زمان بهبودی پارگی منیسک بدون جراحی چه قدر است؟

یکی از رایج‌ترین آسیب‌دیدگی‌های زانو، پارگی منیسک است که درمان می‌شود. مدت‌زمانی که پزشکان برای درمان پارگی مینیسک شما به‌صورت بدون جراحی و محافظه‌کارانه در نظر می‌گیرند، حدود ۶ تا ۸ هفته است. زمان درمان بسته به موارد زیر متفاوت است:

_نوع و شدت پارگی

_چه مدت علائم شما ادامه دارد

_سبک زندگی شما

_سن شما

منیسک یک نوار غضروفی به شکل C است که دور مفصل زانو می‌چرخد و محل اتصال استخوان ران (ران) و ساق پا (درشت‌نی) را از بین می‌برد. یک منیسک داخلی (مدیانی) و یک منیسک خارجی (جانبی) وجود دارد.

پارگی مینیسک در هر سنی ممکن است رخ دهد. افراد جوان‌تر، به‌ویژه ورزشکاران، احتمالاً دچار آسیب ناگهانی مینیسک می‌شوند. افراد مسن به‌احتمال‌زیاد دچار آسیب منیسک ناشی از ساییدگی و پارگی می‌شوند. پارگی‌های منیسک پیچیده معمولاً نیاز به جراحی دارند.

علائم پارگی مینیسک

چه زمانی جراحی پارگی مینیسک لازم نیست؟

جراحی در مقابل درمان محافظه‌کارانه برای پارگی مینیسک، موضوع پزشکی موردبحث برای سال‌ها بوده است. امروزه، به‌طورکلی، زمانی که پارگی منیسک ناشی از دژنراسیون است، پزشکان درمان محافظه‌کارانه را توصیه نمی‌کنند، نه جراحی.

بسیاری از مطالعات اخیر نشان داده‌اند که هیچ مزیتی برای جراحی این نوع پارگی وجود ندارد و فیزیوتراپی نیز به همان خوبی کار می‌کند. اگر علائم شما بعد از ۳ ماه ادامه یابد یا علائم شما قابل‌توجه باشد، پزشک ممکن است جراحی را برای ترمیم پارگی توصیه کند.

همچنین درمان محافظه‌کارانه برای پارگی‌های منیسک کوچک‌تر و پارگی‌های طولی پایدار که در یک‌سوم بیرونی منیسک، “منطقه قرمز” رخ می‌دهد، توصیه می‌شود. این ناحیه از منیسک شما است که مقداری خون دارد که به بهبودی کمک می‌کند.

اگر پارگی منیسک ناشی از آسیب به‌زانو باشد، پزشک شما همچنین ممکن است اقدامات محافظه‌کارانه را به‌عنوان اولین قدم توصیه کند.

درمان‌های بدون جراحی

درمان محافظه‌کارانه برای برخی از پارگی‌های منیسک به‌خوبی مستند شده است. شیوه‌های برنح ) (rice، NASID، فیزیوتراپی، تزریق کورتیکواستروئید، ارتز و درمان‌های آیورودا از جمله شیوه‌های درمانی پارگی منیسک بدون جراحی هستند که در زیر به آن‌ها اشاره‌شده:

برنج

درمان پارگی منیسک معمولاً با روش RICE شروع می‌شود:

استراحت

در این روش باید چند روز از فعالیت‌های فیزیکی سخت که به‌زانوی شما فشار وارد می‌کنند پرهیز کنید.

یخ

قرار دادن یخ روی زانوی خود به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه هر بار می‌تواند به کاهش تورم کمک کند.

فشرده‌سازی

همچنین می‌توانید با بستن زانو با بانداژ الاستیک یا پوشیدن زانوبند، تورم را کاهش دهید.

ارتفاع

بنشینید یا دراز بکشید و پا و زانوی خود را بالاتر از قلب خود قرار دهید تا خون به سمت قلب شما جریان یابد.

NSAID

از دیگر روش‌های درمان پارگی منیسک روش NSAID است که به شرح زیر می‌باشد:

در صورت توصیه پزشک، از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروکسن برای کاهش درد و تورم به مدت ۸ تا ۱۲ هفته استفاده کنید.

فیزیوتراپی

پزشک شما احتمالاً فیزیوتراپی را برای درمان پارگی منیسک توصیه خواهد کرد. فیزیوتراپیست می‌تواند تمرینات و حرکات کششی روزانه را برای بهبود قدرت عضلانی، انعطاف‌پذیری، دامنه حرکتی و ثبات شما ارائه دهد.

هدف این است که عضلات اطراف زانو، مانند عضلات جلوی ران، که به‌عنوان عضله چهار سر ران شناخته می‌شود، تقویت شوند. این کار فشار وارده بر زانوی شمارا کاهش می‌دهد. همچنین به تثبیت تعادل شما و جلوگیری از آسیب‌دیدگی دیگر زانو کمک می‌کند.

