درمان غیر جراحی بازسازی پارگی رباط

درمان غیرجراحی بازسازی پارگی رباط زانو

درمان غیر جراحی بازسازی پارگی رباط

راه های تشخیص پارگی رباط های زانو

در ابتدا بهتر است بدانیم که تشخیص پارگی رباط‌ها چگونه انجام می‌شود. برای تشخیص پارگی رباط های زانو از تصویربرداری با اشعه ایکس، ام آر آی و آرتروسکوپی استفاده می‌شود.

لازم است بدانید که بعضی از آسیب‌دیدگی‌ها زیاد وخیم نیستند و تنها به دلیل کشیدگی رباط و یا پارگی ناقص دردناک می‌شود. در این شرایط درمان بدون عمل جراحی امکان‌پذیر است.

برخی از روش‌های غیرجراحی به بیمار این امکان را می‌دهد تا بتواند مجدد به فعالیت‌های روزمره خود بازگردد. در این روش‌ها ابتدا درد و ورم کاهش یافته، دامنه حرکتی طبیعی بهبود می‌یابد و استقامت و ثبات مفاصل به دوران سلامت باز خواهد گشت. از روش‌های درمان غیرجراحی آسیب رباط های زانو می‌توان به دارودرمانی، فیزیوتراپی، ورزش، تزریق پی آر پی، تزریق گاز اوزون، تزریق استروئید و زانوبندهای مخصوص اشاره کرد.

درمان با دارو

در درمان رباط های زانو با استفاده از دارو تمرکز ابتدا روی کاهش درد و تورم است؛ زیرا کاهش التهابات کمک شایانی به درمان بهتر و طی‌کردن دوران نقاهت می‌کند. برای درمان التهابات و دردهای این منطقه داروهای مسکن و ضدالتهاب‌های غیراستروئیدی استفاده می‌گردد.

یکی از روش‌های درمان پارگی رباط های زانو تزریق استروئید به محل  آسیب‌دیده است. این کار برای درمان کاهش التهاب انجام می‌شود که در زمان آسیب به‌وجود آمده است.

درمان با ورزش و فیزیوتراپی

گونه‌هایی از روش‌های درمان رباط های زانو، فیزیوتراپی همراه با انجام حرکات ورزشی است که می‌تواند کیفیت سلامت زانوها را به دوران قبل از آسیب‌دیدگی نزدیک کند. در این روش هدف بر روی کاهش درد و تورم است و به مرور دامنه حرکات مفاصل را افزایش خواهد داد. با انجام فیزیوتراپی و ورزش، ثبات و استحکام به مفاصل برگشته و با مراقبت‌ها و توصیه‌های پزشک می‌توان به شرایط قبل از آسیب‌دیدگی بازگشت.

اولین مرحله کاهش درد است؛ زیرا کاهش درد باعث می‌شود که فرد بتواند از حرکات ورزشی و کششی برای بهبود عضلات همسترینگ و چهار سر ران برای بهبودی استفاده کند. بعد از کاهش درد، بیمار می‌تواند حرکات استقامتی و سبک را به مرور انجام بدهد. پس از حدود یک هفته حرکات توانبخشی وارد مرحله جدیدی خواهد شد. بعد از برطرف‌شدن درد و حرکات اولیه، اقدام برای از‌بین‌بردن ورم مفاصل شروع می‌شود. بعد از کم‌کردن ورم در این ناحیه دامنه حرکتی افزایش پیدا می‌کند و می‌توان از حرکت‌های استقامتی برای ادامه تمرینات استفاده کرد.

در کنار انجام این حرکات ماساژ زانو هم می‌تواند نقش مؤثری داشته باشد. پس از گذشت دو هفته، مرحله دوم شروع می‌گردد که هدف آن حفظ‌نمودن دامنه حرکت‌، استحکام و هماهنگی هر دو مفصل زانو است. در ادامه درمان، بیمار حرکات استقامتی و کششی را ادامه می‌دهد تا جایی که استقامت هر دو پا افزایش چشم‌گیری یابد تا به شرایط ایده‌آل برسد.

