تصویر شاخص خار پاشنه

خار پاشنه چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

خار پاشنه نوعی رشد استخوانی است که در اثر رسوب کلسیم بین پاشنه و قوس پا ایجاد می‌شود. این بیماری می‌تواند خود به خود یا در اثر ابتلا به سایر بیماری‌ها ایجاد گردد. علائمی مانند ورم پا نیز در این بیماری دیده می‌شود. البته ممکن است برخی از افراد علائم دیگری نیز داشته باشند. می‌توان با استفاده از روش‌های مختلفی مثل جراحی یا روش‌های ساده‌تر این بیماری را درمان کرد. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا با علت و همچنین نحوه درمان این بیماری آشنا شوید.

خار پاشنه

خار پاشنه چیست؟

زمانی که کلسیم به‌طور غیرطبیعی در قسمت زیر پای فرد رسوب می‌کند، زائده استخوانی حس می‌شود. خار پاشنه می‌تواند شکل‌های مختلفی داشته باشد، مثل شکل قلابی و قفسه‌ای. دلایل مختلفی باعث ایجاد این بیماری می‌شود. این عارضه معمولاً به دلیل التهاب فاسیا ایجاد می‌شود.

زمانی که فاسیا دچار التهاب می‌شود فرد علائمی مثل درد پاشنه و درد کف پا را در هنگام صبح تجربه می‌کند‌. اکثر افرادی که دچار خار پاشنه می‌شوند معمولاً دردی را تجربه نمی‌کنند؛ اما در اکثر آن‌ها می‌توان التهاب را مشاهده کرد. همچنین افرادی که درد دارند در طول قوس پا نیز می‌توانند این درد را احساس کنند.

گاهی اوقات این زائده استخوانی قابل رویت است و در برخی موارد نیز مشاهده نمی‌شود که در این حالت با استفاده از عکسبرداری می‌توان آن را مشاهده کرد. همانطورکه که در ابتدا اشاره شد خار پاشنه می‌تواند در اثر سایر بیماری‌ها نیز ایجاد شود؛ مثل آرتریت روماتوئید، آسیب به پاشنه و اضافه وزن.

این مقاله نیز ممکن است برای شما مفید باشد: درمان قطعی خار پاشنه

نحوه پیشگیری از خار پاشنه

برای جلوگیری از ابتلا به خار پاشنه باید به پاها استراحت داد. افرادی که در طول روز ساعت‌های طولانی سرپا هستند و فشار زیادی بر آن‌ها وارد می‌شود باید حتماً به پاهای خود استراحت دهند و از کفش‌های طبی و استاندارد استفاده کنند. فردی که دچار درد پاشنه می‌شود باید سریعاً به پزشک مراجعه کند.

استفاده از کفش‌های نامناسب به مدت طولانی باعث ایجاد خار پاشنه می‌شود. همچنین می‌توان برای استراحت پا، کمپرس سردی را بر روی آن قرار داد. افرادی که اضافه وزن دارند باید با کنترل تغذیه خود و انجام فعالیت‌های ورزشی وزن خود را کاهش دهند تا از ابتلا به خار پاشنه جلوگیری کنند.

افرادی که به بیماری‌هایی مثل آرتریت، آرتروز و سایر بیماری‌های پا و مفصل دچار هستند باید بیشتر مراقب این بیماری باشند و در صورت مشاهده علائم با پزشک خود در میان بگذارند. در ادامه در رابطه با علائم آن نیز صحبت کرده‌ایم تا بیشتر با این بیماری آشنا شوید.

علائم خار پاشنه چیست؟

خار پاشنه علائم مختلفی دارد، اما آشکارترین علامت آن پررنگ بودن ناحیه پا است. افرادی که به این عارضه دچار می‌شوند معمولاً در کف پای خود احساس درد می‌کنند. فرد زمانی که توجه بیشتری به این قسمت می‌کند متوجه پررنگ‌تر بودن آن ناحیه می‌شود.

معمولاً علت پررنگ بودن آن قسمت التهاب است. این افراد در هنگام راه رفتن و انجام فعالیت‌های مختلف در کف پای خود احساس درد شدیدی می‌کنند. احساس کوفتگی از دیگر علائم این بیماری است.

معمولاً افراد در هنگام ایستادن یا راه رفتن بیشتر احساس درد می‌کنند. بیشترین علائمی که این بیماری دارد عبارت‌اند از درد، احساس کوفتگی و التهاب. این علائم در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد و همانطور که گفته شد ممکن است برخی از افراد دردی را احساس نکنند.

چگونه خار پاشنه را تشخیص دهیم؟

تشخیص خار پاشنه بدون مراجعه به پزشک دشوار است، زیرا ممکن است بیماری‌های دیگری باعث این درد شده باشند. می‌توان برای تشخیص آن به ارتوپد در تهران یا بهترین متخصص آرتروسکوپی مراجعه کرد.

