درمان بیماری ازگود اشلاتر

درواقع این بیماری به معنی التهاب در زیر زانو می‌باشد و با درد همراه است .

موضوع مهم دیگر در رابطه با این بیماری این است که معمولاً بزرگسالان آن را تجربه نمی‌کنند. بیشترین سنی که معمولاً افراد به این بیماری دچار می‌شوند ۱۴ تا ۱۸ سالگی است. اکثراً در دوران کودکی و نوجوانی اتفاق می‌افتد.

ممکن است برخی از افراد در سنین بزرگسالی و نوجوانی دچار بیماری ازگود اشلاتر شوند در این مطلب قصد داریم در رابطه با علائم مربوط به این بیماری و همچنین شیوه‌های درمانی آن صحبت کنیم.

بیماری ازگود اشلاتر چگونه ایجاد می‌شود؟

همان‌طور که گفته شد بیماری ازگود اشلاتر در سنین پایین‌تر رخ می‌دهد. درواقع عضلاتی که در آن وجود دارند نمی‌توانند همراه با رشد استخوان‌های زانو رشد کنند و خود را تطبیق دهند.

عضلات چهار سر ران کشیده می‌شوند و باعث می‌شود تا تاندون کاسه زانو نیز کشیده شود. کشیدگی دائم و مستمر باعث می‌شود که کودک یا نوجوان درد و تورم را در ناحیه زانو تجربه کند.

درمان بیماری ازگود اشلاتر

بنابراین این بیماری در سنین رشد اتفاق می‌افتد. حتی ممکن است کودکانی که به این بیماری دچار هستند در سنین بلوغ نیز آن را دوباره تجربه کنند.

علت این بیماری آسیب به‌زانو نیست، درواقع نوعی اختلال رشدی است که افراد می‌توانند در سنین رشدی تجربه کنند.

osgood-schlatter چه علائمی دارد؟

شدت علائم osgood-schlatter در تمام افراد یکسان نیست. بیماری ازگود اشلاتر علائم رایجی دارد که معمولاً اکثر افراد تمام آن‌ها یا یکی از آن‌ها را تجربه می‌کنند.

این علائم عبارت‌اند از: التهاب زانو، درد زانو، احساس درد شدید هنگام فعالیت‌های شدید مثل ورزش کردن و لنگیدن. حتی ممکن است برخی از افراد درد کمتری را تجربه نمایند، اما متأسفانه برخی از افراد نیز از درد شدیدی رنج می‌برند.

ممکن است برخی از افراد برجستگی غیرطبیعی در قسمت زانو مشاهده کنند. این بیماری در مواردی می‌تواند خطرساز باشد. زمانی که به‌زانو ضربه شدیدی وارد می‌شود یا تاندون‌ها آسیب می‌بینند علائم این بیماری شدت می‌یابند.

تفاوت osgood-schlatter با نقرس زانو چیست؟

نقرس زانو نوعی بیماری است که باعث التهاب مفصل می‌شود و فرد درد شدیدی را در مفصل خود تجربه می‌کند. علت این بیماری وجود مقدار زیاد اسیداوریک در خون می باشد.

معمولاً افرادی که دچار آن می‌شوند برخلاف بیماری ازگود اشلاتر برای اولین بار در انگشت شست پای خود درد را احساس می‌کنند. پس‌ازآن در پاشنه، زانو و آرنج نیز دچار دردهایی خواهند شد.

برخلاف ازگود اشلاتر علت آن بستگی به نحوه سبک زندگی و تغذیه فرد دارد. افرادی از گوشت و لوبیا بسیار زیاد استفاده می‌کنند معمولاً دچار این بیماری می‌شوند. با کنترل تغذیه می‌توان از ابتلا به آن پیشگیری کرد.

