روماتیسم ستون فقرات

دلایل ابتلا به روماتیسم در ستون فقرات چیست؟

روماتیسم ستون فقرات

بیماری روماتیسم در ستون فقرات چیست؟

روماتیسم ستون فقرات یکی از بیماری‌هایی که باعث می‌شود تا استخوان‌ها و مهره‌های ستون فقرات به یکدیگر متصل شوند. اتصال مهره‌ها به یکدیگر باعث کاهش انعطاف پذیری ستون فقرات می‌شود. با کاهش انعطاف پذیری خمیدگی اتفاق می‌افتد. در موارد شدیدتر که دنده‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرند فرد در تنفس دچار مشکل می‌شود.

بنابراین باید علت بیماری روماتیسم را تشخیص دهیم و به فکر درمان آن باشیم. این بیماری در مردان بیشتر اتفاق می‌افتد و معمولاً در بزرگسالی شاهد آن هستیم. علائم مختلفی دارد و ممکن است این علائم در افراد مختلف متفاوت باشد؛ بنابراین باید پس از تشخیص بیماری درمان روماتیسم صورت بگیرد.

چرا به روماتیسم ستون فقرات مبتلا می‌شویم؟

این بیماری نوعی آرتروز است که بر مهره‌ها و مفاصل تأثیر می‌گذارد. ممکن است برخی از نواحی دیگر ستون فقرات دچار این بیماری شوند، مثل ستون فقرات گردن، ستون فقرات صدری، ستون فقرات کمری و استخوان‌های خارجی. معمولاً این بیماری با درد و تورم همراه است، اما علت بیماری روماتیسم ممکن است در هر یک از افراد متفاوت باشد.

البته نمی‌توان به طور مشخص دلیل ایجاد آن را ذکر کنیم. در بیشتر از ۹۰ درصد علت این بیماری ژنتیکی است. همچنین این بیماری برخلاف دیسک کمر و گردن با فعالیت کاهش پیدا می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که باکتری و عفونت نیز باعث می‌شوند تا این بیماری ایجاد شود، اما نمی‌توان دلیل مشخصی برای این موضوع پیدا کرد.

علائم بیماری روماتیسم ستون فقرات

پس از اینکه متوجه شدیم علت بیماری روماتیسم ارثی است، باید با علائم این بیماری آشنا شویم تا بتوانیم درمان روماتیسم را شروع کنیم. خیلی از افراد ممکن است به طور اشتباه فکر کنند که دچار این بیماری شده‌اند، اما باید علائم ذکر شده را داشت تا درمان روماتیسم صورت بگیرد. فردی که مبتلا به روماتیسم ستون فقرات می‌باشد معمولاً این بیماری را با دیسک کمر و گردن اشتباه می‌گیرد.

علائم این بیماری عبارت‌اند از: گرفتگی و درد در ناحیه پایین کمر، در قسمتی که کمر و لگن به هم متصل می‌شوند فرد احساس تیر کشیدگی می‌کند. معمولاً شب‌ها این درد به سراغ فرد می‌آید. در صبح نیز گرفتگی شدید‌تر می‌باشد. درد در زانو، بالای کمر، قفسه سینه، گردن، شانه و کف پا نیز می‌تواند نشان دهنده علائم این بیماری باشد.

درگیری دریچه قلب و ریه‌ها باعث درد سینه می‌شود. در برخی از افراد نیز تغییرات بینایی، افزایش اشک چشم و درد نشانه درگیری چشم‌ها می‌باشد. معمولاً فردی که دچار این بیماری شده است خستگی و ضعف، بی اشتهایی و کاهش وزن دارد.

چگونه روماتیسم ستون فقرات را تشخیص دهیم؟

همان‌طور که گفته شد علت بیماری روماتیسم معمولاً مشخص نیست و تنها می‌توان گفت که عامل آن ژنتیک است. پس از اینکه با علائم این بیماری آشنا شدیم باید به دنبال تشخیص قطعی باشیم تا بتوان پس از آن به درمان روماتیسم پرداخت.اگر علائم گفته شده را دارید حتماً به پزشک مراجعه کنید. پزشکان معمولاً معاینه فیزیکی انجام می‌دهند.

