کیست مینیسک زانو

مینیسک زانو همانند یک پد غضروفی در نقش یک ضربه گیر انجام وظیفه می‌کند. مینیسک باعث انتقال نیرو می گردد. تا فشار به طور مستقیم وارد نشود. همچنین سبب بالا رفتن لغزندگی شده و در تغذیه زانو موثر است. زمانی که پارگی در مینیسک به وجود می آید،  این احتمال وجود دارد که یک کیست کوچک در کنار منطقه پارگی به وجود آید. کیست به وجود آمده یک عکس العمل طبیعی بدن برای بهبودی می‌تواند باشد. کیست به وجود آمده می تواند موجب ناراحتی شده و همچنین در امتداد خط مفصلی رویت گردد.

انواع کیست مینیسک زانو

کیست های پارامینیسکی و کیست های درونی مینیسکی از انواع کیست مینیسک هستند.

اکثر کیست‌های مینیسک زانو از نوع پارامینیسکی هستند. کیست‌های پارامینیسکی در ناحیه جانبی اکثراً از قسمت جلویی و میانی شروع شده و در آن پارگی شاخ‌های قدامی و خلفی با تعدادی برابر به وجود می آید. در زمان انجام آزمایش ام آر آی به خوبی قابل مشاهده هستند.

کیست‌های درونی مینیسکی کمتر از مورد بالایی به وقوع می پیوندند. و بیشتر به صورت ضایعه‌های کوچک مایع درون مینیسک شکل می‌گیرد.

علائم بروز کیست مینیسک زانو

در بیشتر بیمارانی که به عارضه کیست مینیسک زانو دچار شده‌اند علائم زیر مشاهده می‌گردد:

دلایل بروز کیست مینیسک زانو

شرایط متفاوتی در شکل‌گیری کیست مینیسک زانو وجود دارد. در ادامه مهمترین عوامل در شکل‌گیری کیست مینیسک بیان می گردد:

اشخاصی که دارای سابقه تروما به صورت حاد هستند. و در آن ها کیست مشاهده می شود به این موارد مبتلا می‌شوند:

تشخیص کیست مینیسک زانو

پزشک برای تشخیص مینیسک زانو شما را معاینه کرده و سوالاتی از شما می‌پرسد که به شرح زیر است:

درمان کیست مینیسک زانو

در ابتدا می توان با انجام کارهایی کیست مینیسک زانو را به صورت اولیه مدیریت نمود:

در مواردی که به آن اشاره می‌گردد مراقبتهای تخصصی و پزشکی نیاز است:

با توجه به مراحل اولیه درمان و کنترل آن درمان هایی به منظور مهار مینیسک زانو توسط پزشک توصیه می‌گردد.

استفاده از دارو:

مصرف داروهای مسکن غیر استروئیدی به منظور برطرف نمودن درد و التهاب.

ورزش درمانی:

حرکاتی توسط پزشک فیزیوتراپ توصیه می‌گردد. که میتواند روند بهبودی را تسریع کند.

تزریق استروئید به کیست مینیسک:

جهت التیام علائم پارگی مینیسک می‌توان از تزریق کورتیزون استفاده نمود. البته این دارو به منظور کم کردن درد است و نقشی درمانی ندارد.

ایمپلنت مینیسک:

ابزاری میباشد که به منظور رشد بافت جدید و روند بهبودی بدن خود بیمار استفاده می‌شود. با این روش شبکه‌های قابل جذب به منظور رشد بافت در  مینیسک زانو به وجود می‌آید.

تخلیه نمودن کیست:

می‌توان با استفاده از سوزن آن را تخلیه نمود. البته این کار به ظاهر ساده دقت بسیاری می‌طلبد.

برداشتن کیست مینیسک زانو از طریق جراحی

سیستکتومی:

عملی به منظور حذف و برداشتن کیست از طریق جراحی می‌باشد. این کار بیشتر به وسیله آرتروسکوپ انجام می‌شود. در این روش مینیسک زانو آسیب دیده و پاره شده از ناحیه خارج می‌گردد. با انجام این کار فشار کیست مینیسک از روی آن برداشته خواهد شد.

منیسکتومی جزئی:

در این روش قسمتی از مینیسک که سبب بروز کیست شده است، بریده یا برداشته می‌شود. با انجام این کار ترشحات به داخل حفره موجود در مفصل مسدود می‌گردد. با انجام این روش نتایج خوبی مشاهده شده است.

دکتر فرشید راعی متخصص ارتوپد در تهران