درمان ساییدگی مهره‌های کمر چگونه انجام می‌شود؟

ساییدگی مهره‌های کمر یا بیماری دژنراتیو دیسک زمانی رخ می‌دهد که بالشتک ستون فقرات شما شروع به از بین رفتن می‌کند. این مشکل اغلب در سنین بالا مشاهده می‌شود و با گذر از دهه چهل زندگی، اکثر افراد درجاتی از ساییدگی دیسک و مهره‌ها را تجربه می‌کنند. روش‌های مناسب درمان ساییدگی مهره‌های کمر می‌تواند به تسکین درد و افزایش تحرک منجر شود. در ادامه به بررسی توضیحاتی در خصوص ساییدگی مهره‌های کمر و روش‌های درمانی آن می‌پردازیم.

ساییدگی مهره‌های کمر یعنی چه؟

ساییدگی مهره‌های کمر یا بیماری دژنراتیو دیسک زمانی رخ می‌دهد که ستون فقرات شما فرسوده می‌شوند. دیسک‌های ستون فقرات مثل بالشتک‌های لاستیکی بین مهره‌های شما (استخوان‌های ستون فقرات شما) هستند. آن‌ها به عنوان ضربه گیر عمل می‌کنند و به شما کمک می‌کنند تا راحت حرکت کنید، خم شوید و بپیچید. دیسک‌های ستون فقرات هر فرد با گذشت زمان تحلیل می‌رود که بخشی طبیعی از فرآیند پیری است.

هنگامی که بالشتک‌ها از بین می‌روند، امکان برخورد و ساییدگی مهره‌ها و استخوان‌ها با یکدیگر ایجاد می‌شود. این تماس می‌تواند باعث درد و مشکلات دیگری شود. شامل:

• اسکولیوز بزرگسالان، جایی که ستون فقرات منحنی می‌شود.

• فتق دیسک که به آن دیسک برآمده، سر خورده یا پاره شده نیز گفته می‌شود.

• تنگی ستون فقرات، این عارضه زمانی ایجاد می‌گردد که فضای پیرامون ستون فقرات تنگ و باریک شود.

• اسپوندیلولیستزیز، زمانی که مهره‌ها به داخل و خارج از محل، حرکت می‌کنند.

ساییدگی مهره‌های کمر در چه افرادی رخ می‌دهد؟

ساییدگی مهره‌های کمر بیشتر در افراد مسن دیده می‌شود. عواملی که موجب افزایش احتمال ابتلا به دیسک ژنراتیو می‌شوند، شامل:

• صدمات حاد، مانند افتادن

• رابطه جنسی بیولوژیکی، با احتمال بیشتری برای تجربه علائم در زنان

• انجام مشاغل سخت فیزیکی و جسمی

علائم ساییدگی مهره‌های کمر چیست؟

شایع ترین علائم بیماری ساییدگی مهره‌های کمر، درد گردن و کمر است. درد ناشی از این عارضه می‌تواند به اشکال زیر بروز یابد:

• می‌آید و می‌رود و هر بار هفته‌ها یا ماه‌ها ادامه دارد.

• منجر به بی‌حسی و سوزن سوزن شدن در دست و پاها شود‌.

• به پایین باسن و کمر شما انتشار می‌یابد.

• درد با حرکاتی مثل نشستن، خم کردن و یا بلند کردن بدن و کمر بدتر می‌شود.

روش‌های درمان ساییدگی مهره‌های کمر چیست؟

روش‌های درمان ساییدگی مهره‌های کمر متنوع هستند، از روش‌های ساده درمان خانگی تا درمان‌های غیرتهاجمی پزشکی و درنهایت درمان با جراحی را شامل می‌شود که با توجه به میزان آسیب و پیشرفت بیماری متفاوت خواهند بود.

درمان خانگی ساییدگی مهره‌های کمر

برخی افراد با درمان‌های خانگی، کمردرد ناشی از ساییدگی مهره‌های کمر را تسکین می‌دهند. درمان‌‌های خانگی می‌تواند به تسکین درد خفیف تا متوسط کمک کند اما یک درمان قطعی نیست، و نیز برای مهره‌های دارای ساییدگی شدید نیز مفید نخواهد بود. برخی از روش‌های درمان خانگی شامل:

• ورزش: ورزش‌هایی مثل پیاده‌روی و شنا در تسکین درد موثرند.

• درمان سرد و گرم: تعویض کیسه‌های یخ و پدهای گرمایشی هر ۱۰ تا ۱۵ دقیقه، سه تا چهار بار در روز ممکن است درد و التهاب را کاهش دهد. اعمال گرما به کمر باعث بهبود گردش خون می‌شود که باعث کاهش اسپاسم و تنش عضلانی و بهبود تحرک می‌شود. کیسه‌های یخ می‌توانند التهاب را کاهش دهند و درد خفیف را بی‌حس کنند.

• حرکات کششی: انجام حرکات کششی ملایم و نیز یوگا به رفع تنش و استرس و نیز تسکین و کاهش درد کمک شایانی می‌کند.

