ناپروکسن ۵۰۰

داروی ناپاروکسن ۵۰۰ برای چیست؟

ناپروکسن ۵۰۰

فواید دارو درمانی

امروزه استفاده از داروها بسیار رایج گردیده و اکثر بیماری‌ها با مصرف دارو بهبود می‌یابند. مصرف دارو یکی از بهترین روش‌های درمانی بوده که معمولاً خطر چندانی نخواهد داشت. به همین علت بسیاری از افراد دارو درمانی را به اکثر شیوه‌های درمانی ازجمله جراحی ترجیح می‌دهند. البته برخی داروها نیز ترکیب شیمیایی دارند و مصرف آن‌ها می‌تواند بعضی عوارض را به همراه داشته باشد.

اما چون دارو درمانی یک شیوه درمانی سریع و آسان است، طرفداران خاص خود را دارد. داروها انواع مختلفی دارند و هر یک برای درمان عارضه‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر دارویی با توجه به ترکیباتی که دارد، برای بهبود بیماری خاصی مناسب خواهد بود.

یکی از انواع داروهایی که امروزه برای درمان عارضه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، داروی ناپروکسن ۵۰۰ می‌باشد. این دارو یک ضدالتهاب قوی بوده، ازجمله قرص‌هایی است که ترکیبات استروئیدی ندارد. این قرص باید به همراه غذا یا بلافاصله بعد از خوردن غذا مصرف گردد.

میزان‌ مصرف آن نیز می‌بایست طبق نظر پزشک تعیین شود. حال شاید برایتان سؤال شود که این دارو، دقیقاً برای درمان چه بیماری‌هایی کاربرد دارد؟ در پاسخ می‌بایست بگوییم ناپروکسن یک داروی ضدالتهاب است که درد را تسکین می‌دهد.

اثر این دارو معمولاً یک ساعت بعد از مصرف احساس می‌شود.‌ به همین دلیل می‌توان برای درمان عارضه‌های مختلف از آن استفاده نمود. ناپروکسن می‌تواند در درمان انواع سردرد، تسکین درد عادت ماهیانه، عفونت بسیار مؤثر باشد.

این قرص همچنین برای تسکین درد مفاصل و عارضه آرتروز نیز مصرف می‌شود. گفتنی است که داروی ناپروکسن نمی‌تواند آرتروز را درمان‌ کند؛ اما در تسکین درد ناشی از این‌ بیماری بسیار مؤثر عمل خواهد کرد و پس از تایم کوتاهی درد را برطرف می‌کند. اما بهتر است قبل از مصرف هر نوع دارویی با پزشک متخصص ارتوپد در تهران ویزیت شوید.

عوارض ناشی از مصرف داروی ناپروکسن

مصرف کپسول یا قرص ناپروکسن علارغم تمام‌ مزایایی که دارد، می‌تواند برخی عوارض خفیف را نیز به همراه داشته باشد. چون ترکیبات این دارو با بدن‌ همه اشخاص سازگار نبوده و ممکن است باعث بروز برخی اختلالات شود. البته عوارض ناشی از این دارو، در بدن همه افراد یکی نبوده و ممکن است برخی نیز اصلاً عوارضی را مشاهده نکنند؛ اما به‌طور کلی ناپروکسن می‌تواند با علائم زیر همراه باشد:

• حالت تهوع، یبوست یا اسهال

این قرص ممکن است باعث بروز اختلال در دستگاه گوارش شود. برای همین حالت تهوع، یبوست یا اسهال از عوارض طبیعی آن‌ خواهند بود.

• خستگی مداوم

وقتی داروی ناپروکسن را مصرف می‌کنید، احتمال دارد در طول روز دچار خستگی و‌ خواب آلودگی باشید. به همین علت است که توصیه می‌شود، این قرص در زمانی که قصد رانندگی نمودن یا‌ انجام فعالیت خاصی را دارید، نباید مصرف گردد.

• از دست دادن‌ اشتها

برخی افراد با مصرف این دارو اشتهای خود را از دست می‌دهند. به گونه‌ای که فرد هیچ تمایلی به غذا خوردن ندارد.

• بی‌خوابی

همان‌طور که این قرص می‌تواند موجب خواب آلودگی شود، گاها ممکن است برعکس این‌ قضیه نیز اتفاق بیفتد. برخی بیماران با مصرف این دارو دچار اختلال در خواب شده و بی‌خواب می‌گردند.

• علائم سرماخوردگی

علائم سرماخوردگی نیز از عوارض داروی ناپروکسن هستند. برای مثال ممکن‌ است بیمار پس از مصرف دچار آبریزش بینی، سردرد شود.

نکته: عوارضی که در بالا گفته شد بسیار نادر بوده و افراد کمی آن‌ها را تجربه خواهند کرد.

نکات مهم در خصوص مصرف داروی ناپروکسن

اگر قصد مصرف ناپروکسن را دارید، می‌بایست ابتدا به برخی نکات توجه‌ نمایید. این نکات بسیار مهم بوده و رعایت آن‌ها باعث جلوگیری از بروز هرگونه عوارضی بعد از مصرف این نوع دارو می‌شود. در زیر این‌ نکات مهم را شرح داده‌ایم:

• تجویز پزشک

به هیچ عنوان‌ نباید ناپروکسن را به صورت خودسرانه مصرف کنید، چون این دارو با بدن همه افراد سازگار نیست. ناپروکسن می‌بایست حتماً توسط پزشک تجویز گردد.

• مصرف به‌موقع

ناپروکسن می‌بایست در تایم‌هایی که پزشک تعیین‌ کرده است، مصرف گردد. اگر مصرف یک دوز آن را فراموش کردید، در زمان دوز بعدی نباید مقدار بیشتری مصرف کنید.

• مصرف کامل دارو

مصرف این دارو را به‌صورت خودسرانه قطع نکنید و سعی نمایید آن را تا پایان مصرف کنید. برخی افراد تا‌کمی بهبود می‌یابند، مصرف داروی ناپروکسن را قطع می‌نمایند. این کار اشتباه بوده و این دارو می‌بایست تا پایان دوره درمان مورد استفاده قرار گیرد.

آیا مصرف داروی ناپروکسن ۵۰۰ برای همه افراد مناسب است؟

پزشکان ناپروکسن ۵۰۰ را برای افراد مختلفی تجویز می‌نمایند. به این علت که این بیماری می‌تواند در درمان عارضه‌های مختلفی مؤثر باشد. همه افراد در صورت تجویز پزشک می‌توانند این دارو را مصرف نمایند؛ اما برخی اشخاص به علت شرایط خاصی که دارند، باید محتاط‌تر عمل نموده و قبل از مصرف در خصوص شرایط خود با پزشک صحبت نمایند. این افراد را در زیر نام برده‌ایم:

• افرادی که به بیماری زمینه‌ای خاصی مبتلا هستند.
  • کسانی که سیستم ایمنی بسیار ضعیفی دارند.
  • اشخاصی که در دوران بارداری به سر می‌برند.
  • مادرانی که در دوران شیردهی هستند.
  • افرادی که داروی خاصی مصرف می‌کنند. چون ممکن است آن دارو با داروی ناپروکسن تداخل داشته باشد.

نکته: این افراد حتی در صورت تائید پزشک نیز باید با احتیاط این دارو را مصرف کنند. چون مصرف بیش از حد یا ناصحیح ناپروکسن در این گروه از افراد می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد.