باشد؛ بنابراین با توجه به منطقه‌ای که فرد دچار درد شده است می‌توان علت و نوع بیماری را تشخیص داد. در این مطلب سعی داریم در رابطه با علت، علائم و همچنین نحوه درمان گردن درد صحبت کنیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

چرا گردن درد به‌طور ناگهانی اتفاق می‌افتد؟

برخی از افراد به دنبال جواب این سوال هستند که علت گردن درد ناگهانی چیست؟ با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ورود آن به زندگی روزمره، اکثر افرادی که از آن استفاده می‌کنند دچار گردن درد حاد می‌شوند.

دلایل مختلفی می‌توان برای گردن درد در نظر گرفت. وارد شدن آسیب به گردن، مشکلات عضلانی، مشکلات عصبی یا آرتریت می‌تواند باعث درد ناگهانی شود. همچنین عوامل مختلفی باعث ایجاد گردن درد می‌شود، مثل سندروم فاست یا روماتیسم عضلانی.

علت گردن درد چیست؟

همان‌طور که می‌دانید به دلیل اینکه گردن وزن سر را تحمل می‌کند آسیب پذیر تر است. کشیدگی عضلات، ساعت‌ها خم شدن گردن، استفاده بیش از حد از گوشی و رایانه، تحت فشار دادن قرار دادن گردن مثل مطالعه در رختخواب می‌تواند باعث گردن درد حاد شود. همچنین اگر آسیبی به مفاصل وارد شود گردن درد ایجاد می‌شود.

اگر غضروف‌های بین استخوان‌ها در گردن به دلیل بیماری‌های مختلف از بین بروند مفاصل تحت تأثیر قرار می‌گیرند. علت بعدی می‌تواند دیسک یا بیرون زدگی خارهای استخوانی گردن باشد که این موارد بر اعصاب نخاع فشار می‌آورند. ممکن است تصادف یا آسیب‌ها باعث حرکت ناگهانی سر به عقب شوند. در این حالت عصب، عضله و ربات گردن تحت فشار قرار می‌گیرند و فرد درد گردن را تجربه می‌کند.

علاوه بر آسیب‌های فیزیکی برخی از بیماری‌ها نیز می‌توانند باعث گردن درد حاد شوند. علت گردن درد می‌تواند بیماری آرتریت روماتوئید باشد. این بیماری باعث آسیب به سیستم ایمنی می‌شود و به دلیل اینکه نوعی بیماری خود ایمنی است باعث می‌شود تا بدن به مفاصل حمله کند و آن‌ها را تضعیف نماید.

یکی دیگر از بیماری‌هایی که باعث می‌شود که غشای محافظ مغز و نخاع دچار التهاب شود مننژیت است. علت این بیماری می‌تواند عفونت، تومور، ضربه یا برخی از داروها باشد. سرطان نیز یکی دیگر از عوامل ایجاد گردن درد می‌باشد.

آنفولانزا نیز می‌تواند باعث گردن درد و همچنین گرفتگی آن شود. برخی از افراد دچار بیماری تورتیکولی هستند. در این حالت فرد دچار کجی گردن می‌شود و عضلات گردن به شدت گرفته می‌شوند.

نشانه‌های گردن درد چیست؟

گردن درد حاد نیز مانند سایر بیماری‌ها دارای علائم و نشانه‌هایی است که می‌توانیم با استفاده از آن‌ها از وجود این بیماری مطلع شد. معمولاً گردن درد به قسمت‌های بالای کمر به خصوص شانه‌ها بازوها گسترش پیدا می‌کند. با حرکت دادن گردن، اکثراً درد افزایش پیدا می‌کند. گاهی اوقات نیز گرد ن سفت و ملتهب می‌شود.

در گردن درد حاد نیز سردرد و سرگیجه ممکن است ایجاد شود. اکثر سردرد‌ها نیز معمولاً چندین ماه طول می‌کشند. زمانی که فرد قصد بلند کردن اجسام را دارد، درد به شدت بیشتری می‌یابد. اگر نخاع فرد آسیب ببیند یا تحت فشار باشد فرد علائمی مثل بی حسی، کرختی، ضعف، احساس سوزش در هنگام لمس کردن اجسام، بی حس شدن پا، کاهش و کنترل ادرار را ممکن است تجربه کند.

در صورت بروز چه علائمی باید به پزشک مراجعه کرد؟

زمانی که علائم گفته شده و مربوط به گردن درد حاد با انجام روش‌های خانگی درمان نشوند و شدت آن‌ها افزایش یابد، باید سریع به پزشک مراجعه کرد. اگر فرد دچار آسیب دیدگی یا تصادف شود حتماً باید به اورژانس مراجعه کرد.

زمانی که علائم گردن درد در طی چند روز طول کشید، یا احساس تیر کشیدگی در بازو داشت و دچار سردرد و بی حسی و گزگز شد حتماً باید به پزشک مراجعه کرد. می‌توان به ارتوپد در تهران یا بهترین متخصص آرتروسکوپی برای تشخیص علت گردن درد مراجعه کرد. به راحتی می‌توان بهترین متخصص ارتوپد را در اکثر نقاط کشور پیدا کرد.

چگونه می‌توان علت گردن درد حاد را تشخیص داد؟

پس از مراجعه به پزشک و معاینه، پزشک از بیمار در رابطه با گردن درد حاد شرح حال می‌گیرد. برای بررسی دقیق‌تر علت گردن درد از روش‌های عکسبرداری مثل عکسبرداری توسط اشعه ایکس، سی تی اسکن و MRI تجویز می‌شود.