درمان‌های غیرتهاجمی ساییدگی مهره‌های کمر

معمولا ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی، ابتدا گزینه‌های درمانی غیرتهاجمی را برای درمان ساییدگی مهره‌های کمر شما توصیه می‌کند. برخی از روش‌های درمانی توصیه شده شامل موارد زیر می‌شوند:

• فیزیوتراپی: شرکت در تمرینات تقویتی و کششی با یک ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی آموزش دیده.

• داروها: مصرف داروهای ضدالتهاب غیر کورتیکواستروئیدی مثل ناپروکسن و پیروکسیکام، شل کننده‌های عضلانی یا استروئیدها. اگر درد شدید باشد و با OTCها تسکین نیابد ممکن است پزشک شل کننده‌های عضلانی یا مسکن‌های مخدر تجویز کند. داروهای مسکن مخدر مثل مورفین و مشتقات آن در درمان درد‌های شدیدی که کوتاه‌ مدت باشند، کاربرد دارد. این داروها می‌توانند اعتیادآور بوده و عوارض جانبی جدی ایجاد کنند، بنابراین باید با احتیاط و طبق دستورات پزشک تجویز کننده مصرف شوند.

• درمان کایروپراکتیک: دستکاری دستی معمولاً با مراقبت‌های کایروپراکتیک همراه است، دستکاری دستی یک روش محبوب مدیریت درد برای کمردرد است. تمرین‌کنندگان باهدف کاهش تنش در ماهیچه‌ها و مفاصل، از دست‌های خود برای اعمال نیرو و فشار به پشت، باسن یا سایر نواحی استفاده می‌کنند. دستکاری دستی یک اقدام مؤثر برای کاهش موقت درد ساییدگی مهره‌های کمر است و در برخی موارد به اندازه دارو مؤثر است.

• تزریق استروئید اپیدورال: تزریق استروئید در فضای اطراف ستون فقرات می‌تواند سیگنال‌های درد و همچنین التهاب را کاهش دهد. تزریق استرویید مثل کورتیزون همزمان با انجام تمرینات فیزیوتراپی و کایروپراکتیک در بهبود درد و نتیجه درمان بهتر مؤثر هستند. در صورت مؤثر بودن، تزریق استروئید اپیدورال ممکن است درد را برای چند هفته تا یک سال کاهش دهد.

• نوروتومی به وسیله فرکانس رادیویی: استفاده از فرکانس‌های رادیویی برای از بین بردن عصب‌های حسی که پیام درد را به مغز می‌رسانند.

درمان ساییدگی مهره‌های کمر با روش‌های تهاجمی

بسیاری از بیماران برای درمان ساییدگی مهره‌های کمر نیازی به جراحی ندارند. با این حال اگر روش‌های درمان خانگی و نیز ترکیبی از روش‌های درمان غیرتهاجمی توصیه شده توسط پزشک مؤثر واقع نشود، پزشک احتمالاً درمان با جراحی را مدنظر می‌گیرد.

ممکن است جراح شما از یکی از چند نوع جراحی رفع فشار ستون فقرات استفاده کند :

• دیسککتومی: حذف دیسک یا قسمت‌هایی از آن برای از بین بردن فشار وارد شده روی اعصاب کمر

• فورامینوتومی: با برداشتن بافت و استخوان، دهانه ریشه‌های عصبی شما را باز می‌کند.

• لامینکتومی: برداشتن و حذف بخش‌هایی از استخوان لامینا که در پایین ستون فقرات قرار دارد.

• حذف استئوفیت: حذف خارهای استخوانی یا همان استئوفیت‌ها

• فیوژن ستون فقرات: در طی این روش، جراح شما دو یا چند مهره را برای بهبود ثبات به هم متصل می‌کند.

چشم انداز درمان ساییدگی مهره‌های کمر در افراد چگونه است؟

بسیاری از افراد از درمان‌های غیرجراحی و خانگی برای مدیریت طولانی مدت درد استفاده می‌کنند. اگر کمردرد خفیف تا متوسط ​​دارید، باید درمان را ادامه دهید تا از درد خودداری کنید.اکثر افرادی که برای درمان ساییدگی مهره‌های کمر جراحی می‌کنند، تسکین درد طولانی‌مدت را تجربه می‌‌کنند.

پیشگیری از ساییدگی مهره‌های کمر

شما می توانید از طریق تغییر سبک زندگی از پیشرفت ساییدگی مهره‌های کمر جلوگیری کرده یا آن را کاهش دهید. برخی از این موارد عبارتند از:

• دستیابی و حفظ وزن بدن سالم

• اجتناب یا ترک سیگار

• ورزش منظم و پیاده‌روی برای افزایش قدرت و انعطاف

سخن پایانی

ساییدگی مهره‌های کمری یکی از عارضه‌های معمول در افراد با افزایش سن می‌باشد. شایع‌ترین علائم آن درد کمر و گردن می‌باشد. اولین گام در درمان ساییدگی مهره‌های کمر درمان‌های ساده خانگی می‌باشند. در صورت موثر نبودن درمان‌های خانگی به پزشک یا فیزیوتراپیست مراجعه کنید تا با تجویز داروها و حرکات فیزیوتراپی و یا حتی در موارد شدید درمان‌های جراحی به شما کمک شود . در نهایت امیدواریم این مطلب در آشنایی شما با روش‌های درمان ساییدگی مهره‌های کمر مفید واقع شده باشد.