عارضه سر و گردن به جلو چیست؟

گردن انسان ساختار نسبتاً پیچیده‌ای دارد، و از چندین بخش تشکیل‌شده است. در ناحیه گردن مهره‌های استخوانی ریزودرشتی وجود دارند، که سروبالا تنه را به یکدیگر متصل می‌نمایند. در بافت گردن تاندون و ماهیچه‌های زیادی نیز وجود دارند. حال سبک زندگی امروزی ما، موجب می‌شود که ناحیه گردن نیز مانند بسیاری از بخش‌های بدن مستعد آسیب‌های متعددی باشد.

یکی از عارضه‌هایی که معمولاً در جوان‌تر بروز پیدا می‌کند، سر و گردن به جلو است. این عارضه زمانی رخ می‌دهد که سر جلوتر آمده و فرمی بسیار غیرطبیعی داشته باشد. برای مثال اگر‌ فردی که دچار این عارضه است  را از نیم‌رخ نگاه کنید، سر او‌ جلوتر از گردن و شانه‌هایش قرار دارد. درحالی‌که سر باید کاملاً حالت صاف داشته و در امتداد شانه‌ها قرار داشته باشد.

علت گردن درد مزمن چیست؟

پس در حالت کلی عارضه سر و گردن به جلو باعث می‌شود‌ که سر تقارن کافی با بالاتنه نداشته باشد. حال‌ این بیماری می‌تواند زمینه‌ساز بروز مشکلات زیادی شود.  این مشکل‌ می‌تواند موجب گوژپشتی شود، و استایل شمارا ناخوشایند جلوه دهد. این عارضه همچنین می‌تواند عوارض زیر را به همراه داشته باشد:

درد کمر

وقتی گردن در حالت نامتقارن قرار گیرد، سر به جلوآمده و ستون فقرات فوق‌العاده تحت‌فشار قرار می‌گیرد. به همین دلیل ممکن است فرد در ناحیه کمر نیز احساس درد شدید داشته باشد.

التهاب بافت گردن

وقتی سر بیش‌ازحد روبه‌جلو بایستد، قطعاً گردن برای اصلاح فرم بدن باید فشار بیشتری را متحمل شود. در این صورت بافت عضلانی گردن ممکن است دچار التهاب شود.

آسیب‌دیدگی ستون فقرات

عارضه سر و گردن به جلو موجب آسیب‌دیدگی ستون فقرات نیز خواهد شد. چراکه فشار زیادی به مهره‌های گردن وارد نموده، و همین مسئله می‌تواند باعث ساییدگی آن‌ها شود.

کاهش دامنه حرکتی

از دیگر عوارض این بیماری می‌توان به کاهش دامنه حرکتی اشاره نمود. معمولاً این عارضه موجب سفتی گردن شده، و درنتیجه با حرکت دادن سر فرد درد بسیار شدیدی را احساس خواهد کرد. به همین دلیل دامنه حرکتی گردن بسیار کمتر از قبل می‌شود‌.

نحوه و چگونگی تشخیص عارضه سر و گردن به جلو

درصورتی‌که علائم اولیه این بیماری را مشاهده نمودید، بهتر است برای تشخیص دقیق‌تر به متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید. پزشکان برای تشخیص قطعی این عارضه از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند‌. در ادامه این روش‌ها را ذکر نموده‌ایم:

معاینه فیزیکی

پزشکان به علت مهارت و تجربه بالایی که دارند، در بسیاری از موارد می‌توانند این عارضه را حتی با انجام یک معاینه فیزیکی ساده نیز تشخیص دهند. عارضه سر و گردن به جلو فرم بدن را تغییر می‌دهد، و همین مسئله می‌تواند در معاینه فیزیکی به تشخیص هرچه سریع‌تر به پزشک نیز کمک نماید.

عکس‌برداری

روش دوم برای تشخیص دقیق این عارضه، عکس‌برداری هست. در این روش تصاویری از گردن آماده گردیده، و پزشک با مشاهده آن‌ها می‌تواند تشخیصی دقیق داشته باشد. چراکه معمولاً تغییر شکل مهره‌های ستون فقرات در ناحیه گردن، به‌راحتی در تصاویر قابل‌مشاهده خواهد بود.

تست صافی گردن

با انجام یک تست ساده حتی در منزل نیز می‌توانید، ابتلا به عارضه سر و گردن به جلو را تشخیص دهید. برای انجام این تست ابتدا می‌بایست بالاتنه خود را به دیوار بچسبانید. به‌گونه‌ای که استخوان آرنج، گردن، پشت پا و ….همگی به دیوار کاملاً بچسبند. حالا در این حالت باید سرتان کاملاً صاف بر روی دیوار قرار بگیرد. اگر سر بیش‌ازحد از دیوار فاصله داشته باشد، به‌احتمال‌زیاد به این بیماری مبتلا هستید.

دیسک گردن چیست؟

درمان عارضه سر و گردن به جلو با فیزیوتراپی و ورزش

اگر فردی مبتلابه بیماری سر و گردن به جلو‌ باشد، در درازمدت با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد‌. چراکه سر در این حالت حدود سه سانتی‌متر جلوتر از گردن قرار می‌گیرد. حال درازای هر یک‌ سانتی‌متر جلو قرار گرفتن سر، گردن باید حدود ۴کیلوگرم وزن و فشار بیشتری را تحمل کند. به همین دلیل قطعاً درمان زودهنگام این بیماری اهمیت فراوانی دارد.

حال  معمولاً روش‌های تهاجمی درمان این عارضه، می‌توانند خطراتی را نیز به همراه داشته باشند. به همین دلیل پزشکان بیشتر توصیه می‌کنند از روش‌های کم‌ تهاجمی برای بهبود عارضه سر و گردن به جلو استفاده کنید.‌ یکی از مؤثرترین و کم‌خطرترین روش‌های درمان این ناهنجاری، ورزش‌ و فیزیوتراپی می‌باشد. در این‌ مورد بیمار باید به یک فیزیوتراپ حرفه‌ای مراجعه نماید.

فیزیوتراپیست برخی تمرینات ورزشی و توان‌بخشی را برای بیمار تجویز خواهد کرد.‌ با انجام این تمرینات خاص به‌مرورزمان فرم گردن اصلاح گردیده، و در تایم کوتاهی عضلات این ناحیه نیز فوق‌العاده تقویت خواهند شد. اما تمریناتی که برای بهبود گردن انجام می‌دهید، باید کاملاً اصولی بوده و مناسب شرایط بدنی شما باشند.

در غیر این صورت نه‌تنها مفید نخواهند‌ بود، بلکه گاها ممکن‌ است‌ موجب تشدید این عارضه شوند. به همین دلیل در انتخاب تراپیست خود برای درمان عارضه سر و گردن به جلو، دقت زیادی به خرج دهید و حتماً از افراد حرفه‌ای و متخصص کمک بگیرید. همچنین توجه داشته باشید که نمی‌توان انتظار داشت تنها با فیزیوتراپی و ورزش این عارضه به‌طور قطعی بهبود یابد. به همین دلیل گاها نیاز است علاوه بر ورزش درمان های کلینیکی دیگری را نیز انجام دهید.