علت ضعف رفتن ساق پا و درمان بدون جراحی آن

۶ علت اصلی ضعف رفتن ساق پا

بی‌حسی، گزگز، مورمور شدن و ضعف ساق پا ازجمله مواردی هستند که همه ما حداقل یک‌مرتبه در طول زندگی خود آن‌ها را تجربه کرده‌ایم. ضعف ساق پا‌ به حالتی گفته می‌شود، که  در آن عضلات پا کاملاً بی‌حس می‌شوند. درنتیجه دیگر افراد امکان‌ تحرک آسان را نخواهند داشت. حال بی‌حسی و ضعف ساق پاها، می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد‌.

این مشکل باید کاملاً جدی گرفته شود، چراکه گاها به علت بروز یک‌ مشکل حاد رخ می‌دهد. اگر بی‌حسی و ضعف این ناحیه تنها چند دقیقه طول بکشد، و سپس برطرف شود، هیچ جای نگرانی نیست. چراکه ممکن است در اثر کار کشیدن زیاد از ساق پا رخ‌داده باشد، و باکمی استراحت برطرف می‌شود.

چرا در پیاده روی ساق پا درد می‌گیرد؟

اما اگر ضعف رفتن ساق پا به یک مشکل حاد و مزمن در بدن ‌شما تبدیل‌شده و مرتباً آن را احساس می‌کنید، باید به دنبال دلیل بروز آن باشید  و حتماً برای درمان اقدام‌ نمایید. در زیر اصلی‌ترین دلایل ابتلا به این مشکل را ذکر نموده‌ایم:

دیسک لغزنده

همان‌طور که می‌دانید ستون فقرات از مهره‌های بسیار کوچکی تشکیل‌شده است، که کاملاً منظم در کنار یکدیگر قرارگرفته‌اند. در کنار این مهره‌ها بالشتک‌هایی وجود دارند، که از یک‌ مایع ژلاتینی پرشده‌اند. این بالشتک‌ها از مهره‌های ستون فقرات در برابر بروز ضربه محافظت می‌کنند.

حال گاهی ممکن است به علت ایجاد فشار، مایع ژلاتینی از درون این بالشتک‌ها خارج شود و‌ فرد به دیسک‌ لغزنده مبتلا گردد. در این صورت این مایع باعث التهاب اعصاب مجاور بدن شده و درنتیجه  همین مسئله موجب می‌گردد، که بی‌حسی احساس شود. این بی‌حسی به‌مرورزمان به اعصاب ساق پا نیز سرایت نموده، و موجب ضعف رفتن این ناحیه می‌شود.

سکته مغزی

ضعف رفتن ساق پا می‌تواند در اثر سکته مغزی نیز رخ دهد. سکته مغزی زمانی رخ می‌دهد‌ که اکسیژن کافی به مغز نرسد. حال علت عدم دریافت اکسیژن توسط مغز، پارگی یکی از عروق یا انسداد رگ‌های آن می‌باشد. اگر فردی دچار سکته مغزی شود، علائم آن را در پاها نیز مشاهده خواهد کرد.

چراکه یکی از اصلی‌ترین علائم بروز سکته مغزی، ضعف رفتن و بی‌حسی پاها می‌باشد. حال اگر فردی در این وضعیت قرار گیرد، بهترین کار مراجعه فوری به اورژانس خواهد بود. چراکه در این حالت احتمال مرگ بیمار یا آسیب‌های شدید جسمانی وجود دارد.

سندروم‌ گلین باره

از دیگر علت‌های ضعف رفتن ساق پا می‌توان به بروز سندروم گلین باره اشاره نمود.‌ این عارضه یک‌ اختلال خود ایمنی در بدن محسوب می‌شود، که گاها می‌تواند عوارض بسیار خطرناکی به همراه داشته باشد. در این اختلال سیستم ایمنی به سیستم عصبی حمله می‌کند. درنتیجه ممکن است اعصاب بدن دچار آسیب‌دیدگی شدید شوند.‌

در این صورت ضعف و بی‌حسی ساق پا اولین علامتی بوده، که ممکن است بیمار مشاهده نماید. درمان فوری این نوع سندروم نیز بسیار ضرورت دارد. چراکه گاها می‌تواند موجب آسیب‌دیدگی شدید عضلات پا و درنتیجه فلجی این ناحیه شود.

بیماری‌ ام اس

ام اس یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌هایی است، که می‌تواند موجب ضعف رفتن ساق پا شود. دورتادور اعصاب بدن یک محافظ به نام میلین قرار دارد. در اثر بیماری ام اس که یک عارضه دائمی محسوب می‌شود، سیستم ایمنی به غلاف یا محافظ دور اعصاب حمله خواهد کرد. متأسفانه این عارضه هیچ درمان خاصی ندارد، و گاها تا پایان عمر با افراد همراه خواهد بود.