با توجه به تشخیص و میزان درد ممکن است یکی از این موارد توسط پزشک تجویز شود. اگر پزشک مشکوک باشد که گردن درد باعث فشار بر اعصاب می‌شود انجام الکترومیوگرافی را تجویز می‌کند. زمانی که فرد مشکوک به عفونت باشد آزمایش خون نیز نوشته می‌شود.

گردن درد و عفونت

علت گردن درد می‌تواند عفونت باشد. فردی که دچار گردن درد حاد می‌شود باید سریعاً به پزشک مراجعه کند. فرد به همراه درد زیاد باید علائم دیگری نیز داشته باشد تا بتوان تشخیص داد که علت آن عفونت می‌باشد. اگر به همراه گردن درد دچار تب و سردرد شده باشید ممکن است علت آن مننژیت باشد. مننژیت یک بیماری باکتریایی خطرناک است که باعث التهاب مغز و نخاع می‌شود.

معمولاً نشانه‌های اولیه آن تب بالا است. سردرد‌های شدید و عدم توانایی در خم کردن گردن از دیگر نشانه‌های آن می‌باشد. در برخی از افراد حالت تهوع و استفراغ نیز دیده می‌شود. اگر این عفونت سریعاً درمان نشود فرد دچار آسیب‌های مغزی و کاهش شنوایی و همچنین مرگ می‌شود؛ بنابراین حتماً برای درمان این بیماری باید سریعاً به پزشک مراجعه کرد.

استفاده از قرص برای گردن درد

زمانی که فرد دچار گردن درد حاد می‌شود پزشک مسکن‌هایی را تجویز می‌کند. بسته به علت گردن درد داروهای تجویزی نیز متفاوت خواهد بود. مسکنی که معمولاً برای گردن درد تجویز می‌شود استامینوفن است. معمولاً این قرص برای کاهش درد ناشی از دیسک گردن تجویز می‌شود. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مثل پروفن و ناپروکسن از جمله دارو‌هایی هستند که در کاهش درد بسیار تأثیر گذار می‌باشند.

این داروها را نیز باید طبق دستور پزشک مصرف کرد. مصرف بیش از حد آن‌ها باعث خونریزی و زخم معده و حتی در مواردی باعث سکته قلبی نیز می‌شود. از داروهای ضد تشنج مثل گاباپنتین و کاربامازپین برای کاهش گردن درد ناشی از آسیب عصبی استفاده می‌شود. در صورتی که هر یک از این داروها عوارضی مثل سرگیجه، خواب‌آلودگی و مشکلات بینایی داشتند باید با پزشک خود در میان گذاشت.

نحوه درمان گردن درد

یکی از روش‌های درمان که معمولاً اکثر افراد از آن استفاده می‌کنند درمان‌های خانگی است. افراد معمولاً روزانه به مدت ۲۰ دقیقه کمپرس یخ را با استفاده از حوله روی ناحیه موردنظر قرار می‌دهند تا درد و التهاب را کاهش دهند.

این روش معمولاً برای کاهش التهاب دیسک گردن استفاده می‌شود. همچنین می‌توان با استراحت دادن به گردن گرفتگی عضلات و درد گردن را کاهش داد. زمانی که با استفاده از درمان‌های خانگی و همچنین داروها نتوان گردن درد حاد را درمان کرد باید به سراغ سایر روش‌ها رفت.

روش دیگری که برای درمان گردن درد استفاده می‌شود تزریق کورتیزون است. با استفاده از آن می‌توان التهاب مفصل را کاهش داد. این روش باعث تسکین درد و همچنین بهبودی سریع می‌شود. مورد بعدی تزریق پری رادیکولار می‌باشد. از این روش برای درمان فرسایش ستون فقرات و بیرون زدگی دیسک فتق دیسک گردن استفاده می‌شود.

فیزیوتراپی از دیگر روش‌های تقویت عضلات و کاهش درد می‌باشد. با استفاده از تمرینات فیزیوتراپی می‌توان ورم و گردن درد را تا حدود زیادی کاهش داد. با تغییر نحوه نشستن و ایستادن می‌توان از گردن و ستون فقرات محافظت کرد و از دردهای آن جلوگیری کرد.

لیزر درمانی نیز می‌تواند فرایند درمان گردن درد را سرعت بخشد. این مورد برای افرادی استفاده می‌شود که گردن درد حاد دارند و همچنین برای کاهش ورم و گرفتگی عضلات کاربرد زیادی دارد. گردنبند طبی یکی دیگر از روش‌هایی است که برای تسکین درد استفاده می‌شود. البته بستگی به علت گردن درد نیز دارد؛ اما نحوه بستن گردنبند طبی نیز حائز اهمیت می‌باشد.

با توجه به علت و همچنین شدت درد تجویز می‌شود. از درمان‌های گیاهی و طب سنتی نیز می‌توان برای کاهش درد‌ها استفاده کرد. معمولاً دارو‌های گیاهی که برای کاهش گردن درد استفاده می‌شود، اسطوخودوس، زنجبیل، تنباکوی کوهی و کافور می‌باشند. می‌توان قبل از تجربه دردهای شدید با تغییر سبک زندگی و همچنین نحوه نشستن و ایستادن از گردن درد جلوگیری کرد.

روش‌های درمانی زیادی برای کاهش و درمان گردن درد حاد وجود دارد که هر یک از این روش‌ها با توجه به علت گردن درد توسط پزشک تجویز می‌شود. استراحت دادن به گردن و سر در حین کار باعث می‌شود تا دچار بیماری‌های مربوط به گردن نشوید. این بیماری در بین جوانان و کودکان نیز رخ می‌دهد و مخصوص رده سنی خاصی نیست.