برای این امر به ارتوپد تهران یا بهترین متخصص آرتروسکوپی مراجعه کنید.در هنگام معاینه فیزیکی در صورتی که پزشک یکی از علائم یعنی کاهش انعطاف پذیری در پایین کمر و ستون فقرات، درد در پایین کمر و باز شدن محدوده قفسه سینه هنگام نفس عمیق را مشاهده کند، برای تشخیص قطعی‌تر آزمایش و تصویربرداری را تجویز می‌کند.

با استفاده از عکس برداری توسط اشعه ایکس می‌توان بخش‌های درونی کمر و لگن را به راحتی مشاهده کرد. در MRI نیز مفاصلی که آسیب دیده‌اند مشخص می‌شود. یکی دیگر از مواردی که به راحتی می‌تواند این عارضه را تشخیص دهد آزمایش خون است. این آزمایش برای تشخیص روماتیسم ستون فقرات مؤثر است. کم خونی، بالا رفتن رسوب گلبول‌های قرمز و وجود عوامل خود ایمنی نشان دهنده این بیماری می‌باشد.

روش‌های درمان روماتیسم ستون فقرات کدام‌اند؟

افرادی که به این بیماری مبتلا هستند به دلیل اینکه نمی‌توانند دلیل مشخص و علت بیماری روماتیسم را پیدا کنند فکر می‌کنند که این بیماری بسیار خطرناک می‌باشد. در صورت عدم درمان، روماتیسم باعث ایجاد مشکلاتی خواهد شد.همچنین افرادی که عمل آرتروسکوپی انجام داده‌اند باید از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنند. البته نمی‌توان گفت که این افراد حتماً به روماتیسم ستون فقرات مبتلا خواهند شد، اما برای اینکه از عوارض شدید آن جلوگیری کنند باید به بهترین متخصص آرتروسکوپی در تهران مراجعه کنند. برای درمان روماتیسم روش‌های زیادی وجود دارد عبارتند از:

• درمان از طریق دارو

اولین روشی که معمولاً پزشکان آن را تجویز می‌کنند دارو می‌باشد. معمولاً از داروهای ضد التهابی و مسدود کننده عامل نکروز تومور استفاده می‌کنند. این دارو‌ها باعث کاهش درد و التهاب می‌شود. همچنین با توجه به سرعت پیشرفت روماتیسم ستون فقرات از داروهای ضد روماتیسمی نیز استفاده می‌شود. روش‌های غیر دارویی نیز وجود دارد که در ادامه به آن پرداخته‌ایم.

• فیزیوتراپی و حرکات ورزشی

یکی دیگر از روش‌های درمان روماتیسم ستون فقرات فیزیوتراپی و حرکات ورزشی است. فیزیوتراپی برای برگرداندن و افزایش تحرک استفاده می‌شود. معمولاً پزشکان این برنامه را برای بیمارانی که از درد شدید یا خشکی زیاد ستون فقرات رنج می‌برند توصیه می‌کنند.حرکات ورزشی و اصلاحی باعث می‌شوند که حالت بدن بهبود یابد. هم چنین ورزش باعث می‌شود تا دامنه حرکتی افزایش پیدا کند. معمولاً پس از ورزش پزشکان گرفتن دوش آب گرم را نیز توصیه می‌کنند.

سبک زندگی نادرست می‌تواند علت بیماری روماتیسم باشد. البته تنها نمی‌توان این مورد را ذکر کرد، اما عادت‌های غلط در نشستن و راه رفتن می‌تواند باعث تشدید این بیماری شود؛ بنابراین با استفاده از حرکات اصلاحی و ورزش‌هایی می‌توان آن را کاهش داد.

• اوزون تراپی

یکی دیگر از راه‌های درمان روماتیسم اوزون تراپی می‌باشد. در این روش از محلول داروی طبیعی که ترکیبی از ویتامین‌ها، گلوکز و هیالورونیک اسید می‌باشد استفاده می‌شود. این محلول دارای اکسیژن فعال است. به طور مستقیم به بافت ملتهب تزریق شده و باعث درمان این بیماری می‌شود.

