علت زانو زانو درد در سنین‌ جوانی و آرتروز زانو

علت زانو درد در سنین‌ جوانی و آرتروز زانو

علت زانو زانو درد در سنین‌ جوانی و آرتروز زانو

علت زانو درد در جوانی و بروز آرتروز چیست؟

زانو درد و آرتروز مفصل زانو که امروزه یکی از شایع‌ترین عارضه‌ها می‌باشد، معمولا در سنین میانسالی رخ می‌دهد. اما این امکان نیز وجود دارد که این عارضه در جوانی نیز اتفاق بیفتد، و طبق آمار بسیار از افرادی زیر ۴۰ سال نیز در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. آرتروز زانو با درد شدیدی همراه بوده و در صورت ابتلا فرد در حرکت دادن زانوی خود ناتوان خواهد بود.‌ میان استخوان مفصل زانو، غضروفی وجود دارد که از ساییدگی آن‌ها به یکدیگر جلوگیری می‌کند. این غضروف ممکن است به دلایل مختلف از بین برود و در این صورت بیماری آرتروز زانو رخ می‌دهد. پیشنهاد می‌کنیم پیش از مراجعه به دکتر ارتوپد در تهران و انجام هرگونه عمل جراحی در ابتدا اطلاعات خود را درخصوص این بیماری افزایش دهید.

آتروز و درد زانو در سنین جوانی می‌تواند به علت‌های مختلفی رخ دهد و علل ایجاد کننده این عارضه ممکن است در هر بیمار متفاوت باشد.‌

اصلی ترین‌ عوامل و علت زانو درد در جوانی:

• سابقه ارثی

برخی افراد در خانواده خود سابقه بیماری آرتروز را دارند.‌ به همین دلیل یکی از علت های درد زانو در جوانی و بروز بیماری آرتروز، می‌تواند سابقه ارثی بیمار باشد.‌

• نوع شغل

نوع شغل جوانان نیز می‌تواند موجب بروز بیماری آرتروز زانو در آن‌ها شود. برخی از افراد در شغلی فعالیت می‌کنند که باید در طول روز از پله‌های زیادی بالا و پایین بروند، ساعت‌ها ثابت روی صندلی بنشینند و یا اینکه نشست و برخاست زیادی در طول روز داشته باشند. علت بروز آرتروز در این افراد، انجام این‌ فعالیت‌ها می‌باشد.‌

• ورزش های سنگین

از دیگر انواع علت زانو درد در جوانی و آرتروز می‌توان‌ به انجام ورزش‌های سنگین اشاره نمود. جوانان ورزشکار ممکن است در طول ورزش از ناحیه زانو آسیب ببینند، و به علت انجام تحرکات تکراری، غضروف زانوی آن‌ها از بین‌ برود.‌ در نتیجه  دچار درد و آرتروز زانو‌ خواهند شد.‌

• اضافه وزن

اضافه وزن شدید نیز می‌تواند موجب بیماری آرتروز زانو در جوانان شود.‌ به این علت که وزن بالا باعث ایجاد فشار غیر قابل تحمل بر روی زانو شده و مفصل این قسمت از بدن آسیب خواهد دید.

• پارگی رباط زانو

از دیگر علت‌های بروز درد و آرتروز در جوانی پارگی رباط زانو می‌باشد. رباط زانو‌ می‌تواند به علت‌های مختلفی مثل انجام ورزش های سنگین، ضربه دچار پارگی شود.

اصلی ترین علائم و نشانه های بروز بیماری آرتروز در جوانی

گفتیم که علت زانو درد در جوانی می‌تواند موارد مختلفی مثل پارگی رباط زانو، سابقه ارثی باشد. اما این عارضه با برخی علائم و نشانه‌ها نیز همراه خواهد بود. به همین دلیل سریعا قابل تشخیص بوده و معمولا بیمار در مدت زمان کمی متوجه بروز آن می‌شود.‌ در زیر اصلی ترین علائم و نشانه‌های بیماری آرتروز در سنین جوانی را نام برده‌ایم:

• درد

درد اولین علامت بروز این بیماری می باشد.‌ این درد معمولا بسیار شدید بوده و در ناحیه داخلی زانو احساس می شود. درد آتروز زانو معمولا در حین انجام فعالیت‌های روزانه، بسیار افزایش می‌یابد. اما وقتی بیمار استراحت کند از این درد کاسته می‌شود. در برخی موارد نیز با وجود استراحت هم درد ناشی از این عارضه تسکین نیافته و فرد نمی‌تواند خواب راحتی داشته باشد.‌

• خشکی و سفتی مفصل زانو

اگر علت زانو درد در جوانی شکستگی استخوان‌ باشد، از علائم آن‌ می توان‌ به خشکی و سفتی مفصل زانو اشاره نمود. این علامت معمولا هنگام برخاستن از خواب مشاهده شده و به علت بی‌تحرک‌ بودن زانو در یک‌ بازه زمانی طولانی خواهد بود.

• عدم امکان حرکت زانو

با بروز آرتروز در سنین جوانی، بیمار امکان حرکت زانوی خود را نخواهد داشت. در این حالت زانو در هنگام حرکت درد داشته و صدای تق تق آن به گوش می‌رسد.

• زانوی پرانتزی

هنگام بروز این بیماری فاصله زانوها از یکدیگر بیش از حد معمول شده، و شکل زانوهای فرد پرانتزی خواهند شد. این‌‌ علامت می‌تواند نشانگر بروز آرتروز شدید باشد، که سریعا نیاز به درمان دارد.

• تورم و احساس گرما در ناحیه زانو

اگر علت زانو درد در جوانی و بروز آرتروز مواردی مثل ورزش‌های سنگین، در رفتگی مفصل، پارگی رباط، اضافه وزن باشد، معمولا بیمار علامت‌هایی مثل تورم و‌ گرما در ناحیه زانو را مشاهده خواهد کرد.‌ ورم زانو ممکن است خیلی شدید نباشد، اما معمولا در این موارد زانو گرمای غیرطبیعی خواهد داشت.

چگونه از بروز آرتروز زانو پیشگیری کنیم؟

آتروز زانو قطعا یکی از بیماری هایی است، که می‌تواند اختلالات زیادی در تحرک بدن ایجاد کند.‌ به همین‌ دلیل پیشگیری نمودن از بروز این عارضه، برای همه افراد بسیار مهم خواهد بود. در زیر بهترین راه های پیشگیری از این بیماری را شرح داده‌ایم:

• کاهش وزن

همانطور که می‌دانید یکی از انواع علت زانو درد در جوانی و بروز آتروز اضافه وزن می‌باشد.به همین دلیل اگر دچار افزایش وزن هستید، برای جلوگیری از ابتلا‌ به آتروز باید وزنتان را کاهش دهید.

• ورزش کردن

ورزش اصولی نیز می تواند موجب تقویت عضلاتتان گردیده، و از بروز این عارضه جلوگیری کند. حتی اگر زیاد ورزش نمی کنید نیز تایمی را در روز به پیاده روی اختصاص دهید. به هیچ عنوان در تایم‌ های طولانی بی تحرک نباشید. بی‌تحرکی و عدم فعالیت به مرور زمان باعث از بین رفتن غضروف زانو می‌شود.

• امتناع از پوشیدن‌ کفش پاشنه بلند

همه خانم‌ها تمایل زیادی به استفاده از کفش‌های پاشنه بلند دارند. اما اگر این نوع کفش به طور مداوم مورد استفاده قرار گیرند، امکان ابتلای فرد به آتروز زانو بالاتر می‌رود. به این علت که پوشیدن کفش پاشنه بلند، فشار زیادی به مفصل زانو وارد می‌کند.

• تغذیه صحیح

یکی دیگر از انواع علت زانو درد در جوانی و یا بروز آتروز در هر سنی، تغذیه نادرست افراد می باشد. بهتر است برای پیشگیری از این بیماری، مصرف لبنیات، آنتی اکسیدان و میوه و سبزیجات را فراموش نکنید. مصرف لبنیات باعث استحکام مفصل و استخوان زانو می‌شود و نقش مهمی در پیشگیری از این بیماری خواهد داشت.