آیا پارگی روتاتور کاف نیاز به جراحی دارد

آیا پارگی تاندون روتاتور کاف نیاز به جراحی دارد؟

آیا پارگی روتاتور کاف نیاز به جراحی دارد

پارگی تاندون روتاتور کاف چگونه است؟

در ابتدا بهتر است بدانید که وظیفه تاندون روتاتور کاف چیست؟ تاندون روتاتور کاف دو وظیفه مهم برعهده دارد. محافظت از مفصل شانه و کمک به حرکت چرخشی شانه. اگر وظیفه خود را به‌درستی نتواند انجام دهد، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به شانه وارد می‌شود و شخص ممکن است نتواند شانه‌های خود را به‌طور چرخشی به حرکت در‌می‌آورد و انجام امور روزمره تحت‌تأثیر قرار گیرد.

کسانی که نسبت به دیگر افراد از شانه‌های خود بیشتر استفاده می‌کنند و در طول روز حرکات چرخشی مختلفی انجام می‌دهند بیشتر در معرض آسیب‌دیدگی نظیر کشیدگی تاندون روتاتور کاف قرار دارند. همچنین، در اثر اتفاق و ضربه ناگهانی نیز این ضایعه رخ می‌دهد. افرادی مانند ورزشکاران حرفه‌ای نیز به دلیل انجام حرکات مداوم و شدید دچار این مشکل خواهند شد. افرادی که دارای مشاغلی هستند که دست در حالت یکنواخت قرار می‌گیرد، از کاندید‌های ابتلاء به این عارضه هستند.

مشکلات تاندون روتاتور کاف چیست؟

در بسیاری از مواقع درد‌های این ناحیه خفیف بوده و می‌توان آن‌ها را با استراحت، استفاده از داروهای مسکن و ضدالتهاب و حرکات ورزشی و فیزیوتراپی درمان کرد. در خیلی از اوقات باید دقت شود در صورت عدم مداوای آسیب و عارضه‌های کوچک، این آسیب به پارگی رباط تبدیل می‌شود.

ازآنجاکه در بیشتر موارد این ناحیه دچار دردهای خفیف می‌شود، مدیریت صحیح و محدودکردن حرکات، زمینه را برای مداوای آن فراهم می‌کند. با مراجعه به پزشک متخصص و فیزیوتراپ می‌توان برنامه‌های تمرینی صحیح دریافت کرد و با انجام درست آن‌ها دوره بهبودی را طی نمود. دکتر فرشید راعی متخصص ارتوپد در تهران این حرکات صحیح را به شما آموزش می‌دهد.

علائم جدی در مشکلات مربوط به تاندون روتاتور کاف:

اگر علائم گفته‌شده ادامه‌دار باشد و درد شانه‌ها ۶ ماه تا ۱ سال ادامه پیدا کند دیگر زمان استفاده از روش‌هایی غیر از فیزیوتراپی و درمان دارویی است. ممکن است در ابتدا دامنه پارگی تاندون روتاتور کاف زیاد نباشد، اما اگر این مقدار بیشتر از ۳ سانتیمتر رسید باید به روش‌های دیگری چون جراحی فکر کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه آسیب انجام ام آر آی ضروری است تا نوع آسیب و شدت آن مشخص گردد. در این شرایط پزشک به نتیجه نهایی خواهد رسید که زمان عمل فرا رسیده است یا خیر. ممکن است مرور زمان باعث بهبود این عارضه نشده و وسعت بیشتری پیدا کرده باشد که درد و التهاب را افزایش خواهد داد.

درمان غیرجراحی تاندون روتاتور کاف

اگر پزشک تشخیص داد که نیاز به جراحی تاندون روتاتور کاف نیست، با استراحت و پرهیز از حرکاتی که دست بالای سر برود می‌توان طی ۲ روز تا چند هفته از شدت درد و عارضه این ناحیه کاست.

استفاده از کمپرس سرد و گرم به کاهش درد ناشی از پارگی تاندون روتاتور کاف کمک می‌کند. البته به این نکته دقت داشته باشید که در ۴۸ ساعت اول بروز آسیب، استفاده از کمپرس آب گرم توصیه نمی‌شود؛ زیرا التهاب‌زاست. پس از گذشت این مدت می‌توان از کمپرس یخ برای تسکین درد در این ناحیه استفاده کرد.

روش دیگر استفاده از اسلینگ است. در زمان آسیب‌دیدگی به‌صورت شدید و ناگهانی استفاده از اسلینگ می‌تواند حرکات را کنترل کرده و به درمان کمک کند. دقت کنید که به‌طور بلندمدت از آن استفاده نکنید؛ زیرا سبب سفت‌شدن مفصل شانه می‌گردد.

استفاده از برخی داروها و مسکن‌های غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن می‌تواند التهاب و درد را کاهش دهد. این داروها به شکل قرص و پمادهای موضعی جهت مالیدن روی محل دردناک موجود است.

تزریق استروئید شاید بتواند درد را کاهش دهد، اما به پارگی تاندون روتاتور کاف کمک نخواهد کرد.

تزریق پی آر پی می‌تواند نقش مهمی در بهبود تاندون‌های آسیب‌دیده داشته باشد. پی آر پی پلاسمای غنی‌شده از نمونه خون بیمار است و به درون تاندون‌های آسیب‌دیده تزریق می‌گردد. این روش سرعت درمان در این ناحیه را افزایش می‌دهد.

علاوه بر فیزیوتراپی می‌توان از ماساژدرمانی نیز در این شرایط استفاده کرد. انجام ماساژ به‌صورت صحیح می‌تواند به کاهش التهاب و درد کمک کند.

اولتراسوند‌تراپی نیز از روش‌هایی است که برای درمان آسیب‌های پارگی تاندون روتاتور کاف به‌کار می‌رود. امواج توسط لرزش فیزیکی به وجود آمده و توسط دستگاه روی نقاط دردناک حرکت داده می‌شود.

انجام حرکات ورزشی با ملاحظات دقیق می‌تواند به انعطاف‌پذیری و افزایش دامنه حرکت در ناحیه شانه کمک کرده و به مرور زمان شانه‌ها را به شرایط ایده‌آل نزدیک کند.

نتیجه گیری

در صورت عدم مداوا با روش‌های فوق عمل جراحی به‌صورت باز یا بسته می‌تواند به ترمیم و درمان تاندون روتاتور کاف کمک شایانی کند. عمل جراحی ترمیم تاندون روتاتور کاف به‌صورت باز و بسته انجام می‌شود. روش غیر‌تهاجمی آرتروسکوپی شانه روشی مطمئن و کم‌خطر بوده و بیمار در زمان کمتری می‌تواند به شرایط ایده‌آل دست پیدا کند. آرتروسکوپی با ورود ابزارهای مینیاتوری به درون بافت آسیب‌دیده انجام می‌شود. مراحل کار توسط دوربین قابل مشاهده است و پزشک نیز تسلط بیشتری طی مراحل درمان خواهد داشت.

به‌طور کلی در هنگام احساس درد در این ناحیه باید با پزشک متخصص مشورت کرد و سپس درمان غیر‌جراحی و یا جراحی را به‌انجام رسانید. با مراجعه به بهترین دکتر آرتروسکوپی شانه عملی مطمئن و موفق را پشت‌سر بگذارید.

دکتر فرشید راعی متخصص آرتروسکوپی در تهران کنار شماست تا سریع‌تر سلامت خود را به‌دست آورید.