• ماساژ درمانی

افرادی که به دنبال علت بیماری روماتیسم هستند معمولاً در ابتدا سعی می‌کنند که برای درمان و تسکین درد‌های خود ماساژ درمانی انجام دهند. ماساژ باعث کاهش درد مفاصل می‌شود و از گرفتگی عضلات جلوگیری می‌کند. همچنین علاوه بر کاهش علائم روماتیسم باعث کاهش استرس نیز می‌شود. البته به دلیل حساسیت ستون فقرات، در روماتیسم ستون فقرات باید به دقت این کار صورت بگیرد.

• لیزر تراپی سرد

اخیراً روش جدیدی برای درمان ایجاد شده است که لیزر تراپی سرد نام دارد. تأثیر خوبی در درمان روماتیسم دارد و به دلیل استفاده از طول موج‌ها باعث می‌شود که نور جذب سلول‌ها شود. تولید ATP را نیز افزایش می‌دهد. این روش علاوه بر کاهش درد باعث بهبودی نیز می‌شود.

• مگنت تراپی

مگنت تراپی یکی دیگر از جدیدترین روش‌ها برای کاهش درد روماتیسم ستون فقرات است. در این روش مگنت‌هایی را بر روی قسمت‌هایی که فرد احساس درد می‌کند قرار می‌دهند. دراین روش در به راحتی کاهش پیدا می‌کند و افراد می‌توانند علاوه بر این روش‌ها، از روش‌های دیگری مثل دوش آب گرم و کیسه آب گرم نیز استفاده کنند.

آیا درمان روماتیسم ستون فقرات با طب سنتی امکان پذیر است؟

همان‌طور که گفته شد علت بیماری روماتیسم سبک زندگی و تغذیه نامناسب نیز می‌تواند باشد. با استفاده از طب سنتی و استفاده از دارو‌ها و مواد غذایی می‌توان علائم آن را کاهش داد. برخی از افراد ترجیح می‌دهند که به جای استفاده از دارو‌های شیمیایی از دارو‌های گیاهی استفاده کنند.در برخی از حالت‌ها تنها درمان با داروی گیاهی امکان پذیر نیست. در کنار توصیه‌های پزشکی می‌توان این مواد را نیز مصرف کرد. دارچین به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد می‌تواند باعث تسکین درد روماتیسم ستون فقرات شود.

همچنین طبع گرمی که این ماده دارد علائم بیماری را کاهش می‌دهد. زمانی که درد زیادی دارید می‌توانید برای تسکین درد و درمان روماتیسم از بید و زردچوبه نیز استفاده کنید.ژل رویال از دیگر موادی است که برای درمان روماتیسم توصیه می‌شود و همچنین این ماده خاصیت تسکین دهندگی دارد. برای مصرف مواد غذایی حتماً با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است در مواردی با مصرف این مواد علائم فشارخون یا قند خون افراد افزایش یابد.

در این مطلب سعی کردیم در رابطه با علت بیماری روماتیسم و همچنین علائم بیماری اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم. روش‌های زیادی برای درمان روماتیسم وجود دارند، اما حتماً برای تشخیص این بیماری و درمان آن باید به پزشک متخصص مراجعه کرد. کم‌تر اتفاق می‌افتد که پزشک عمل جراحی تجویز کند. تنها زمانی عمل جراحی انجام می‌شود که فرد درد بسیار شدیدی داشته باشد. با توجه به متن روش‌های درمانی زیادی وجود دارند.

می‌توان با تغییر سبک زندگی و اصلاح تغذیه روند بهبودی سریع‌تری داشت. یکی از بهترین روش‌ها برای درمان در کنار سایر روش‌ها، ورزش و حرکات اصلاحی است. این حرکات کمک می‌کنند تا ستون فقرات در شکل صحیح خود قرار گیرد و فرد کمتر دچار درد شود. داروها نیز تأثیر بسزایی در کاهش التهاب و درد دارند. حتماً داروهایی که پزشک تجویز می‌کند را سر وقت و به طور منظم مصرف کنید تا اثر آن‌ها را ببینید.