اگر اطلاعاتی در رابطه با بهترین متخصص ارتوپد ندارید می‌توانید با سرچ در اینترنت و یا پرس جو اطلاعات زیادی کسب کنید. افرادی که عمل آرتروسکوپی نیز انجام داده‌اند معمولاً در معرض این بیماری قرار می‌گیرند. البته نمی‌توان به‌طور قطعی این موضوع را بیان کرد که حتماً دچار این عارضه خواهند شد، اما برای جلوگیری از آن می‌توان با پزشک مشورت کرد. معمولاً پزشک مراجعه به یک متخصص عکسبرداری را برای تشخیص توصیه می‌کند. با استفاده از عکسبرداری به راحتی می‌توان این عارضه را تشخیص داد. در برخی از افراد نیز با لمس کردن نیز می‌توان متوجه این بیماری شد. پس از تشخیص پزشک باید به فکر راه‌های درمانی بود.

روش‌های درمان خار پاشنه

برای درمان خار پاشنه اکثر پزشکان استراحت و تغییر سبک زندگی را توصیه می‌کنند. در کنار این موارد به افراد توصیه می‌شود تا از کمپرس سرد برای کاهش درد نیز استفاده کنند. با قرار دادن کمپرس به مدت ۱۵ دقیقه می‌توان التهاب و درد را تا حدود زیادی کاهش داد. برخی از پزشکان دارو‌های ضد التهاب نیز تجویز می‌کنند.

تزریق کورتیکواستروئیدی از جمله داروهای ضد التهاب است. از جمله روش‌هایی که باعث کاهش درد و التهاب در سراسر کف پا می‌شود تجویز دارو‌های مسکن است. مسکن‌هایی مثل استامینوفن، آسپرین و ایبوپروفن نیز تجویز می‌شوند. مصرف خودسرانه این داروها نیز توصیه نمی‌شود.

در برخی موارد با توجه به شرایط بیمار می‌توان فیزیوتراپی و تمرینات کششی را برای درمان توصیه کرد. فیزیوتراپ با انجام تمرینات و آموزش آن‌ها به فرد به درمان بیماری بسیار تأثیر گذار است. استفاده از کفش مناسب در درمان خار پاشنه نیز بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

کفش مناسب می‌تواند باعث پیشگیری از پاره شدن پاشنه نیز شود. کفش مناسب باعث می‌شود که پا از محیط اطراف محافظت شود و همچنین درد را کاهش می‌دهد. زمانی که با استفاده از روش‌های گفته شده درمان صورت نگرفت افراد معمولاً باید جراحی انجام دهند. همانطور که گفته شد با استفاده از روش‌های گفته شده به راحتی می‌توان پیشگیری از خار پاشنه را انجام داد. قبل از جراحی نیز آزمایش خون و تصویربرداری‌ها نیز صورت می‌گیرد. پس از عمل نیز باید فرد پای خود را استراحت دهد و از داروها و تجهیزات مخصوص استفاده نماید.

درمان خار پاشنه در منزل

با استفاده از تمرینات ورزشی می‌توان به راحتی پیشگیری از خار پاشنه را انجام داد. همچنین افرادی که به این عارضه مبتلا هستند به راحتی می‌توانند از این روش‌ها برای درمان خار پاشنه استفاده کنند. حرکات کششی یکی از این روش‌ها برای افرادی است که دچار درد هستند.

با استفاده از حرکات کششی، ماساژ با توپ تنیس، کشش‌های نشسته با پا می‌توان التهاب و درد را بهبود بخشید. آیا می‌توان با استفاده از طب سنتی خار پاشنه را نیز درمان کرد؟ برای کاهش تورم و همچنین درد می‌توان از روغن رازیانه، اکالیپتوس، ترنج، اسطوخدوس، رزماری، پرتقال و آویشن منطقه مورد نظر را ماساژ داد. این روغن‌ها تأثیر بسزایی در کاهش درد دارند.

استفاده از اوزون درمانی برای درمان خار پاشنه

با استفاده از اوزون درمانی می‌توان علاوه بر درمان خار پاشنه، رباط‌ها و تاندون‌های آسیب دیده را نیز درمان کرد. معمولاً این روش باعث بهبودی کامل می‌شود و در کاهش درد بسیار کمک کننده است. این درمان نیز دارای سه مرحله است؛ که در ابتدا داروی ضد التهابی تزریق می‌شود تا ورم و التهاب نواحی آسیب دیده کاهش داده شود. گردش خون نیز در این ناحیه افزایش پیدا می‌کند و فرد کاهش درد را تجربه می‌کند.

این مقاله نیز ممکن است برای شما مفید باشد: دلایل خشکی زانو چیست؟

نتیجه گیری

این بیماری به راحتی درمان می‌شود، اما بسته به شدت درد و همچنین نوع شدت این عارضه روش‌های درمانی مختلفی برای درمان خار پاشنه استفاده می‌شود. هرکدام هزینه‌های متفاوتی دارند. در مواردی فرد مجبور به استفاده از چند روش برای درمان می‌باشد. بهترین روش پیشگیری از ابتلا به خار پاشنه است.

با تغییر سبک زندگی، استفاده از کفش مناسب و همچنین انجام ورزش و اهمیت به سلامتی می‌توان از ابتلا به این عارضه جلوگیری کرد؛ اما در صورتی که فردی به این عارضه مبتلا شود به راحتی می‌تواند آن را درمان کند. زمانی که احساس خستگی و کوفتگی در پا دارید می‌توانید با ماساژ دادن آن با استفاده از روغن‌های گفته شده در مطلب درد آن را کاهش دهید تا دچار دردهای شدید نشوید.