درد استخوان زیر زانو می‌تواند نشانه بیماری ازگود اشلاتر باشد؟

زمانی که فرد دچار درد استخوان زیر زانو می‌شود نمی‌توان به‌طور قطعی گفت که فرد به بیماری ازگود اشلاتر مبتلا شده است. برای تشخیص علت درد و همچنین نوع بیماری باید به بهترین متخصص آرتروسکوپی مراجعه کرد.

ممکن است درد زانو ناشی از نرمی غضروف باشد. حتی در مواردی که تاندون‌های زانو آسیب می‌بینند فرد دردی را در زانوی خود تجربه می‌کند.

فعالیت‌هایی مثل پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری نیز می‌توانند باعث درد شوند؛ بنابراین بهترین کار پس از احساس درد در ناحیه زانو مراجعه به متخصص ارتوپد در تهران یا سایر شهرها است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد درد زانو و روش های درمان آن اینجا را کلیک کنید.

درمان ورم زانو ناشی از بیماری ازگود اشلاتر

همان‌طور که گفته شد یکی از علائم بیماری ازگود اشلاتر التهاب و ورم زانو است. می‌توان به روش‌های مختلف ورم زانو را درمان کرد. معمولاً برای کاهش ورم از کمپرس سرد و گرم استفاده می‌شود.

کمپرس سرد باعث می‌شود تا گردش خون کاهش یابد و درد و التهاب تسکین یابد. نحوه استفاده از کمپرس سرد و گرم بستگی به نظر پزشک دارد. استفاده از زانوبندهای طبی باعث می‌شود تا تورم کاهش یابد.

تزریق کورتیزون، تخلیه مایع مفصلی، بالا نگه داشتن پا، استراحت کافی، انجام فعالیت‌ها و حرکات ورزشی و فیزیوتراپی نیز از جمله عواملی هستند که تورم زانو را کاهش می دهند.

درمان بیماری ازگود اشلاتر

پس از تشخیص بیماری ازگود اشلاتر معمولاً پزشک در صورت خفیف بودن علائم، داروهایی را برای تسکین درد و التهاب زانو تجویز می‌کند. استفاده از زانوبند و انجام حرکات ورزشی در خانه مرحله بعدی است.

همان‌طور که گفته شد هر یک از این روش‌ها باعث می‌شوند تا درد و تورم تسکین یابند. درصورتی‌که موارد گفته‌شده درد را کاهش ندادند و برای درمان بیماری مؤثر نبودند می‌توان از فیزیوتراپی و روش اولتراسوند استفاده کرد.

درمان بیماری ازگود اشلاتر

روش اولتراسوند روشی است که در آن با استفاده از امواج صوتی بافت های بدن تحت تأثیر قرار می‌گیرند و معمولاً افراد پس‌ازاین شیوه درمانی تا حدود زیادی بهبود می‌یابند.

زمانی که روش‌های گفته‌شده تأثیر نداشتند و علائم بیماری فرد شدید بود پزشک عمل زانو با لیزر را توصیه می‌کند. در این حالت، جراح قسمتی از استخوان که بیش‌ازحد رشد کرده است را با استفاده از عمل جراحی برمی‌دارد. پس از عمل درد فرد به‌طور زیادی کاهش می‌یابد.

در این مطلب در رابطه با بیماری ازگود اشلاتر، تفاوت آن با نقرس زانو، علائم و روش‌های درمانی صحبت کردیم. زمانی که در ناحیه زانو دچار درد شدید به پزشک مراجعه کنید.

البته ازگود اشلاتر در بزرگسالان رخ نمی‌دهد. در موارد بسیار نادر ممکن است افراد در سنین بالا دچار آن شوند اما این بیماری در دوران کودکی و نوجوانی اتفاق می‌افتد.

کودکان و نوجوانانی که در دوره بلوغ و رشد هستند مستعد این بیماری می‌باشند. در اکثر موارد می‌توان با استفاده از فعالیت‌های ورزشی که توسط پزشک تجویز می‌شوند آن را درمان کرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ورزش هایی برای تقویت عضلات چهارسر و زانو این مقاله را مطالعه نمایید.