مطالعات نشان می‌دهد که ورزش‌های روتین می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی درد و عملکرد زانو را بهبود بخشد و فرآیند ترمیم پارگی منیسک را تسریع بخشد.

تفاوت پارگی ربط صلیبی و مینیسک

تزریق کورتیکواستروئید

پزشک ممکن است برای کاهش تورم، گلوکوکورتیکوئیدها را به شما تزریق کند. این می‌تواند درد پارگی منیسک را برای ۲ تا ۴ هفته کاهش دهد.

ارتز

بسته به علائم شما، پزشک ممکن است یک زانوبند مخصوص یا مکانیسم های دیگر را برای محدود کردن حرکت مفصل و تثبیت زانو توصیه کند.

درمان‌های آیورودا

درمان‌های سنتی آیورودا به‌طور گسترده در جنوب آسیا برای کاهش تورم، درد و محدودیت‌های حرکتی در پارگی مینیسک و آرتروز زانو استفاده می‌شود.

به‌طورکلی، درمان آیورودا کل وضعیت فرد را در نظر می‌گیرد، نه‌فقط محل خاص درد را. برخی از مطالعات بالینی در مورد اثربخشی آن  در درمان پارگی منیسک وجود دارد، اما تحقیقات بیشتری موردنیاز است.

یک مطالعه تصادفی سازی و کنترل‌شده کوچک در سال ۲۰۱۸ با مقایسه درمان مرسوم با آیورودا روی ۱۵۱ نفر نشان داد که درمان‌های آیورودا در کاهش علائم آرتروز زانو در ۳، ۶ و ۱۲ ماهگی مفید است.

بااین‌حال، داده‌ها در این مورد محدود است و نباید جایگزین صحبت با پزشک در مورد گزینه‌های درمانی پارگی منیسک شما شود.

چه زمانی جراحی پارگی منیسک لازم است؟

برخی از پارگی‌های منیسک برای بهبود مینیسک و بازگرداندن دامنه حرکتی زانو نیاز به جراحی دارند. مثلاً پارگی در دوسوم داخلی منیسک که به‌خودی‌خود بهبود نمی‌یابد زیرا این ناحیه برای تحریک پاسخ سیستم ایمنی جریان خون ندارد.

پارگی منیسک که درد زیادی به شما می‌دهد یا استفاده از زانوی شمارا مختل می‌کند ممکن است به جراحی برای برداشتن یا ترمیم قسمت پاره شده منیسک نیاز داشته باشد.

پارگی‌های منیسک پیچیده معمولاً نیاز به جراحی برای بریدن قسمت آسیب‌دیده منیسک دارند.

جراحی ممکن است ترمیم منیسک یا کوتاه کردن بافت منیسک باشد که به آن منیسککتومی جزئی می‌گویند. توجه داشته باشید که منیسککتومی ممکن است در درازمدت باعث آرتروز شود.

جراحی پارگی منیسک بسیار رایج است و هرساله حدود ۸۵۰۰۰۰ عمل جراحی در ایالات‌متحده انجام می‌شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت بروز علائم زیر که ممکن است نشانه‌ی پارگی منیسک باشد، بهتر است در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید:

_اگر درد ناگهانی ناشی از آسیب زانو دارید

_اگر در استفاده از زانوی خود مشکل‌دارید

_اگر درد شما ادامه دارد

پارگی‌های منیسک درمان‌نشده می‌تواند بدتر شود، یا تکه‌هایی از منیسک می‌توانند به داخل مفصل بریزند. برای یک ورزشکار، بازی همراه با زانودرد می‌تواند بعداً مشکلات بزرگ‌تری ایجاد کند.

پزشک می‌تواند آزمایش‌های فیزیکی و تصویربرداری، مانند عکس‌برداری با اشعه ایکس یا MRI را انجام دهد تا مشخص کند که چه نوع آسیبی دارید و گزینه‌های درمانی احتمالی را با شما در میان بگذارد.

همچنین در صورت ادامه درد پس از یک دوره درمان محافظه‌کارانه پارگی منیسک با پزشک مشورت کنید.

پارگی منیسک بسیار شایع است. درمان محافظه‌کارانه برای پارگی‌های مرتبط با ساییدگی و کهن‌سالی توصیه می‌شود.

زمان بهبودی با درمان محافظه‌کارانه ۶ تا ۸ هفته است. فیزیوتراپی به‌طورکلی به یک نتیجه خوب منجر می‌شود.

بهتر است برای تشخیص زانودرد و برنامه درمانی پارگی منیسک به پزشک مراجعه کنید.

درمان پارگی مینیسک رباط صلیبی