تاثیر فیزیوتراپی در درمان رباط های زانو

تزریق اوزون

تزریق اوزون می‌تواند کمک بزرگی باشد و درمان مشکلات رباط های زانو را تسریع کند. با این روش، جریان خون در بافت‌های  آسیب‌دیده افزایش یافته و باعث می‌گردد که خون بیشتری در بافت‌ها جریان پیدا کند و روند بهبودی با کیفیت بهتری طی شود. در این روش ترکیبی از اوزون، پروکائین، ویتامین ۱۲B به داخل بافت آسیب‌دیده و رباط‌ های زانو تزریق می‌گردد و همزمان تورم‌ها کم شده و رسوب‌های فیبری تحریک ‌شده تا سلول‌ها با استفاده از این رسوب‌ها بافت آسیب‌دیده را ترمیم کنند. هر دو هفته تزریق انجام می‌شود و بیماران پس از یک یا دو جلسه درمانی اثرات و نشانه‌هایی مثل تسکین درد و تورم را شاهد خواهند بود.

درمان با تزریق پی آر پی (PRP)

پی آر پی همان پلاسمایی است که غنی از پلاکت است. این روش از راه‌حل‌های درمان رباط‌ های زانو و آسیب‌دیده در این منطقه است. در این شیوه از خون خود بیمار استفاده می‌شود و پلاکت‌های غلیظ‌شده را گرفته و از آن برای سرعت‌بخشیدن به مراحل بهبود استفاده می‌کنند. پلاسمای غنی از پلاکت‌ها زمینه‌ساز رشد و ترمیم بافت‌هاست. استفاده از این شیوه و تزریق پی آر پی، درمانی است که توسط عناصر خود بدن انجام می‌شود. این روش باعث می‌شود که درد کمتر شده و روند بهبودی به بهترین شیوه پیش رود. گاهی‌وقت‌ها این روش به قدری مؤثر واقع می‌شود که در بسیاری از موارد جراحی لزومی پیدا نمی‌کند.

خون بیمار بعد از گرفته‌شدن توسط دستگاه سانتریفیوژ، پلاکت‌هایش غلیظ و جداسازی می‌شود و مایع به‌دست‌آمده در زانو تزریق می‌گردد. فاکتور‌های رشد در این شیوه سه تا پنج برابر حالت معمولی خون است. با توجه به شرایط بیمار یک الی ۲ تزریق پی آر پی انجام می‌گردد. ازآنجاکه این پلاسما از بدن خود فرد تأمین می‌گردد احتمال پس‌زدن و واکنش بدن کاهش می‌یابد.

استفاده از زانوبند یا بریس

بریس‌ها زانوها را به ثبات می‌رسانند و در ایام بهبودی از رباط‌ های زانوی آسیب‌دیده در برابر حوادث و آسیب‌ها محافظت می‌کنند. یک زانوبند استاندارد می‌تواند کمک زیادی به بهبود بهتر زانوها کند.

-زانوبند، درد زانو را تسکین می‌دهد.

-ازآنجاکه مقداری از فشار با کمک بریس از روی زانو‌ها برداشته می‌شود رباط‌ها استراحت بیشتری کرده و روند بهبودی تسریع می‌گردد.

-محافظت‌کننده ساختارهای رباط آسیب‌دیده در برابر عواملی است که ممکن است درد را تشدید کند.

-مفاصل با ثبات بیشتری نگه داشته می‌شوند تا روند بهبودی بهتر ادامه پیدا کند.

علاوه بر موارد گفته‌شده، برای درمان پارگی و کشیده‌شدن رباط ‌های زانو روش‌های دیگری نیز همچون شاک ویو و تحریک الکتریکی عصب از روی سطح پوست استفاده می‌شود که در کنار دیگر درمان‌ها کمک بزرگی به روند بهبودی در این ناحیه می‌کند.

با مراجعه به دکتر فرشید راعی متخصص ارتوپد در تهران بهترین فرآیند درمان را در آسیب‌های رباط تجربه کنید و دوباره به شرایط سلامتی بازگردید.