بیماری ام اس چیست؟

حال ضعف عضلات در تمامی نقاط بدن ازجمله ساق پا،  و اختلالات بینایی از مهم‌ترین علائم بروز این عارضه خطرناک محسوب می‌شوند. ام اس می‌تواند به شکل دائمی رخ دهد، یا پس از گذشت مدت‌زمانی خاص بهبود یابد  و این موارد کاملاً بستگی به بدن بیمار خواهد داشت. این بیماری در افراد بیست الی پنجاه سال بیشتر رخ می‌دهد.

درد سیاتیک

درد سیاتیک از دیگر عواملی است، که می‌تواند موجب ضعف رفتن ساق پا به‌صورت ناگهانی شود. در ناحیه کمر عصب بزرگی به نام سیاتیک‌ قرار دارد، که به علت‌های مختلف ممکن است دچار فشردگی شود. در این صورت بیمار درد سیاتیک را تجربه خواهد کرد. از دیگر نشانه‌های این عارضه می‌توان به بی‌حسی، تورم، سوزش و …..در ناحیه کمر اشاره نمود.

درمان‌های بدون جراحی ضعف رفتن ساق پا

ضعف و بی‌حسی عضلات ساق پا به هر علتی که رخ دهد، بسیار آزاردهنده خواهد بود و تحرک بدن را با اخلال روبرو می‌کند. همچنین چون ممکن است نشانه بروز یک‌ مشکل حاد و خطرناک در بدن باشد، باید فوراً درمان شود. به همین دلیل در صورت احساس ضعف در این ناحیه، که در مدت‌زمان طولانی رخ دهد، می‌بایست حتماً تحت‌ معاینه پزشک قرار گیرید. حال معمولاً از بهترین روش‌های بهبود این‌ مشکل می‌توان به جراحی اشاره نمود.

اما به‌هرحال چون‌ جراحی نیز عوارض خاص خود را دارد، بسیاری از افراد از آن هراس داشته و ترجیح می‌دهند از شیوه‌های درمانی دیگر استفاده کنند. اما خوشبختانه امروزه برای بهبود ضعف رفتن ساق پا درمان‌های بدون جراحی نیز وجود دارند، که فوق‌العاده اثرگذار خواهند بود. در ادامه به این درمان‌ها اشاره نموده‌ایم:

ماساژ دادن

اگر به هر علتی ضعف و بی‌حسی زیادی در ناحیه ساق پا را تجربه کنید، قطعاً خون‌رسانی به این قسمت کاهش‌یافته است. به همین علت ماساژ دادن‌ ساق پا می‌تواند گزینه بسیار خوبی باشد. چراکه ماساژ دادن می‌تواند جریان خون در عضلات ساق پا را افزایش دهد. ماساژ باید حتماً به شکل اصولی صورت گرفته، و در روز دو الی سه مرتبه تکرار گردد.

گرما یا سرما درمانی

برای درمان ضعف رفتن ساق پا می‌توانید از روش گرما یا سرما درمانی نیز استفاده کنید. چراکه استفاده از کمپرس گرم یا سرد در طول روز، می‌تواند التهاب اعصاب را کاهش دهد. درنتیجه ضعف و درد ساق پا را نیز تا حد زیادی درمان خواهد کرد. گرما یا سرما درمانی بهتر است سه مرتبه در طول روز انجام‌گرفته، و در هر مرتبه حدود بیست دقیقه کمپرس سرد یا گرم را بر روی ناحیه موردنظر قرار دهید.

تمرینات کششی و تقویتی

تمرینات ورزشی کششی می‌توانند هم موجب تقویت عضلات ساق پا شوند، و هم جریان خون در این ناحیه را افزایش دهند. به همین دلیل ورزش کردن می‌تواند درمانی فوق‌العاده برای ضعف رفتن ساق پا تلقی شود. به همین دلیل حتماً  باید تحت نظر یک مربی یا فیزیوتراپیست حرفه‌ای، این تمرینات را تا بهبودی کامل انجام دهید.

طب سوزنی

طب سوزنی از دیگر درمان‌های غیر جراحی درد و ضعف ساق پا بوده، که می‌تواند تأثیرات فوق‌العاده‌ای داشته باشد. در این روش با استفاده از سوزن‌های ریزی که به عضلات وارد می‌شوند، می‌توان اعصاب آسیب‌دیده و ‌تحت‌فشار را آزاد نمود. طب سوزنی گرچه یک روش بسیار قدیمی است، اما در اکثر موارد موجب بهبودی کامل ضعف رفتن ساق پا می‌شود.