انواع تاندونیت

شایع‌ترین انواع بیماری تاندونیت

در سراسر بدن انسان تاندون‌های زیادی وجود دارند که عضله را به استخوان متصل می‌نمایند. تاندون و عضله به کمک یکدیگر به اجسام نیرو وارد می‌کنند و درواقع حرکت عضلات تا حد زیادی به تاندون بستگی دارد. تاندون بافت فیبری داشته  و قابلیت کشش دارد. حال اگر تاندون بیش‌ازاندازه کشیده شود یا آسیبی ببیند دچار التهاب شدید خواهد شد. به التهاب تاندون‌های بدن انسان، تاندونیت گفته می‌شود. التهاب تاندون در بدن انواع مختلفی دارد. در زیر شایع‌ترین انواع این بیماری را نام‌برده‌ایم:

• التهاب تاندون آشیل

آشیل بزرگ‌ترین تاندون در بدن انسان است که عضلات ساق پا را به پاشنه وصل می‌کند. گاها این تاندون نیز به علت‌های مختلفی همچون انجام حرکات ورزشی اشتباه یا پوشیدن کفش‌های نامناسب رخ می‌دهد.

• التهاب تاندون شانه

تاندون‌های شانه نیز به علت بروز ضربه یا هر عامل دیگری ممکن است دچار التهاب شوند. در این صورت فرد نمی‌تواند شانه خود را حرکت دهد و معمولاً در هنگام شب درد شانه تشدید می‌شود.

• آرنج گلف باز

آرنج گلف باز یکی دیگر از انواع بیماری تاندونیت هست. این عارضه زمانی رخ می‌دهد که تاندون‌های ناحیه داخلی یا خارجی آرنج دچار التهاب شوند. این مورد نیز درد شدیدی ایجاد می‌کند و افرادی که دچار آن می‌شوند حتی در هنگام برداشتن اشیاء سبک نیز دچار درد خواهند شد.

• التهاب تاندون مچ دست

دیگر نوع این بیماری، التهاب تاندون مچ دست می‌باشد. این عارضه در میان تنیس‌بازان و ورزشکارانی که بدمینتون کار هستند شایع است. چون تاندون مچ دست معمولاً به علت انجام حرکات تکراری دچار التهاب می‌شود.

اصلی‌ترین علائم بروز عارضه تاندونیت چیست؟

تاندونیت همواره با علائم بی‌شماری همراه خواهد بود. به همین علت اگر به این عارضه مبتلا شوید، در همان روزهای اول نیز از بروز آن مطلع خواهید شد. چون نشانه‌های این عارضه در همان ابتدای ابتلا به آن ظاهر می‌شوند. در زیر اصلی‌ترین علائم التهاب تاندون را نام‌برده‌ایم:

• درد

درد اولین علامت این بیماری خواهد بود. چون تاندون‌های ملتهب شده به اعصاب  فشار وارد می‌کنند و همین موجب بروز درد شدید خواهد شد.

• وجود برآمدگی

تاندون‌های هر قسمت از بدن در صورت التهاب، برآمده می‌شوند. این برآمدگی کاملاً دیده خواهد شد و از روی پوست نیز به‌خوبی مشخص است.

• تورم و قرمزی

دیگر علامت بروز تاندونیت تورم و قرمزی می‌باشد. التهاب تاندون می‌تواند موجب تجمع مایعات در ناحیه موردنظر شود که همین باعث تورم خواهد گردید.

• گرما

گرما نیز از دیگر علامت بروز این بیماری است. چون التهاب می‌تواند موجب گرم شدن ناحیه موردنظر شود.

علت و دلایل بروز بیماری تاندونیت یا التهاب تاندون

بروز بیماری التهاب مفصل می‌تواند دلایل و علت‌های متعددی داشته باشد. به همین علت بروز این عارضه در هر فرد علت متفاوتی دارد. در زیر مهم‌ترین دلایل این بیماری را نام‌برده‌ایم:

• انجام حرکات تکراری

اگر با یک قسمت از بدن به‌صورت مداوم به انجام حرکات تکراری بپردازید، قطعاً به تاندون فشار وارد می‌شود و درنتیجه دچار التهاب خواهد شد. به همین علت است که بروز این عارضه در ورزشکارانی که حرکات تکراری انجام می‌دهند شایع‌تر است.

• بالا رفتن سن

وقتی سن افراد بالا می‌رود، تاندون‌ها دیگر انعطاف اولیه خود را نخواهند داشت. درنتیجه فرد سریع‌تر و با انجام هر حرکت کوچکی نیز به التهاب تاندون دچار می‌شود.

• آسیب ناگهانی

دیگر دلیل بروز تاندونیت آسیب ناگهانی به ناحیه موردنظر می‌باشد. برای مثال پیچ‌خوردگی ناگهانی مچ پا، می‌تواند باعث التهاب تاندون آشیل شود.

• مشکلات پزشکی

برخی افراد که به بیماری‌های  آرتریت روماتوئید یا دیابت مبتلا هستند نیز، ممکن است به عارضه التهاب تاندون‌ها دچار گردند.

بهترین روش‌های درمان بیماری تاندونیت

خوشبختانه التهاب تاندون قابل‌درمان بوده  و اکثر افراد در کمتر از یک سال به‌طور کامل بهبود می‌یابند. روش‌های مختلفی برای بهبود این عارضه وجود دارند، که در زیر به چند مورد از آن‌ها اشاره نموده‌ایم:

• جراحی

اگر آسیب‌دیدگی بسیار شدید بوده و تاندون پاره شده باشد، نیاز به جراحی خواهد بود. در این جراحی پزشک‌ تاندون آسیب‌دیده را ترمیم خواهد کرد.

• فیزیوتراپی

فیزیوتراپی نیز می‌تواند از بهترین روش‌های درمان التهاب تاندون به‌حساب آید. در این روش فیزیوتراپ به بیمار  آموزش می‌دهد که با انجام برخی حرکات، بتواند عضلات ناحیه موردنظر را تقویت نموده و دامنه حرکتی آن قسمت را نیز افزایش دهد.

• دارو

درمان دارویی نیز می‌تواند در بهبود تاندونیت بسیار مؤثر باشد. پزشکان برخی داروهای استروئیدی و مسکن را برای بیماران تجویز خواهند کرد. این داروها ضدالتهاب بوده و تاندون را تا حد زیادی بهبود می‌بخشند.

• پی آر پی

پی آر پی به تزریق پلاکت‌های خون به ناحیه موردنظر گفته می‌شود. این کار موجب می‌گردد که بافت و تاندون‌های آسیب‌دیده سریع‌تر ترمیم‌شده و بهبود یابند.

چگونه از بروز تاندونیت پیشگیری کنیم؟

اگر می‌خواهید درگیر برخی درمان‌های تهاجمی التهاب تاندون مثل جراحی نشوید، تا حد امکان باید از بروز این عارضه پیشگیری نمایید. پیشگیری از بروز این بیماری نیز کار دشواری نبوده و تنها با توجه به برخی نکات می‌توانید از بروز این عارضه جلوگیری کنید. برای جلوگیری از التهاب تاندون می‌بایست به نکات زیر توجه باشید:

• از انجام حرکات تکراری با یک ناحیه از بدن به‌صورت مداوم پرهیز نماید.
  • برای ورزش کردن حتماً از یک مربی ورزشی بخواهید که شمارا راهنمایی کند. چون انجام حرکات ورزشی اشتباه نیز می‌تواند موجب بروز تاندونیت شود.
  • اگر در حین ورزش یا فعالیت‌های کاری یک ناحیه از بدن مثل دست، پا دچار درد شد بهتر است تحرک خود را متوقف و چند دقیقه‌ای به آن استراحت دهید.
  • در حین ورزش از محافظ‌های پلاستیکی که در بازار نیز موجود هستند، در نواحی مختلف بدن استفاده کنید تا در صورت بروز ضربه، آسیبی به تاندون‌های بدنتان نرسد.

دکتر فرشید راعی بهترین متخصص آرتروسکوپی شانه بوده و جراحی تاندونیت را برای شما بت بهترین نحو انجام می‌دهند.